Hostande, självdöende Scenic

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andre

Hostande, självdöende Scenic

Post by andre »

Hej!

Köpte till slut en Scenic -98 (1.6) igår och den gick fint när vi provade den och på vägen hem. När jag sen skulle ut och köra började den uppträda konstigt: den "hostar" och självdör ungefär varannan eller var tredje gång man ska köra någonstans. Man får alltså gasa ständigt för att den inte ska dö, och den rycker och drar som den håller på att ge upp mest hela tiden. Men sen nästa gång funkar allt utmärkt.

Är det någon som har någon idé om vad detta handlar om? Om ni vet något så förklara gärna så att en femåring skulle förstå, eftersom mina bilkunskaper ligger där någonstans... :oops:

Tack på förhand!
attwood

Post by attwood »

Min -99 Scenic betedde sig något liknande för ett par år sen.
Gick knappt att köra, fick varva ordentligt för att den skulle röra sig alls.
Tror att jag hällde i ett par flaskor K-sprit, vet ej om det var det som hjälpte men sen gick den bra.

Jag fick byta en tändspole pga ryckig gång efter en service, Volvo stod för det.

Sten
andre

Post by andre »

Okej... här kommer en följdfråga många kan få roligt åt har jag en känsla av: Var häller man i K-spriten..?

Jag köpte för övrigt någon burk med "starta lätt" eller vad den hette som skulle sprayas på luftfiltret och det verkade hjälpa ett tag, men igår hände det igen...
h.kjellin

Post by h.kjellin »

I BENSINEN!
Du kan även prova att slå i en flaska "Injection cleaner" det kan ha viss effekt.
Håkan Kjellin, Storå
andre

Post by andre »

Okej. Tack- ska testa detta!
Erik A

Post by Erik A »

Sitter tändstiften nedsänkta i gropar i topplocket? Om förra ägaren har gjort bilen fin med en motortvätt så kan det ha kommit ner vatten i dessa gropar. Om motorn har sådana gropar kan du prova med att lossa tändkablarna och blåsa med tryckluft ner i hålen. Jag hade detta problem på en Citroën BX precis efter att jag köpt den.
Erik Avemo, Södertälje
andre

Post by andre »

Har nu haft bilen på verkstad och fått detta åtgärdat- det var en tryckgivare för insugningsluft som behövde bytas. Nu går bilen galant igen.
Post Reply