Startmotor Megane 97

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
karl j

Startmotor Megane 97

Post by karl j »

Jag är ganska säker på att startmotorn på min Megane har gett upp. Jag vrider på nyckeln och inget händer. Tänkte jag skulle sätta dit en bättre begagnad från skroten men jag kan inte hitta startmotorn! Var tusan sitter den?
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Kolla solenoiden samt jordflätor innan bytet. Har nu ingen erfarenhet av Megane men nog sitter startmotorn på baksidan av motorn "mellan" motorblock och växellåda.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mr X

Post by Mr X »

På min K7m702 sitter den på baksidan av motorn, kommer rätt så lätt åt den under ifrån. Har haft min av och på nu så många gånger så nu tar det runt 20 minuter att plocka av och sätta dit den igen.. :roll:
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
karl j

Post by karl j »

Ok, kolla solenoiden! Hur kollar jag den? och var sitter dessa jordflätor?
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

1 - Solenoiden är en elektromagnet som sitter på själva startmotorn. Det är den som aktiverar startmotorn. Den är en avlång "tub" på utsidan av startmotorn. Ibland fastnar den i fel läge och vill inte flytta sig, vilket kan lösas med ett knack med hammaren på utsidan. Efter att ha gjort det vrider du eller hjälpredan på tändningen och lyssnar om den drar... Ett klick borde du höra i alla fall. Hör du klicket och batteriet ser ut att storkna... kolla nedan...

2. Jordflätor är ett samlingsnamn för "minuskablar", dvs kablar som kopplas mot kaross och motorblock från diverse förbrukare. Dessa består av många kardeler/trådar, ofta flätade till en platt matta eller bara tvinnade i plast (läs vanlig kabel). Tidens tand gör två saker med dem... 1. ärgar i ändorna pga galvaniska strömmar samt miljön. 2. utmattar dem genom vibrationer. Om kablarna inte har tillräcklig kontakt så blir motståndet högt varpå det inte blir tillräckligt med kräm över till startmotorn.

Du har garanterat ett par jordflätor du borde kolla, bland annat mellan motorblock och kaross/batteri samt nere vid startmotorn. Är det ärg eller trasiga kardeler... fixa!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
karl j

Post by karl j »

Tack för all hjälp. Jag fick byta startmotor till slut och med ny på plats hoppar motorn glatt igång igen.
Post Reply