Spolarvätskebehållare läckage Megane -99 (*löst*)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Blueberry
Posts: 12
Joined: 03 May 2006, 15:02
Location: Göteborg

Spolarvätskebehållare läckage Megane -99 (*löst*)

Post by Blueberry »

Hejsan

Jag har trubbel med vindrutespolningen på min megane -99.
Senast när jag tankade upp med spolarvätska i bägge tankarna så började det lukta fördjävligt av spolarvätska i hela bilen.
Sedan såg jag att jag hade ett spår av spolarvätska efter mig längs gatan :(
Det verkar som att tanken för vindrutespolningen har tömts helt och hållet på en körsträcka av ca 500m !!!
Strålkastarspolningen verkar funka fortfarande.
Nu undrar jag vilken tank är vilken?
Vad tror ni kan ha hänt ,slangbrott?? går detta att kolla utan att riva halva bilen?
Enligt haynes manualen så sitter en tank i vänster flygel innanför innerskärmen, men inget nämns om strålkastarspolning eller dubbla tankar :?: Sitter det en tank bakom höger flygel oxo? Jag har kollat runt här på forumet men inte lyckats hitta nån bra förklaring
Under en tid har man vid kraftiga vänstersvängar kunnat känna en svag doft av spolarvätska men förbrukningen har verkat normal fram tills nu.
Har någon några tips om hur man skall gå vidare med felsökningen?

Tack på förhand
//Henke
Last edited by Blueberry on 12 Oct 2006, 07:18, edited 1 time in total.
Blueberry
Posts: 12
Joined: 03 May 2006, 15:02
Location: Göteborg

Post by Blueberry »

Har tittat efter lite mera grundligt

Spolarvätska läcker ut bakom vänster framhjul, pumpen funkar (surrar).

Hur kommer man åt den här rackarns tanken på vänstersidan?
Antar att man måste lossa innerskärmen?
Är detta jobbigt? är det nån här som har gjort en liknande operation på en megane?

Är detta nåt man ska ge sig på själv eller ska man lämna in öket?

Många frågor blir det.........
Blueberry
Posts: 12
Joined: 03 May 2006, 15:02
Location: Göteborg

Post by Blueberry »

Håkej.....

Tog fan i båten och tog loss bägge innerskärmarna vänster fram.
Jävla fransmän!! det här var inte konstruerat för att tas isär :evil:
Måste köpa ett gäng nya plast clips mojänger samt en klämma till ABS ledningen (tror jag) skiten gick inte att få loss utan att paja fästelementen.
Tror att jag hittade läckaget , givaren till spolvätskenivån verkade vara orsaken. Efter inspektion av gummimuffen som håller givaren i tanken och oxo är själva tätningen och inte hittat några sprickor eller fel så monterade jag ihop allt och det verkar tätt.
Detta var då steg ett, bli av med doften av spolarvätska vid vänstersväng.

Men då är ju det viktigaste kvar, vindrutespolningen...
Jag har lossat isoleringen från motorhuven och kollat slangar och munstycken, allt verkar OK.
Har även kollat tank och slangar som sitter i höger flygel (jävla innerskärmar igen) hittar inget som verkar skumt.
Pumpen surrar men det kommer ingen vätska varken till vindruta eller bakruta :cry:

Har någon något tips på hur jag ska fortsätta felsökningen?
Finns det några backventiler eller sådant?
Skulle vara bra med en skiss eller nåt så man kan se hur systemet är uppbyggt, kan någon vänlig själ på forumet hjälpa mig?

Tack på förhand
//Henke
Blueberry
Posts: 12
Joined: 03 May 2006, 15:02
Location: Göteborg

Post by Blueberry »

Hejsan

Nu har jag fått igång spolarpumpen :P !!

Det var en gummimackapär som tjänar som ventil mellan bak och vindruta som svällt och fastnat. Efter lite "friserande" så funkade det igen.
Pumpen sitter bökigt till bakom höger framskärm, för att komma åt tar bort den bakre delen av innerskärmen (Köp nya clips innan du börjar samt klämma till ABS sensorn :wink: ).
Pumpen är bara att trycka rätt upp så lossnar den och du belönas med en dusch av spolarvätska (Försökte tömma tanken innan mha en hävert men det gick inge vidare). Kabeln till pumpen är lätt att lossa men ett rent helvete att få dit igen (små händer ett definitivt +).

Tackar för all hjälp :wink:
Post Reply