Fel yttertemp Grand Scenic
Moderator: Forumpolisen
-
Fel yttertemp Grand Scenic
Hej !
Vår Grand Scenic har nu fått för sig att det är ca fem grader kallare utomhus jämfört med rätt temperatur. Givaren sitter ju i backspegeln, och så mycket annat än den kan det väl inte vara.
Enligt ett tips här på forumet, (funnet genom sökfuktionen, det funkar bra ) så "Du kan ju alltid pröva att värma givaren som väl bör sitta under höger ytterbackspegel, så får du se om det blir någon reaktion."
Är det nån som provat - vad blev resultatet?
Någon som bytt sensor och i så fall vet kostnad?
Eller tips om det kan vara nåt annat än sensorn (vad nu det skulle vara).
Vår Grand Scenic har nu fått för sig att det är ca fem grader kallare utomhus jämfört med rätt temperatur. Givaren sitter ju i backspegeln, och så mycket annat än den kan det väl inte vara.
Enligt ett tips här på forumet, (funnet genom sökfuktionen, det funkar bra ) så "Du kan ju alltid pröva att värma givaren som väl bör sitta under höger ytterbackspegel, så får du se om det blir någon reaktion."
Är det nån som provat - vad blev resultatet?
Någon som bytt sensor och i så fall vet kostnad?
Eller tips om det kan vara nåt annat än sensorn (vad nu det skulle vara).
P Linde Östersund
vet inte om det är samma givare på Lagunan, men borde väl inte skilja speciellt mycket kan man tycka. Till Vår Laguna gick givaren på ca 500kr i våras hos den lokala auktoriserade handlaren. Sedan skall väl dom ha en hel del till för arbetet antar jag. Jag böt givaren själv.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
-
Tja !
Jag testade metoden med att värma sensorn till yttertermometern mycket försiktigt med en värmepistol. Resultatet blev att tempen steg rätt snabbt till +58 grader enligt displayen, och sedan blev det svart! Efter en stund kom en indikering tillbaka (+33 grader) och därefter föll tempen tills den visade normal temperatur.
Det verkar alltså funka med det jag blev tipsad om.
Tack för hjälpen!
Jag testade metoden med att värma sensorn till yttertermometern mycket försiktigt med en värmepistol. Resultatet blev att tempen steg rätt snabbt till +58 grader enligt displayen, och sedan blev det svart! Efter en stund kom en indikering tillbaka (+33 grader) och därefter föll tempen tills den visade normal temperatur.
Det verkar alltså funka med det jag blev tipsad om.
Tack för hjälpen!
P Linde Östersund