Basen i resevhjulsbaljan

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ekxsz
Posts: 6
Joined: 03 Jan 2007, 12:40

Basen i resevhjulsbaljan

Post by ekxsz »

tja. har kommit underfund med att bagageutrymmet inte är enormt i min clio :( så då åker basen ner i baljan. någon som gjort tidigare i en clio? ska även höja golvet i skuffen för att få undan stegen. någon som har nå bra tips?
Mattias Johansson - Säter
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

skall du sätta basen där får du plasta in hela hjulhusbaljan,har sett i en billjudtidning hur dom gjorde,men se till att den inte fastnar när du gör det.plåten är nämligen ingen bra låda...sedan får du tänka på att basen som skall sitta där skall passa i en sådan låda, dvs antagligen sluten konstruktion,och liten volym på lådan.. och du behöver kylfläktar till steg om dom sitter dolda....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ekxsz
Posts: 6
Joined: 03 Jan 2007, 12:40

Post by ekxsz »

lådan som basen ska sitta i är under konstruktion. bygger den i mdf ich glasfiber så det är inget problem. Basen som kommer att användas är: Rockford Fosgate P312D2 Punch som kräver en rätt liten låda.. låter riktigt mysigt för övrigt.

jag kommer att använda 2st 120mm datafläcktar som trycker in luft till stegen. kommer att lägga in plxiglas över stegen så att de syns.. blir nog fint
Mattias Johansson - Säter
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

ekxsz wrote:lådan som basen ska sitta i är under konstruktion. bygger den i mdf ich glasfiber så det är inget problem. Basen som kommer att användas är: Rockford Fosgate P312D2 Punch som kräver en rätt liten låda.. låter riktigt mysigt för övrigt.

jag kommer att använda 2st 120mm datafläcktar som trycker in luft till stegen. kommer att lägga in plxiglas över stegen så att de syns.. blir nog fint
Kanske frånluftsfläktar med som suger bort den varma luften?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
ekxsz
Posts: 6
Joined: 03 Jan 2007, 12:40

Post by ekxsz »

en fläckt suger och en trycker in.. kanske är överflödigt med en som trycker in men det kommer att kyla tillräckligt
Mattias Johansson - Säter
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Kommer nog bli bra det där.... bättre att trycka in kall luft än att suga ut värme,men med 2 fläktar bli det nog kanon...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

Tony wrote:Kommer nog bli bra det där.... bättre att trycka in kall luft än att suga ut värme,men med 2 fläktar bli det nog kanon...
Därför jag tänkte på frånluftsfläktar. Tänkte att kall luften har svårare att komma in och göra nytta om inte den varma luften kommer undan ordentligt.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
ekxsz
Posts: 6
Joined: 03 Jan 2007, 12:40

Post by ekxsz »

precis.. det har jag iaf tänkt på =) vet inte riktigt hur jag ska lösa skyddet över basen bara, blir nog en egen tillverkning
Mattias Johansson - Säter
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
Post Reply