Problem Clio 16v -91
Moderator: Forumpolisen
Problem Clio 16v -91
Har lite problem med min Renault Clio 16v -91, gått 21k mil.
1. Belysning bakom varvräknare har dött. Är det svårt att fixa, och hur gör man?
2. Kopplingen är jättehård, och trycks ibland igenom känns det som. Sen e man tvungen att pilla upp kopplingen. Det e som om ett tryck i kopplingen byggs upp, o sen släpps ut helt plötsligt. Jävligt frustrerande, någon som vet varför de blivit så och hur man löser detta? dyrt/billigt?
3. Bakrutans värmeslingor e stendöda. Lätt att fixa? dyrt/billigt?
4. Kupefläkten e psycho, har läst en del om det här. Min funkar på 3:an när det e plusgrader och efter man kört ca halvtimme i minusgrader dvs. när bilen blivit varm. E det motståndet eller nått galet glapp nånstans, eftersom den funkar på 3:an?
Billigt under 4000kr
Dyrt över 4000kr
1. Belysning bakom varvräknare har dött. Är det svårt att fixa, och hur gör man?
2. Kopplingen är jättehård, och trycks ibland igenom känns det som. Sen e man tvungen att pilla upp kopplingen. Det e som om ett tryck i kopplingen byggs upp, o sen släpps ut helt plötsligt. Jävligt frustrerande, någon som vet varför de blivit så och hur man löser detta? dyrt/billigt?
3. Bakrutans värmeslingor e stendöda. Lätt att fixa? dyrt/billigt?
4. Kupefläkten e psycho, har läst en del om det här. Min funkar på 3:an när det e plusgrader och efter man kört ca halvtimme i minusgrader dvs. när bilen blivit varm. E det motståndet eller nått galet glapp nånstans, eftersom den funkar på 3:an?
Billigt under 4000kr
Dyrt över 4000kr
Andreas Linder - Haninge
1 Du kan lossa hela överdelen på brädan med några skruvar... tror att du då kommer åt lamporna.
2 låter som slavcylindern till kopplingen behöver renoveras
3 Mät ock kolla om det kommer någon ström till rutan, om det gör det och de inte funkar så får man byta ruta.
4 låter som motståndet, men kolla även vridreglaget så att inget är ärgit eller har smält
2 låter som slavcylindern till kopplingen behöver renoveras
3 Mät ock kolla om det kommer någon ström till rutan, om det gör det och de inte funkar så får man byta ruta.
4 låter som motståndet, men kolla även vridreglaget så att inget är ärgit eller har smält
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
2.. tycker jag låter som kopplingen börjar bli sliten,dom brukar bli hårda när dom är gamla..då jag bytt koppling på mina bilar har dom alltid blivit mycket lättare att trycka ner...
Last edited by Tony on 03 Feb 2007, 22:52, edited 1 time in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
3. Om det är fel på slingorna finns speciell silverfärg som kan lappa ihop dem. Jag hade tidigare en bakruta där förre ägaren dragit ner solfilmen genom att snitta den i länga remsor... det var inte det enda som snittades. Med specialfärgen på de avkapade ställena funkade det utmärkt igen.
Billigt, riktigt billigt...
Dock borde du kolla att du får ström fram.
Billigt, riktigt billigt...
Dock borde du kolla att du får ström fram.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
1. säkert bara lampor som är kass lyft överdelen på bärden så kommer du nog åt dom som någon sa. kanske kan behöca skruva loss instrumentet men det är inget svårt.
2. Undrar hur slavcylindern kan vara kass när det är varjer på en 16V?? Kan vajern vara sliten eller rent ut av koplingen??
3. Mät motsåndet i bakrutans slinga så ser du om det är bakrutan som är kass eller nått annat.
4. Har senaste tiden bytt en massa värme regale till äldre modellen clion så vem vet men detta låter som att motsåndet är kass, kolla det sitter i torkar diket tillsammans med fläkten kolla med då så kontakten till motsåndet är redigt för dom brukar brinna upp...
2. Undrar hur slavcylindern kan vara kass när det är varjer på en 16V?? Kan vajern vara sliten eller rent ut av koplingen??
3. Mät motsåndet i bakrutans slinga så ser du om det är bakrutan som är kass eller nått annat.
4. Har senaste tiden bytt en massa värme regale till äldre modellen clion så vem vet men detta låter som att motsåndet är kass, kolla det sitter i torkar diket tillsammans med fläkten kolla med då så kontakten till motsåndet är redigt för dom brukar brinna upp...
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Spiff wrote:
2. Undrar hur slavcylindern kan vara kass när det är varjer på en 16V?? Kan vajern vara sliten eller rent ut av koplingen??
Åfan är det vajer på dem då är det som spiff säger vajern eller kopplingen som är dålig
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
jog borde ju veta efter som jag hade lådan nere på min ett antal gångermange wrote:Spiff wrote:
2. Undrar hur slavcylindern kan vara kass när det är varjer på en 16V?? Kan vajern vara sliten eller rent ut av koplingen??
Åfan är det vajer på dem då är det som spiff säger vajern eller kopplingen som är dålig
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
De e ju sant... kungen växelådsbyten på en 16V var det 4 ggr den rasade?Spiff wrote:jog borde ju veta efter som jag hade lådan nere på min ett antal gångermange wrote:Spiff wrote:
2. Undrar hur slavcylindern kan vara kass när det är varjer på en 16V?? Kan vajern vara sliten eller rent ut av koplingen??
Åfan är det vajer på dem då är det som spiff säger vajern eller kopplingen som är dålig
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
3 gånger hade jag den nog bara nere den. diffen lagar man på plats..mange wrote:De e ju sant... kungen växelådsbyten på en 16V var det 4 ggr den rasade?Spiff wrote:jog borde ju veta efter som jag hade lådan nere på min ett antal gångermange wrote:
Åfan är det vajer på dem då är det som spiff säger vajern eller kopplingen som är dålig
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower