Clio Sport - 2001 - Jolle_pborn
Moderator: Forumpolisen
- Jolle_Pborn
Clio Sport - 2001 - Jolle_pborn
Hej!
Tyckte det var på tiden att det var dax att fixa en liten tråd om min Clio. Har dragit ut på tiden ett tag, vet inte varför Kanske lite slöhet?
Jaja, har iaf ägt den sedan sensommaren 2005 och den var i sort sett helt orginal förutom lackade lampinstatser.
Och varför? Ville ha en liten, snabb och rolig bil så den passade utmärkt. Och efter en provkörning var man fast, var bara tvungen att köpa en, roligare bil är svårt att hitta. Sen att det är bra pris för prestandan gör det inte sämre.
Det som har gjort med bilen seda köpet är:
- Ombyggt framsystem till 6.5" Mds kit.
- "Clio Sport" tygmattor även bagage.
- 17" Superleggera(?) med Kumho 205/40-17 däck.
- Fas 2 Bakljus.
- Blueflame Sportavgas(2.5").
- ATE Super Blue bromsvätska.
- Ferodo DS2500 Belägg fram/bak.
- Goodridge Bromslangar(stålomspunna).
- Lackade sidolister, handtag och dimljushållare.
- Lackade inredingsdetaljer. Högalargaller, stereolist, handtag.
Den bästa uppgraderingar det föregånde året var helt klart bromsarna. De funkar utmärkt på vanlig väg samt banåka. Det sämsta blev väl 17" arna då det försämmrade prestandan, men tur att de ser bra ut
Har inte klart för mig vad som kommer att hända i framtiden med bilen. Men efter att ha kört lite bana mot slutet av sommaren så lutar det mot det hållet till nästa år. På önskelistar står det: R-däck och coilovers. Mycket vill ha mer så jag får se hur allt slutar!
Skönt att ha en egen tråd så man slipper spamma alla andra med bilder. Nu finns allt på ett ställe så man slipper leta
Tyckte det var på tiden att det var dax att fixa en liten tråd om min Clio. Har dragit ut på tiden ett tag, vet inte varför Kanske lite slöhet?
Jaja, har iaf ägt den sedan sensommaren 2005 och den var i sort sett helt orginal förutom lackade lampinstatser.
Och varför? Ville ha en liten, snabb och rolig bil så den passade utmärkt. Och efter en provkörning var man fast, var bara tvungen att köpa en, roligare bil är svårt att hitta. Sen att det är bra pris för prestandan gör det inte sämre.
Det som har gjort med bilen seda köpet är:
- Ombyggt framsystem till 6.5" Mds kit.
- "Clio Sport" tygmattor även bagage.
- 17" Superleggera(?) med Kumho 205/40-17 däck.
- Fas 2 Bakljus.
- Blueflame Sportavgas(2.5").
- ATE Super Blue bromsvätska.
- Ferodo DS2500 Belägg fram/bak.
- Goodridge Bromslangar(stålomspunna).
- Lackade sidolister, handtag och dimljushållare.
- Lackade inredingsdetaljer. Högalargaller, stereolist, handtag.
Den bästa uppgraderingar det föregånde året var helt klart bromsarna. De funkar utmärkt på vanlig väg samt banåka. Det sämsta blev väl 17" arna då det försämmrade prestandan, men tur att de ser bra ut
Har inte klart för mig vad som kommer att hända i framtiden med bilen. Men efter att ha kört lite bana mot slutet av sommaren så lutar det mot det hållet till nästa år. På önskelistar står det: R-däck och coilovers. Mycket vill ha mer så jag får se hur allt slutar!
Skönt att ha en egen tråd så man slipper spamma alla andra med bilder. Nu finns allt på ett ställe så man slipper leta
Last edited by Jolle_Pborn on 04 Sep 2007, 19:30, edited 4 times in total.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
- Jolle_Pborn
Här är de senast tagna bilder på bilen. Tyvärr är inte lister och handtag lackade vid tillfället. Kanske hinner ta några till ikväll efter den vart i tväthallen.
Last edited by Jolle_Pborn on 04 Mar 2007, 14:28, edited 1 time in total.
Snygga bilder, hade dock hoppas på att få se den med lackade lister mm
Har lite frågor om billjud, tänkte du kunde hjälpa mig eftersom du har uppdaterat din med detta:
Om man byter stereo tappar man funtionerna med displayen samt "fjärrkontrollen"?
Kan man behålla orginalstereon och bara byta ut högtalare och få ett bättre ljud, tips på prisvärda högtalare?
