ljusomkopplare Clio -95
Moderator: Forumpolisen
ljusomkopplare Clio -95
Hej.. jag behöver hjälp med min R Clio 1.4 -95!! hoppas att det finns någon som känner till bilsorten o har haft samma problem med positiv utgång . ..jag har problem med min ljusomkopplare, har insett det efter att ha läst i princip alla inlägg i forumet och helljuset funkar inte som den ska (Har checkat alla säkringar.. och de är ok).. funkar bara när man för spaken mot ratten..
Jag har letat efter ljusomkopplaren under ratten.. men inte funnit den.. vet kanske inte riktigt vad jag letar efter men jag såg ingen liten box (ska den vara vit?? vilken färg?) med elektroniska komponenter.. såg ingenting som gick att öppna och undersöka..
Har däremot tittat på säkringarna på passagerarsidan.. oo där finns det några större fyrkantinga (tärningsliknande) komponenter, som går att ta bort och bytta ut (av ren nyfikenhet så undrar man givetvis vad det är för något?? och varför det inte står i bruksmanualen.. någon som vet??)... men det kan väl omöjligtvis vara ljusomkopplaren som jag letar efter..
Är tacksam för all hjälp o tips som jag kan få..
Jag har letat efter ljusomkopplaren under ratten.. men inte funnit den.. vet kanske inte riktigt vad jag letar efter men jag såg ingen liten box (ska den vara vit?? vilken färg?) med elektroniska komponenter.. såg ingenting som gick att öppna och undersöka..
Har däremot tittat på säkringarna på passagerarsidan.. oo där finns det några större fyrkantinga (tärningsliknande) komponenter, som går att ta bort och bytta ut (av ren nyfikenhet så undrar man givetvis vad det är för något?? och varför det inte står i bruksmanualen.. någon som vet??)... men det kan väl omöjligtvis vara ljusomkopplaren som jag letar efter..
Är tacksam för all hjälp o tips som jag kan få..
Reservdel hos mekonomen
Ok.. har letat lite själv.. och funnit en bild på ljusomkopplaren via mekonoens hemsida:
Pris: 65 kr!!! (bara som kuriosa... en viss verkstad ville ta 558 kr för att skaffa en ny ljusomkopplare och installera den..).
Återstår att ta reda på var den ska sitta i bilen??? Är det någon som vet..
Pris: 65 kr!!! (bara som kuriosa... en viss verkstad ville ta 558 kr för att skaffa en ny ljusomkopplare och installera den..).
Återstår att ta reda på var den ska sitta i bilen??? Är det någon som vet..
Assir Cerrato - Oslo
bild på relä!
blir bara smartare o smartare ikväll.. det är en relä som ser ut som en fyrkantig tärning nedanför säkringarna (vid passagerarsidan under handsfacket).. bild på det:
(Pris: 28-56 kr!!!)
(Pris: 28-56 kr!!!)
Assir Cerrato - Oslo
FIXAT!!!!
Ok.. jag förstår varför man blir bilmekaniker heltid.. känns så skönt när man lyckas fixa det alldeles själv!! och slippa betala de 2900 kr som verkstan ville ha för att fixa problemet.. (558 kr var för att de skulle felsöka bilen!! så jag skrev fel, i mitt förra inlägg).
Problemet har inget med säkringar eller relä att göra (bild på säkringar o relä):
..men var säker på att checka säkringar o relä i fall att..
...men problemet ligger mycket riktigt hos ljusomkopplaren som sitter vid ratten med vägvisars-hel-o-halvljusspaken.. och för att komma åt den, så måste man skruva bort nedre samt övre del av ratten:
..och så måste man skruva bort ljusomkopplaren:
..och så måste man köpa en ljusomkopplare (hos Bilia, helt ny, 1293 kr; eller hos "Jönköpings Bildemontering, Tel: 036-394450, Fax: 036-93034
Produkter i Besvarad förfrågan:
Renault Clio Spak Blinkers / Ljusomkoppl. Inre - 375 SEK
*Jönköpings Bildemontering AB*
fraktpriser vid betalning med kort via vår hemsida www.jb-bildemo.se
är 125kr billigare än postförskott. Priser i svar är postförskott. Vid
betalning via hemsidan maila mig på stefan.wikstrom@jb-bildemo.se
eller 036-394451"
Jag var lite för snabb och ville verkligen fixa felet idag.. så jag tog första alternativet
.. så här ser ljusomkopplaren ut (så strunta i mitt förra inlägg.. med bild på en ljusomkopplare):
..och det skruvar man fast vid ratten..:
.. och så får man skruva tillbaks alla plast delar (övre och undre del).
Jag är ingen proffs på att fixa bilar, så det här fixar vem som helst.. svårighetsgrad: 2 (av 5) bara man har rätt verktyg. Det som var jobbigt, var att få loss skruvarna som satt bredvid ratten.. men med rätt verktyg så går det snabbt o enkelt.
Jag skulle vilja tacka alla ni där ute på cyberspace som har skrivit alla inlägg med samma fel (i forumet).. det är faktiskt tack vare er som jag kunde lösa mitt problem med ljusomkopplaren. TACK!! & TACK för att forumet finns!!
Problemet har inget med säkringar eller relä att göra (bild på säkringar o relä):
..men var säker på att checka säkringar o relä i fall att..
...men problemet ligger mycket riktigt hos ljusomkopplaren som sitter vid ratten med vägvisars-hel-o-halvljusspaken.. och för att komma åt den, så måste man skruva bort nedre samt övre del av ratten:
..och så måste man skruva bort ljusomkopplaren:
..och så måste man köpa en ljusomkopplare (hos Bilia, helt ny, 1293 kr; eller hos "Jönköpings Bildemontering, Tel: 036-394450, Fax: 036-93034
Produkter i Besvarad förfrågan:
Renault Clio Spak Blinkers / Ljusomkoppl. Inre - 375 SEK
*Jönköpings Bildemontering AB*
fraktpriser vid betalning med kort via vår hemsida www.jb-bildemo.se
är 125kr billigare än postförskott. Priser i svar är postförskott. Vid
betalning via hemsidan maila mig på stefan.wikstrom@jb-bildemo.se
eller 036-394451"
Jag var lite för snabb och ville verkligen fixa felet idag.. så jag tog första alternativet
.. så här ser ljusomkopplaren ut (så strunta i mitt förra inlägg.. med bild på en ljusomkopplare):
..och det skruvar man fast vid ratten..:
.. och så får man skruva tillbaks alla plast delar (övre och undre del).
Jag är ingen proffs på att fixa bilar, så det här fixar vem som helst.. svårighetsgrad: 2 (av 5) bara man har rätt verktyg. Det som var jobbigt, var att få loss skruvarna som satt bredvid ratten.. men med rätt verktyg så går det snabbt o enkelt.
Jag skulle vilja tacka alla ni där ute på cyberspace som har skrivit alla inlägg med samma fel (i forumet).. det är faktiskt tack vare er som jag kunde lösa mitt problem med ljusomkopplaren. TACK!! & TACK för att forumet finns!!
Assir Cerrato - Oslo