Clio V6 MKII vs. Megané RS 225

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
D.E
Posts: 11
Joined: 18 May 2004, 11:26
Location: Karlskrona

Clio V6 MKII vs. Megané RS 225

Post by D.E »

Halloj,

Jag har gått och funderat ett bra tag nu på vad som ska bli nästa bil. Äger i dagsläget en Megané Coupé 2.0 men jag tycker det börjar bli dags att byta.

Såklart har det funnits funderingar att byta till ett annat märke men jag skulle definitivt kunna tänka mig att äga en Renault igen om man enbart tittar på modellerna Clio V6 och Megané RS 225. Min fråga är då såklart vilken man ska välja. Dessa båda modeller ligger ju hyfsat nära varandra när det gäller begagnatpriser och sett ur ett perspektiv på ovanlighet så antar jag att det är ganska lika även här, iaf i Sverige.

Clion är givetvis en mer renodlad sportbil som sticker ut ganska ordentligt medan Megané är mer åt bruksbilshållet med plats, komfort osv. Det sägs för övrigt att "F1"-versionen av RS 225 är att föredra om man nu ska köpa. Nu har jag tyvärr inte fått chansen att provköra någon av dessa så jag hoppas att någon annan kanske kan uttala sig om körglädjen. Skulle jag välja Clion så är det nog självklart att jag behåller min nuvarande kärra och har Clion som en ren entusiastbil, vilket den också är.

Det finns, när jag skriver detta, en st Clio V6 MKII till salu hos Häggenäs-Automobile. Detta är som en del andra en importbil som dock ska ha funnits i Sverige ett antal år.
Reg#: XKL 404
Se bifogad länk; http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?id=24 ... k=haggenas

Med lite tur så finns kanske den förra ägaren här på detta forum, eller så är det någon som kanske känner till bilen i fråga. Av vad man kan se på bilderna så är höger dimljus övertejpat, vilket jag antar syftar på sprucket glas alt. bankörning. Utöver det så ser bilen schysst ut. Jag är lite osäker på vad man bör ge för en Clio V6 MKII med 4.250mil på mätaren.

Svarade kanske på några av mina egna frågor nu, men det jag är ute efter är lite synpunkter på vilken modell just Du hade valt och gärna varför.

Tack på förhand.
M Coupé 2.0 -97
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

den clio v6 räsern e det jag som har skött servicen på bytt olja filter och kollat allt minns 2-3 gånger per sommar... med bil modellen i sig själv e ganska oanvänbar tyvär bara 2 stolar.. meganen e en allround räser skulle valt en sån men när man ska sälja sen så e nog clions andra hands värde oförändrat medans meganen har nog sjunkigt en del ... clion e sjukt rolig att köra...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Svårt att jämföra, har provkört båda och de är båda roliga bilar men clion är ju självklart extremare. Men vad man skall ha tycker jag beror mest på vad man är ute efter.
Clion är ju en opraktisk/rolig/ sommarräcer som höjer en hel del ögonbryn samt att värdet på en sådan håller sig bättre.
Meganen är ju en åretruntrolig/familjebilsräcer som man kan använda mer. Den höjer nog bara ögonbryn bland likasinnande.

Men det låter på dig så är du beredd på att fortsätta harvandet i den gamla meganen så då är väl V6´an en perfekt glädjebil :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply