Fel yttertemp Grand Scenic

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pererik Linde

Fel yttertemp Grand Scenic

Post by Pererik Linde »

Hej !

Vår Grand Scenic har nu fått för sig att det är ca fem grader kallare utomhus jämfört med rätt temperatur. Givaren sitter ju i backspegeln, och så mycket annat än den kan det väl inte vara. :roll:

Enligt ett tips här på forumet, (funnet genom sökfuktionen, det funkar bra :D ) så "Du kan ju alltid pröva att värma givaren som väl bör sitta under höger ytterbackspegel, så får du se om det blir någon reaktion."
Är det nån som provat - vad blev resultatet?

Någon som bytt sensor och i så fall vet kostnad?

Eller tips om det kan vara nåt annat än sensorn (vad nu det skulle vara).
P Linde Östersund
Teemu

Post by Teemu »

vet inte om det är samma givare på Lagunan, men borde väl inte skilja speciellt mycket kan man tycka. Till Vår Laguna gick givaren på ca 500kr i våras hos den lokala auktoriserade handlaren. Sedan skall väl dom ha en hel del till för arbetet antar jag. Jag böt givaren själv.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Pererik Linde

Post by Pererik Linde »

Tja !

Jag testade metoden med att värma sensorn till yttertermometern mycket försiktigt med en värmepistol. Resultatet blev att tempen steg rätt snabbt till +58 grader enligt displayen, och sedan blev det svart! :? Efter en stund kom en indikering tillbaka (+33 grader) och därefter föll tempen tills den visade normal temperatur. :D

Det verkar alltså funka med det jag blev tipsad om.

Tack för hjälpen! :D
P Linde Östersund
Post Reply