Hjullager ??
Moderator: Forumpolisen
Drivknutens läge kan inte påverka lagret, knuten tycks gärna "hänga" en aning när man lyfter bilen. Men om du kört med lös damask kan i och för sig knuten ha givit upp.
På din beskrivning tror jag mera på att det är lagret. Renault var nästan först ut med "pressade lager" och dessa kräver att man gör rätt, som att vända tätningarna utåt och pressa i lagret absolut rakt och till rätt djup! Det lönar sig också att kör lite överkurs typ extra fett.
På R4 som jag mest mekar med bör man t.ex. lägga packningsklister mellan bromsskölden och täckplattan annars blir lagret fullt av smuts på nolltid!
På din beskrivning tror jag mera på att det är lagret. Renault var nästan först ut med "pressade lager" och dessa kräver att man gör rätt, som att vända tätningarna utåt och pressa i lagret absolut rakt och till rätt djup! Det lönar sig också att kör lite överkurs typ extra fett.
På R4 som jag mest mekar med bör man t.ex. lägga packningsklister mellan bromsskölden och täckplattan annars blir lagret fullt av smuts på nolltid!
Håkan Kjellin, Storå
bromskölden gav upp och lossnade för en tid sedan, rost.
så om jag tolkar h.kjellin korrekt så bör lagret vara extra utsatt nu.
Och eftersom jag inte har mycket förtroende för den som bytte lagret så kan det mycket väl vara ett hastverk. vill gynna företagarna i mitt kvarter och därför vände jag mig till honom, har som ångrat det efteråt.
Muttern på drivaxlen sitter som berget, lyckas inte själv rubba den en micrometer. men skulle vilja riva och inspektera.
så om jag tolkar h.kjellin korrekt så bör lagret vara extra utsatt nu.
Och eftersom jag inte har mycket förtroende för den som bytte lagret så kan det mycket väl vara ett hastverk. vill gynna företagarna i mitt kvarter och därför vände jag mig till honom, har som ångrat det efteråt.
Muttern på drivaxlen sitter som berget, lyckas inte själv rubba den en micrometer. men skulle vilja riva och inspektera.
Krister malmqvist södermalm stockholm
artikelnummer 149009 hus Jula för 199 bagis
"LEDHANDTAG 1/2". Ett teleskopiskt ledhandtag tillverkat av chrome vanadium stål. Längden är justerbar mellan 430-640 mm."
man kan ju hoppas att det håller, 430 mm hoptryckt är ju hyffsat långt redan då. har fixat pressmöjlighet på en verkstad kvarteret bredvid.
jag minns ett himla bankande då jag gick förbi från verkstan som fixade det förra gången. så jag misstänker att det misshandlades på plats istället för att pressats
"LEDHANDTAG 1/2". Ett teleskopiskt ledhandtag tillverkat av chrome vanadium stål. Längden är justerbar mellan 430-640 mm."
man kan ju hoppas att det håller, 430 mm hoptryckt är ju hyffsat långt redan då. har fixat pressmöjlighet på en verkstad kvarteret bredvid.
jag minns ett himla bankande då jag gick förbi från verkstan som fixade det förra gången. så jag misstänker att det misshandlades på plats istället för att pressats
Krister malmqvist södermalm stockholm
Senaste bytet spände jag fast hylsnyckelsatsens T-handtag på en 2 meter planka med packremmar. Efter att ha värmt muttern med varmluftpistol och svurit och hoppat på plankan ett bra tag fick jag loss den... Kanske enklare att rulla in på verkstan och få hjälp med mutterdragare?
Beställde lager hos Autofrance, rev ner framvagnen själv, lämnade in spindel/axel och lager hos Volvo-verkstan som pressade ur och i lagret till en rimlig peng. De kräktes inte ens när jag tillhandahöll piratdelar hehe
Det blev betydligt proffsigare än när byverkstan bytte gången innan, fick fullt med skruvstycke-räffelmärken på axeln och en havererad damask den gången (glömde nämna lagret som började morra inom ett halvår.. lustigt vad KAN det ha berott på )
Kjellin har rätt, pressjobbet kräver sin man och rätt grejor. Lycka till
Beställde lager hos Autofrance, rev ner framvagnen själv, lämnade in spindel/axel och lager hos Volvo-verkstan som pressade ur och i lagret till en rimlig peng. De kräktes inte ens när jag tillhandahöll piratdelar hehe
Det blev betydligt proffsigare än när byverkstan bytte gången innan, fick fullt med skruvstycke-räffelmärken på axeln och en havererad damask den gången (glömde nämna lagret som började morra inom ett halvår.. lustigt vad KAN det ha berott på )
Kjellin har rätt, pressjobbet kräver sin man och rätt grejor. Lycka till
Erik skrev
Beställde lager hos Autofrance, rev ner framvagnen själv, lämnade in spindel/axel och lager hos Volvo-verkstan som pressade ur och i lagret till en rimlig peng. De kräktes inte ens när jag tillhandahöll piratdelar hehe
Det "piratlagret" är av fabrikat SNR packat i QH kartong, alltså samma SNR lager som Renault använder original. så var det med dom pirat delarna
Beställde lager hos Autofrance, rev ner framvagnen själv, lämnade in spindel/axel och lager hos Volvo-verkstan som pressade ur och i lagret till en rimlig peng. De kräktes inte ens när jag tillhandahöll piratdelar hehe
Det "piratlagret" är av fabrikat SNR packat i QH kartong, alltså samma SNR lager som Renault använder original. så var det med dom pirat delarna
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Erik R19X
Lyft ditt PM
Lyft ditt PM
Nicklas Vestermark - Umeå
Forumsregler: http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134
Sökfunktionen: http://forum.clubrenaultsverige.com/search.php
Forumsregler: http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134
Sökfunktionen: http://forum.clubrenaultsverige.com/search.php
Tack för alla tips, ledhandtaget från Jula gör jobbet med muttern.