Tack på förhand
Har lite frågor om billjud, tänkte du kunde hjälpa mig eftersom du har uppdaterat din med detta:
Om man byter stereo tappar man funtionerna med displayen samt "fjärrkontrollen"?
Kan man behålla orginalstereon och bara byta ut högtalare och få ett bättre ljud, tips på prisvärda högtalare?
Tack på förhand
Anders Jonsson
Tungelsta
-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
Tungelsta
-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
om du köper en pioneer + plus svindyr adapter skall du få både display+rattfjärr.annars finns det flera som klarar rattfjärr du ser ju stereon..orginalstereon har det felet att effekten är för klen,det är klart mer effekt i en ny .....Anders J wrote:Snygga bilder, hade dock hoppas på att få se den med lackade lister mm
Tack på förhand
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Jolle_Pborn
Tyvärr funkar inte rattfjärren samt displayen, har inte fixat adapter än och kommer nog aldrig göra det då det kostar runt 1500kr har jag för mig. Jag har vant mig att köra utan, sen bytte jag till denna två dagar efter köpet av bilen.
Vill du ha bättre ljud kan jag rekomendera att köpa ny huvudenhet samt ett nytt framsystem. Gärna då ett kit system då man får sätta bas och diskanterna för sig. Orginal högtalarna är riktigt urkassa i mina ögon, vad som hellst än dom blir en förbättring
Jag använder bara mitt framsystem och har kopplat bort de bakre högtalarna. Tyvärr har jag inte fixat steg och en baslåda än, det ligger i garaget och samlar damm! Men det låter hyffsat ändå och sen är baslådan tung och för stor för clion.
Tänk på när/om du köper framsystemet så att du köper "rätt" grejor. Mds har exempel tre olika sorters kit system. Ett som låter bra med vanlig stereo. Ett som låter bra med stereo men bäst med steg(detta har jag). Det sista funkar bara att köra med ett steg, och de är även dyrt. Jag skulle rekomendera dig att köra med det första om du inte i framtiden har tänkt att köra med steg. De andra blir då "overkill".
Hoppas det blev lite mindre funderingar Annars är det bara att fortsätta att fråga!
/joel
Vill du ha bättre ljud kan jag rekomendera att köpa ny huvudenhet samt ett nytt framsystem. Gärna då ett kit system då man får sätta bas och diskanterna för sig. Orginal högtalarna är riktigt urkassa i mina ögon, vad som hellst än dom blir en förbättring
Jag använder bara mitt framsystem och har kopplat bort de bakre högtalarna. Tyvärr har jag inte fixat steg och en baslåda än, det ligger i garaget och samlar damm! Men det låter hyffsat ändå och sen är baslådan tung och för stor för clion.
Tänk på när/om du köper framsystemet så att du köper "rätt" grejor. Mds har exempel tre olika sorters kit system. Ett som låter bra med vanlig stereo. Ett som låter bra med stereo men bäst med steg(detta har jag). Det sista funkar bara att köra med ett steg, och de är även dyrt. Jag skulle rekomendera dig att köra med det första om du inte i framtiden har tänkt att köra med steg. De andra blir då "overkill".
Hoppas det blev lite mindre funderingar Annars är det bara att fortsätta att fråga!
/joel
- Jolle_Pborn
Tog lite bilder med mobilen efter en tvätt i GDS hallen så kvaliten är inte den bästa.
Lister och handtag lackade:
Högtalar galler och inre handtag lackade:
Ramen runt stereon:
Kan också visa mina tygmattor med cliosport logga på:
Sen även kalluft slangen till filtret:
Blir mycket bilder nu
Lister och handtag lackade:
Högtalar galler och inre handtag lackade:
Ramen runt stereon:
Kan också visa mina tygmattor med cliosport logga på:
Sen även kalluft slangen till filtret:
Blir mycket bilder nu
Last edited by Jolle_Pborn on 04 Mar 2007, 14:29, edited 2 times in total.
- Jolle_Pborn
Har inte gjort lack jobbet själv. Fick en skada på bilen när en backade på bilen, passade då på att lacka lite mer prylar. Slapp nämligen då startavgiften, så betalade bara ca: 1200kr för lister m.m.
Hade säkert kunnat fixat allt själv med liknande resultat. Men har sett många skräck exempel på lackade lister och sånt då lacken spricker, lossnar och är väldigt klen mot slitage. Nu vet jag att allt är gjort på rätt sätt och med kvitto.
Hade säkert kunnat fixat allt själv med liknande resultat. Men har sett många skräck exempel på lackade lister och sånt då lacken spricker, lossnar och är väldigt klen mot slitage. Nu vet jag att allt är gjort på rätt sätt och med kvitto.
- Jolle_Pborn
- Jolle_Pborn