Bromsoljeläckage Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Erik A

Bromsoljeläckage Laguna

Post by Erik A »

Nivån sjunker i bromsvätskebehållaren. Insidan på bromstrummorna var fulla med kladd, så jag bytte bromscylindrar. Nivån sjunker fortfarande, men mycket fortare än innan. Kan det vara så att läckaget beror på slitna bromsbackar? Att kolvarna kommer för långt ut i cylindern. De främre bromsbackarna var ganska slitna, och jag hade bytt dem om det funnits hemma på mekonomen. Bilen är en Laguna kombi 97.
Erik Avemo, Södertälje
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Du har väl inte satt ihop reparationen ordentligt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mange
Forumpolis

Post by mange »

Köpte du nya cylindrar isf så borde det inte bero på att kolvarna går för långt ut (om cylindrarna var gamla och mycket slitna och ingen honing utföres så kan det vara så men det känns långsökt). Du får kolla var det är blött någonstans. du kanske inte fick ihop det på rätt sätt.... om backarna har fått bromsolja på sig så är det bara att byta ut dessa.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Erik A

Post by Erik A »

Latmasken skriver inlägg i stället för att titta efter. Givetvis hade Dennis rätt. Jag hade ingen öppen 11mm ringnyckel. På höger sida blev det konstigt nog tätt när jag drog åt nippeln med polygrip, men inte på vänster sida. Nu borde det fungera bättre och jag är ett verktyg rikare.

Backarna har fått bromsolja på sig och jag hade bytt om mekonomen haft hemma. I stället tvättade jag trummor och backar med t-röd. Före åtgärden tyckte jag att bromsarna uppförde sig underligt när ABS:en börjde jobba, men det har upphört.
Erik Avemo, Södertälje
Post Reply