Men skulle lånat avdragare av en kamrat som vi förståss inte hittade igen.
Uglynicke ber mig att lyfta mitt PM och skickar med länk till forum regler.
Jag går in och läser dessa forumregler och det känns som jag gjort det som krävs.
så nu har jag en fråga till men som inte har med hjullager eller gnissl/gnekande ljud som blir brum/skorr efter att tag, att göra.
Vad betyder "lyft ditt PM" ?????
Men skulle lånat avdragare av en kamrat som vi förståss inte hittade igen.
Uglynicke ber mig att lyfta mitt PM och skickar med länk till forum regler.
Jag går in och läser dessa forumregler och det känns som jag gjort det som krävs.
så nu har jag en fråga till men som inte har med hjullager eller gnissl/gnekande ljud som blir brum/skorr efter att tag, att göra.
Vad betyder "lyft ditt PM" ?????
Krister malmqvist södermalm stockholm
eftersom jag slagit bort tanken på att ta bilen upp till fjällen v 9 och tar tåget istället så kör jag vidare trots gnissel, gnek och skorrande ljud.
när jag kör uppemot 80-90 så avtar skorret. försvinner nästan helt.
när jag accellererar, tror man säger acceleration även om en gammal R5
men när jag accelererar så är inte skorret på samma sätt och ibland inte heller då jag motorbromsar. men då jag frikopplar och som lättar trycket på drivaxeln så skorrar/dånar det.
men ibland så släpper det helt men främst då vid hastigheter kring / under 50.
skulle vilja spela in hela upplevelsen och ge en virtuell demonstration men det går ju inte.
åker på så länge och väntar på att det förvärras.
när jag kör uppemot 80-90 så avtar skorret. försvinner nästan helt.
när jag accellererar, tror man säger acceleration även om en gammal R5
men när jag accelererar så är inte skorret på samma sätt och ibland inte heller då jag motorbromsar. men då jag frikopplar och som lättar trycket på drivaxeln så skorrar/dånar det.
men ibland så släpper det helt men främst då vid hastigheter kring / under 50.
skulle vilja spela in hela upplevelsen och ge en virtuell demonstration men det går ju inte.
åker på så länge och väntar på att det förvärras.
Krister malmqvist södermalm stockholm
lösningen
eftersom jag följt frågeställningar här där man inte kunnat läsa om lösningen så måste jag berätta,
Drivknutsdamasken vänster låg öppen i höstas. denna stängdes igen samtidigt som hjullager byttes då. han som gjorde jobbet kanske fyllde på med något fett eller olja och skorrandet upphörde.
två månader senare så uppstår skorret igen och jag kopplar inte ihop det med drivknuten eftersom dessa brukar klonka då de tar slut.
tänkte rengöra drivknuten i helgen och fetta in den på nytt men ringen som låser damasken kan inte jag få bort utan att damasken blir demolerad. sökte en skarv eller dylikt men det finns ingen, fattar inte hur den sitter där. men hittade en spricka i damsken och pressade in fett där och gnisslet försvann och det skorrar/dånar inte längre vid farten kring 60 vid början, upphör vid 70-80 för att sen hänga med ner till 20 ungefär innan det upphör igen. nu är då frågan, ska jag skaffa en ny drivaxel med fräsch knut och damasker eller ska jag riva bort damasken, rengöra och fetta in samt sätta dit den där delade damasken som man limmar ihop. hur länge håller detta innan det rasar med tanke på att jag kört torrt rätt många mil.
Drivknutsdamasken vänster låg öppen i höstas. denna stängdes igen samtidigt som hjullager byttes då. han som gjorde jobbet kanske fyllde på med något fett eller olja och skorrandet upphörde.
två månader senare så uppstår skorret igen och jag kopplar inte ihop det med drivknuten eftersom dessa brukar klonka då de tar slut.
tänkte rengöra drivknuten i helgen och fetta in den på nytt men ringen som låser damasken kan inte jag få bort utan att damasken blir demolerad. sökte en skarv eller dylikt men det finns ingen, fattar inte hur den sitter där. men hittade en spricka i damsken och pressade in fett där och gnisslet försvann och det skorrar/dånar inte längre vid farten kring 60 vid början, upphör vid 70-80 för att sen hänga med ner till 20 ungefär innan det upphör igen. nu är då frågan, ska jag skaffa en ny drivaxel med fräsch knut och damasker eller ska jag riva bort damasken, rengöra och fetta in samt sätta dit den där delade damasken som man limmar ihop. hur länge håller detta innan det rasar med tanke på att jag kört torrt rätt många mil.
Krister malmqvist södermalm stockholm