Växelådan kärvar
Moderator: Forumpolisen
Växelådan kärvar
Hej, ny här på forumet med en nyinköpt twingo. (undrar vad man gett sig in på)
Har en twingo 99 som 1:an och 2:an kärvar på. Hoppades på något tips innan jag hissar upp bilen.
Det jag tänkte göra är att fetta in länkaget ev. kolla/byta växellådsolja.
En annan tanke är att kopplingen tar för sent dvs kopplingen har inte släppt helt från svänghjulet innan man lägger i en ny växel.
Har en twingo 99 som 1:an och 2:an kärvar på. Hoppades på något tips innan jag hissar upp bilen.
Det jag tänkte göra är att fetta in länkaget ev. kolla/byta växellådsolja.
En annan tanke är att kopplingen tar för sent dvs kopplingen har inte släppt helt från svänghjulet innan man lägger i en ny växel.
Är med twingo sen 2006.11.07
- Jolle_Pborn
går växlarna lätt att få i när motorn står stilla men kärvar när den går så är det kopplingen som inte frikopplar helt eller urtrampningslagret som kärvar.
Kärvar växlarna bara i kyla kan det hjälpa att byta till syntetolja
Utsliten vid 8000 mil ??? Så dåliga är väl inte R-lådorna??
På de äldre modellerna är det inte helt ovanligt att motorkuddarna kollapsar och då påverkas växellänkaget när drivlinan hamnar snett
Kärvar växlarna bara i kyla kan det hjälpa att byta till syntetolja
Utsliten vid 8000 mil ??? Så dåliga är väl inte R-lådorna??
På de äldre modellerna är det inte helt ovanligt att motorkuddarna kollapsar och då påverkas växellänkaget när drivlinan hamnar snett
Trodde väl ändå att en bil som gått 7000 mil på 8 år skulle vara någorlunda problemfri. Är växellådan i denna bil sämre än andra renaulter? Vid provkörning funkade allt smärtfritt och det spelar ingen roll om motorn är kall eller varm.
OK, då blir det koll av oljenivå, infettning av länkage, kontroll av motorkuddar, kopplingsspel och urtrampningslager.
Finns det något enkelt sätt att kolla så urtrampningslagret eller behöver man plocka ner hela lådan?
/ Killen som aldrig behövt meka växellåda.
OK, då blir det koll av oljenivå, infettning av länkage, kontroll av motorkuddar, kopplingsspel och urtrampningslager.
Finns det något enkelt sätt att kolla så urtrampningslagret eller behöver man plocka ner hela lådan?
/ Killen som aldrig behövt meka växellåda.
Är med twingo sen 2006.11.07
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Alla mina Renutter har rullat utan växellådeproblem. Tror inte att Renault har sämre växellådor än genomsnittet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Problemlösar olja i växellåda ELF Tranself TRJ 75w80
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem