Lastskännare R5 GTE

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mcoist

Lastskännare R5 GTE

Post by mcoist »

Tjenare har ett problem.

Får inte bort en av bromsrörs nipplarna på lastkännaren är tvungen att byta dom längsgående rören kan man plocka bort den helt utan att det påverkar något vidare och går den igenom besiktningen om den är bortplockad.

Fick 2a på bromsrören så därför måste dom bytas alla andra rör är som nya vill därför inte behöva röra dom då det alltid drar iväg med en massa saker som måste bytas som går i sönder..

/andy R5 GTE
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

du kan inte skarva o bara byta rören där dem har rostangrepp?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
PV
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Ett tips när du skruvar med bromsrör är en "bromsrörsnyckel" som klämmer åt mer ju mer du vrider. Vet att Micro har haft såna innan i alla fall men det finns säkert på fler ställen. Bromsrörsnipplar har en tendens att sitta så in i h-e...
mcoist

Post by mcoist »

Det hade jag nog kunnat men jag har redan dabbat mig så att den ena nipplen är helt rundad sitter som om den vore fastsvetsad och röret är redan kapat för att jag skulle kunna få över en ringnyckel.

så därför är jag redan i klistret.

ingen som vet om det funkar att plocka bort lastskännaren helt?

/Andy
mange
Forumpolis

Post by mange »

kommer du åt med en rörtång? annars plocka bort lastkännare och ta bort den med hjälp av skruvstycket. tillverka nya anslutningar och montera dit. biltema har verktyg för att sätta dit nya anslutningar de har även bromsrör och nipplar :D lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
uglynicke

Post by uglynicke »

mcoist

Vill bara påminna dig om reglerna

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134 Speciellt angående signatur
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Du lär behöva ha kvar den lastkännande ventilen även om konstruktionen och funktionen är tveksam!
Det kan hjälpa att värma lite på nipplarna men går gängorna att lossa vill nippeln ofta inte rotera på röret...
Men bromsrör är trots allt ganska billiga att byta antingen du gör dem själv eller köper färdiga. Vid huvudcylindern brukar det gå att få loss rören!
Håkan Kjellin, Storå
Post Reply