orkeslös scenic 1,9dci -02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Enmark

orkeslös scenic 1,9dci -02

Post by Enmark »

Har en scenic som orkar ingenting minsta motlut måste man köra på 1:an och den varvar max 2300 med kopplingen intryckt, glödningslampan indikerar på instrumentbrädan, körde en data test på volvo o den sa att det var en givare på svänghjulet och mekanikern sa att kamremen var slak,men det har jag låtit en annan mekaniker kolla o den var inte för slak.
Finns det annan som råkat ut för samma fenomen, tacksam för tips vad det kan bero på
sorvari

Post by sorvari »

min gamla benz diesel hade samma fenomen pga skitig soppa = filterbyte
chh

Re: orkeslös scenic 1,9dci -02

Post by chh »

Enmark wrote:Har en scenic som orkar ingenting minsta motlut måste man köra på 1:an och den varvar max 2300 med kopplingen intryckt, glödningslampan indikerar på instrumentbrädan, körde en data test på volvo o den sa att det var en givare på svänghjulet och mekanikern sa att kamremen var slak,men det har jag låtit en annan mekaniker kolla o den var inte för slak.
Finns det annan som råkat ut för samma fenomen, tacksam för tips vad det kan bero på
Låter som du behöver göra ren EGR ventilen. Kan också vara givaren på svänghjulet som mekanikern sa.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Enmark

Re: orkeslös scenic 1,9dci -02

Post by Enmark »

Enmark wrote:Har en scenic som orkar ingenting minsta motlut måste man köra på 1:an och den varvar max 2300 med kopplingen intryckt, glödningslampan indikerar på instrumentbrädan, körde en data test på volvo o den sa att det var en givare på svänghjulet och mekanikern sa att kamremen var slak,men det har jag låtit en annan mekaniker kolla o den var inte för slak.
Det var Egr-ventilen det var fel på + att bränsle filtret var skitigt och det var vatten i bränslet
Post Reply