Min Laguna II dog! Vad hände?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
classe

Min Laguna II dog! Vad hände?

Post by classe »

Igår saktade bilen in av sig själv under färd & när hon tryckte ner gaspedalen för att accelerera hände ingenting samt att pedalen gick trögt.
Hon hann till ett lämpligt ställe, bromsade ner bilen & stängde av.
Under bogseringen hem gick ju förstås både styrningen och bromspedalen trögt men AC:n blåste kallare & kallare. Värmer AC:n bara när motorn är igång? Jag har ingen aning men jag antar det :oops:

När startknappen nu trycks in så låter det väldigt illa, det skrapar eller väser... svårt att förklara, men allt ser bra ut, generatorn snurrar.
Inga lösa kablar, trasiga säkringar eller läckage & inga varnigslampor lyser på instrumentpanelen.
Däremot såg jag att drivremmen satt en kam fel & hade börjat tråda upp sig & rester av remmen satt i servopumpen.

Drivremmen på min bil verkar driva både servon, generatorn & AC så jag satte av till Autoparts & köpte en ny, fick bort resterna från servopumpen, monterade den nya och laddade upp mitt nyköpta batteri som faktiskt hade laddat ur sig lite men Nej! Det gjorde ingen skillnad.

Mina kunskaper är väldigt små när det gäller bilar men startmotorn används väl bara vid start, inte under färd?
Om kolen i generatorn tar slut så stannar väl allt, stereon m.m.

Jag har nyligen bytt kamrem & misstänker att dom slarvat lite när dom satte tillbaka drivremmen eftersom den satt fel nu..
Har jag någon anledning att tro att det kan ha med kamremmen att göra även fast den är nybytt?
Jag fick tipset att kolla ner där man fyller på olja för att se om det rör sig som det ska. Gör det inte det så kan det tydligen vara den remmen som gått av?!

Tips mottages tacksamt rörande min -02 Laguna II 1,8 16V Euroline
Keep on rockin' Claes Wennberg / Sävar
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

för att få värme i en bil som inte har elektrisk värmare,måste motorn vara varm och ha cirkulation för att få värme i bilen,att gaspedalen går trögt tycker jag är konstigt pga att det är elektrisk gaspedal ingen vajer... eftersom din verkstad inte har satt dit aggregatremmen rätt, får man ju hoppas att kamremen sitter som den skall,med det tattarmeket som varit.... garanti rep av verkstan låter det som
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
classe

Post by classe »

Jo... Nya uppgifter har inkommit som gör måste jag revidera mitt inlägg. Gaspedalen gick nog inte trögare ändå... Den svarade bara inte säger hon. Farten ökade inte när pedalen trycktes ner.

På grund av kvalitén på mitt exemplar av bil har vi haft den inlämnad på samma verkstad flertalet gånger tidigare med gott resultat så jag tror inte att det ska bli några problem att få det åtgärdat på garanti.
Dom är bra att göra med!
Det typiska är bara att det händer på en fredagseftermiddag efter stängning.
Keep on rockin' Claes Wennberg / Sävar
Post Reply