Torkararmen på bakrutan Laguna !!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Torkararmen på bakrutan Laguna !!

Post by aljee »

Hej !

När torkaramen har oxiderat fast, har ngn tips om hur man på bästa sätt kan få låss den utan att spräcka rutan !

Är en liten avdragare att föredra ? Värma ?

ALJE
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

demontera så mycket det går,sedan får du försöka få in någon typ av rostlösare,och försöka få det att röra på sig.Sedan tar du ut axeln och gör rent ordentligt och fyller på med fett i axelhålet och ser till att axeln åxå har fett på sig...OBS axeln sitter fast med ett litet clips på axeln som kan vara svår att se,jag putsade rent med nylonborste till borrmaskinen,efter att jag tog bort torkaren och plasthatten över muttern,just muttern behöver inte tas bort.....
DETTA BORDE ALLA GÖRA MED SINA TORKARE BAK,då renault sparat in på fett till torkaren bak,resultat DEN FASTNAR...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

DETTA BORDE ALLA GÖRA MED SINA TORKARE BAK,då renault sparat in på fett till torkaren bak,resultat DEN FASTNAR...
Tyvärr spar biltillverkarna in på så mycket fett som möjligt överallt på bilarna bara för att vara miljövänliga. :roll:
Annars är det bara att kapa loss muttern med en vinkelslip eller liknande och byta ut allt och smörja upp det riktigt ordentligt innan man monterar det.
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Post by aljee »

OBS axeln sitter fast med ett litet clips på axeln som kan vara svår att se,jag putsade rent med nylonborste till borrmaskinen,efter att jag tog bort torkaren och plasthatten över muttern

Clipset hittar jag inte. Torkaren sitter som fan. Har tagit bort muttern och brickan... Sedan borde ju torkararmen släppa. Vart ska clipset sitta !!!

ALJE
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

aljee wrote:OBS axeln sitter fast med ett litet clips på axeln som kan vara svår att se,jag putsade rent med nylonborste till borrmaskinen,efter att jag tog bort torkaren och plasthatten över muttern

Clipset hittar jag inte. Torkaren sitter som fan. Har tagit bort muttern och brickan... Sedan borde ju torkararmen släppa. Vart ska clipset sitta !!!

ALJE
Har du inte tagit bort torkararmen ?? clipset sitter under armen innanför plasthatten som sitter över muttern som håller allt i rutan,använd avdragare till att ta bort torkararmen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply