problem med kamrems byte på clio 1,4 16v -01

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bergh
Posts: 1
Joined: 07 Feb 2007, 21:40

problem med kamrems byte på clio 1,4 16v -01

Post by Bergh »

Håller på att byta kamrem på en clio som i rubriken.
har samtliga verktyg som behövs för att låsa kamarna, och låstappen för veven.. men ändå får jag inte till det ordentligt..

gjorde enligt instruktionerna i autodata.
låsverktyget för kammarna ligger enligt skissen och instruktionerna jämns med delningen med ventilkåpan och toppen. alltså precis så jag har skarven i ovankanten på verktyget..
då får jag in låstappen och kan skruva in den, känner hur vevaxlen tar i mot när ja vrider den medurs. precis som instruktionerna.. detta gjordes först och sedan satte jag i verktyget till kammarna..

ska kolvarna väga i mitten då ? när den inställningen är gjord enligt alla konstens regler..

allt gjordes enligt instruktionerna. spänning och hela kittet är rätt.
men när jag skulle starta den lät det som den tog i någonstans.. tur den inte startade direkt..
kan det ändå vara så att den ändrat sig när jag spännt fast nedre remskivan då kamdrevet inte sitter fast på en kil som på många andra modeller ??

önskar super snabbt svar av er här på renult forumet.. ni har ju rätt kunskap och information..

någon vänlig skäl som sitter inne med infon. som kan maila bilder eller nått , varför inte ringa mig.. får ni gärna göra även i kväll fram till kl 23..
0410-23337
eller under dagen imorgon på
0410-23141

Mvh
Rickard
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

hallå vet inget om låsningen men om det redan "tagit i" så kan det ju vara försent = krokiga ventiler. men det lär du märka när du får igång den.

Vill även åminna om forumets regler
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913 Speciellt delen om Namn och ort
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

ett tips skruva ur tändstiftet på cylinders närmst kamremen stoppa ner en svetstråd eller något liknande vrid motorn till den kolven står i topp (ÖD) kolla om kammarna står rätt om inte släpp på bulten till vevaxeln vrid kammarna till dom står rätt stoppa dit verktyget å kolla hela tiden så att inte svetstråden rör sig sen skruva fast allt å starta...kolla även så att inte kammarna är mycket fel om så e fallet e det bara att byta topp eller renovera... gör ett cylinderläckages test om du får den att starta igen.. lycka till
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
kawabjorn
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2007, 21:54
Location: Ludvika

Hur gick det?

Post by kawabjorn »

Hej
Jag har ingen hjälp att ge men jag undrar hur det gick eftersom jag skall till att byta på min laguna 1,6 -02. Undrar också var du köpte låsverktygen.
Tacksam för svar / Björn
Björn Sandin, Laguna 1,6 combisedan -01
Post Reply