Demontera bromstrummor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Nike
Posts: 29
Joined: 01 Oct 2006, 19:57

Demontera bromstrummor

Post by Nike »

Hej

Jag har broblem med att få av mina bromstrummor. Jag har öppnat navet och tagit av låsringen men jag får inte av trumman. Den sitter stenhårt fast. Någon som har något tips?
Niklas Samuelsson - Alingsås
Renault Clio 1,4 -99
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Re: Demontera bromstrummor

Post by Johan »

Nike wrote:Hej

Jag har broblem med att få av mina bromstrummor. Jag har öppnat navet och tagit av låsringen men jag får inte av trumman. Den sitter stenhårt fast. Någon som har något tips?
Har du tagit bort muttern?
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

trummor kan sitta hårt.... finns avdragare (universal) att köpa på feltema. Men det går att få loss genom att banka och snurra på trumman.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Har du lättat på självjusteringen på backarna, sitter väl bakom en gummiplugg i bromsskölden.
Håkan Kjellin, Storå
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

Har man fyrbultade fälgar så ta ett vinkeljärn och borra hål för två hjulbultar i det och sedan ett hål mitt övet navet, sedan svetsar man en mutter under det hålet, in mot navet, och skruvar i en skruv och använder den som avdragare.
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Nike
Posts: 29
Joined: 01 Oct 2006, 19:57

Post by Nike »

Tack för tipsen, jag har ännu inte tagit mig mer tid att försöka få av dem. Självjusteringen har jag inte lättat på. Jag tyckte mig inte se någon gummiplugg på bromsskölden, men jag letade inte efter det heller. Hur går man till väga för att lätta på denna?
Niklas Samuelsson - Alingsås
Renault Clio 1,4 -99
Post Reply