"Torkarbladsarmen" har lossnat

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Axed

"Torkarbladsarmen" har lossnat

Post by Axed »

Hej!

Har en Renault Clio -03 där själva "torkarbladsarmen" har lossnat från torkarbladsmotorn. Armen sitter alltså fortfarande fast men så att den går att vrida runt helt. Måste man lämna in bilen på verkstad för att fixa detta eller är det kanske så att torkarbladsarmen kan tas bort och helt enkelt bara behöver sättas fast igen?. Tror det hela hände när jag var klantig och satt på torkarbladen när det var isigt på rutan. Har försökt sätta fast den igen men det får inget fäste utan torkarbladsmotorn snurrar men torkarbladsarmen orkar inte följa med upp längs rutan eller hur man nu ska beskriva det (armen har inte tillräckligt med fäste i motorn). Kan inte ett dugg om bilar, hoppas ni förstår vad jag menar.

Tack.
Johan

Post by Johan »

Det jag tror att splinsen som har gått i torkararmen. Skruva loss torkararmen och se om räfflorna(splinsen) är kvar. Kontrollera om torkaraxeln rör sig utan arm. Om den inte gör det har leden hoppat ur.
Har själv varit med om det på en hyrbil Volvo 440. Brorsan skulle vara snäll och spola spolarvätska på rutan för att ta bort isen. Han tänkte inte på att torkarna går igång då. Det blev plockepinn på vindrutan av torkararmar.
Innan jag lämnade tillbaka hyrbilen bröt jag ned torkararmarna i viloläge.
Hörde aldrig av något sedan, tur att det var en oädel hyrbil. :lol:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Axed

Post by Axed »

Torkaraxeln rör sig utan att armen rör sig så att säga. Får prova att ta bort armen och se hur det ser ut. Ska bara lyckas att få bort den också ;-)
Axed

Post by Axed »

Om nu "splinsen" skulle vara utslitna. Måste man skaffa en ny arm eller kan man fästa den med nått, t ex lim?
Johan

Post by Johan »

Byt torkararm och se till att torkaraxeln är ren innan du monterar torkararmen.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Erik A

Post by Erik A »

Är det special på Renault? På de jag har sett har det inte varit riktiga splines utan en räfflad kona på torkaraxeln. Om så är fallet räcker det med att ställa torkaren där du vill ha den och dra åt muttern.

Arbetstid: 5 min
Materialkostnad 0 kr

Lycka till.
Erik Avemo, Södertälje
Axed

Post by Axed »

Japp det var bara att dra åt muttern! Klarade t o m jag ;-) Tack för hjälpen iaf.
h.kjellin

Post by h.kjellin »

"Räfflad kona" = splines!
Håkan Kjellin, Storå
Post Reply