Köpråd Scenic Rx4

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Weiku
Posts: 23
Joined: 31 Dec 2003, 14:10

Köpråd Scenic Rx4

Post by Weiku »

Hej!
Är det någon med erfarenhet eller kunskap som kan berätta lite om Rx4:an positiva egenskaper, problem,vad man ska se upp med och vad ni tycker.

mvh Johan
Johan Glimhall - Kristianstad
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Bensinaren är lite törstig, fyrhjulsdriften är tung att dra runt och då lämpar sej en diesel bättre.Finns som 130hk 1,9 dci
Stödlager och knutkors på kardanen går sönder och finns inte som lösa reservdelar.Man byter hela kardanaxelen.Har för mej att den var rätt dyr.
4-hjuldriften är nog mest en plojj grejj eftersom den saknar både diffspärr och lågväxel.
Hadde enligt mitt tycke varit bättre med att ha en vanlig framhjuldriven Scenic stylad som RX4.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Post by RX4 »

Hej,

Jag är ju lite partisk i målet eftersom jag har en RX4 och är relativt nöjd med den.

Jag har haft den i 2000 mil snart och det första jag fick göra när jag köpte den (beggad) var att fixa till tuta och blinkerselektronik, men det gick bra och billigt. Annars har jag bara haft problem med en tändspole som tog in lite fukt efter en tvätt, men jag bytte tändstift och rengjorde och nu går den som en klocka igen.

Positivt
- Rymlig inuti
- Man kan ta bort baksäten
- Man kör inte fast

Negativt
- Bullernivån kunde ha varit lägre
- Reservdelarna är inte gratis direkt :-)
- Min har iaf ingen farthållare

Angående soppaförbrukningen. Efter det att jag bytte tändstift så drar den 0.88 om man kör långt (max 120km/h). Den blandade körningen tror jag ligger på 0.97. Så visst drar den lite, men jag är jäkligt nöjd nu efter vintern då den gjorde vad den skulle.

Mvh / H
Henrik Röste - Boet
Post Reply