Recept på värme i laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Erik A

Recept på värme i laguna

Post by Erik A »

Är jag den enda som inbillar mig att franska bilar har känsligt kylsystem?

Till saken. Den i det följande redogjorda proceduren förbättrade värmen avsevärt i min bil.

1. Töm kylsystemet och spola ur åt olika håll. I mitt värmepaket var det tvärstopp, men efter några försök gick det att spola bakvägen, och sedan gick det framåt också. Ta loss slangar så att du spolar kylare, motor och värmepaket separat. (Skiten skall ut, inte runt i motorn.)

2. Sätt tillbaka alla slangar. Om tempmätaren brukar vara seg att komma upp så byter du även termostat till en som inte kommer från biltema.

3. Fyll på med vatten och en flaska kylarrens. (Jag använde CRC.) Lufta och varmkör motorn. (C:a 10 min tomgång.)

4. Upprepa punkt 1. I mitt fall var det svart vatten som kom ut.

5. Fyll på med vatten och glykol och lufta.

Värmen i min bil var före denna insats i princip obefintlig. En resa mellan Södertälje och Stockholm (C:a 4 mil) med full värme på resulterade i kanske 5 - 10 grader förhöjd temperatur i kupén. Nu är det efter ett par km uppenbart varm luft som strömmar in.

Lycka till
Erik Avemo, Södertälje
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

En fransk bil är inte bra vinterbil helt enkelt, iaf inte min clio. Känslig för fukt, ingen anti spinn/sladd och utan lykt spolare, plus att hel och halvljus är på tok för dåliga.
Den är även lätt så att den hoppar groda över alla snö "vallar" :lol: Och om jag ev. monterar på coilovers på den så förbättrar jag inte direkt "vinter egenskaperna" :wink:

Dax att fixa vinterbil... :roll:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Tony
Forumpolis

Re: Recept på värme i laguna

Post by Tony »

Erik A wrote:Är jag den enda som inbillar mig att franska bilar har känsligt kylsystem?

Till saken. Den i det följande redogjorda proceduren förbättrade värmen avsevärt i min bil.

1. Töm kylsystemet och spola ur åt olika håll. I mitt värmepaket var det tvärstopp, men efter några försök gick det att spola bakvägen, och sedan gick det framåt också. Ta loss slangar så att du spolar kylare, motor och värmepaket separat. (Skiten skall ut, inte runt i motorn.)

2. Sätt tillbaka alla slangar. Om tempmätaren brukar vara seg att komma upp så byter du även termostat till en som inte kommer från biltema.

3. Fyll på med vatten och en flaska kylarrens. (Jag använde CRC.) Lufta och varmkör motorn. (C:a 10 min tomgång.)

4. Upprepa punkt 1. I mitt fall var det svart vatten som kom ut.

5. Fyll på med vatten och glykol och lufta.

Värmen i min bil var före denna insats i princip obefintlig. En resa mellan Södertälje och Stockholm (C:a 4 mil) med full värme på resulterade i kanske 5 - 10 grader förhöjd temperatur i kupén. Nu är det efter ett par km uppenbart varm luft som strömmar in.

Lycka till
Det är bara Laguna I som har dom problemen...man skall använda elf`s färdigblandade glykol,det har inte volvo gjort därför uppkommer dina problem då ,laguna I är extremt känslig på det....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jolle_Pborn wrote:En fransk bil är inte bra vinterbil helt enkelt, iaf inte min clio. Känslig för fukt, ingen anti spinn/sladd och utan lykt spolare, plus att hel och halvljus är på tok för dåliga.
Den är även lätt så att den hoppar groda över alla snö "vallar" :lol: Och om jag ev. monterar på coilovers på den så förbättrar jag inte direkt "vinter egenskaperna" :wink:

Jag har kört på vinter med min 5 gte,superbra vinterbil,framhjulsdriven så man kommer fram vilket man inte gör med bakhjulsdrivna "traktorer" att den är lätt ser ja heller inte som någon nackdel..det kanske inte tycker din är bra på vinter men att säga att franska bilar inte är något att ha på vintern är ju att ta i...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Tony wrote:
Jolle_Pborn wrote:En fransk bil är inte bra vinterbil helt enkelt, iaf inte min clio. Känslig för fukt, ingen anti spinn/sladd och utan lykt spolare, plus att hel och halvljus är på tok för dåliga.

Jag har kört på vinter med min 5 gte,superbra vinterbil,framhjulsdriven så man kommer fram vilket man inte gör med bakhjulsdrivna "traktorer" att den är lätt ser ja heller inte som någon nackdel..det kanske inte tycker din är bra på vinter men att säga att franska bilar inte är något att ha på vintern är ju att ta i...
Menade mest min clio, finns tusen andra bilar som är bättre lämpade för vintern.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
MrSmecker

Post by MrSmecker »

Det är bara Laguna I som har dom problemen...man skall använda elf`s färdigblandade glykol,det har inte volvo gjort därför uppkommer dina problem då ,laguna I är extremt känslig på det....
Det är väl inte volvo som tappar på glykol i Renaultbilarna på fabriken? :lol: Alla de bilar som jag har haft är det Renaults glykol som varit kvar sedan fabrik som ställt till problem. Eller Renault kör inte med Elf från fabrik? Kanske något billigt sk*t de tappat på för att få ner tillverkningskostnaderna. :roll:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

har fått info att glykolen som bilarna hade från fabrik inte sågs tåla så låg kyla som det kan vara i lapphelvetet ,så dom dränerades av volvo i sverige och byttes till annan kranvatten glykolblandning...

Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

MrSmecker wrote:
Det är väl inte volvo som tappar på glykol i Renaultbilarna på fabriken? :lol: Alla de bilar som jag har haft är det Renaults glykol som varit kvar sedan fabrik som ställt till problem. Eller Renault kör inte med Elf från fabrik? Kanske något billigt sk*t de tappat på för att få ner tillverkningskostnaderna. :roll:
Jo faktiskt så var det så i början av Lagunas tid i Sverige :cry: De bilar som levererades var utrustade med kylvätska -20grader, som byttes ut i sverige innan bilarna kom till försäljarna. Glykol och kranvatten från Göteborg hälldes i och värmepaketen slammade igen.
Det skall ALLTID vara färdigblandad kylvätska typ ELF coolelf autosupra eller Renault glaceol RX, vilken är blandad med avjonicerat demineralicerat vatten,för att slippa kyl/värme problem.Men många Även märkesverkstäder lever i okunskap och har slammat igen många vattensystem och det är väldigt svårt att rengöra när det blivit en beläggning invändigt :x
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
E___

Post by E___ »

Nu blir jag förvirrad. Färdigblandad Elf glykol? Jag har alltid kört med Elf i min Laguna, men den har jag fått blanda själv med dest. vatten. Duger inte den? Är den Volvo sagt att jag ska ha iaf :?
Johan

Post by Johan »

E___ wrote:Nu blir jag förvirrad. Färdigblandad Elf glykol? Jag har alltid kört med Elf i min Laguna, men den har jag fått blanda själv med dest. vatten. Duger inte den? Är den Volvo sagt att jag ska ha iaf :?
Den duger bra, viktigt att du blandar med dest.vatten till den konc. Elf glykolen.

Volvo häller i något som efter ett tag liknar brunsås. Brunsås i kylsystemet är inte så bra.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Post Reply