Laguna - vad ska man titta på?
Moderator: Forumpolisen
Laguna - vad ska man titta på?
Jag funderar på att köpa en Laguna, och tänkte titta på några olika bilar av årsmodeller från 96 till 00.
Vad ska man titta på speciellt på Renault Laguna?
Vad ska man titta på speciellt på Renault Laguna?
Kolla efter oljeläckage från motorn mot torpedväggen för det kan kosta mer än 2000 kr att få pinnbultarna tätade (8-ventilare), framfjädrarna så att de är hela. Kolla även så att klimatanläggningen fungerar korrekt, helst om det är automatisk. Kolla avgassytemet och svetsskarven framför bakre ljuddämparen, det kan hända att den rostar mitt av med ett nytt avgassytem som följd. Om bilen har 16-ventilsmotor så kolla att kamremmen och helst även vattenpumpen är bytad ganska nyligen för intervallen är 5 år/12000 mil och är inte billigt att få gjort. Om bilen har en Volvomotor (N7Q) så är det inte riktigt så viktigt. Sikta på en så ny som möjligt, helst fas II (de med klarglaslampor). Och sist men inte minst, var observant om du är spekulant på en privatimporterad. De kan verka billiga, men reparationskostnaderna har en tendens att reglera upp priset till mer än vad en svenksåld hade kostat.
Privat import Jasså en svensksåld Laguna som rullat alla sina dar i saltlaken i sverige skulle vara bättre Jag har helt annan uppfattning
Ju mindre exponering av vägsalt ju bättre bil För vem använder en laguna bara sommartid
Då är både rosten på bilen och oxidbildning i skarvdonen till abs givare samt andra utsatta elanslutningar i motorrummet i mindre omfattning.
Framvagnens fjäderbenlager brukar ju också rosta ihop här i sverige.
Vad gäller vattenpumpen så behöver den bara bytas när den drivs av kamremmen, det gör den på volvomotorn. när den drivs av aggregatremmen så byts den vid behov.
Ju mindre exponering av vägsalt ju bättre bil För vem använder en laguna bara sommartid
Då är både rosten på bilen och oxidbildning i skarvdonen till abs givare samt andra utsatta elanslutningar i motorrummet i mindre omfattning.
Framvagnens fjäderbenlager brukar ju också rosta ihop här i sverige.
Vad gäller vattenpumpen så behöver den bara bytas när den drivs av kamremmen, det gör den på volvomotorn. när den drivs av aggregatremmen så byts den vid behov.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem