Clio -01 Avgasrenings Lampa

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
acidrob
Posts: 4
Joined: 28 Sep 2006, 19:32

Clio -01 Avgasrenings Lampa

Post by acidrob »

Jag har just köpt mig en Clio -01:a och idag tändes avgasrenings lampan, nu undrar jag om någon har nått förslag om vaför den tänts, eller om det finns någont lätt sätt att felsöka det...

Kan man köra med bilen iaf??
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Re: Clio -01 Avgasrenings Lampa

Post by A-K »

acidrob wrote:Jag har just köpt mig en Clio -01:a och idag tändes avgasrenings lampan, nu undrar jag om någon har nått förslag om vaför den tänts, eller om det finns någont lätt sätt att felsöka det...

Kan man köra med bilen iaf??
På min var det tändstiften, men bilen hoppade fram.
Tror de säger att man bör kolla det snarast.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
Lilja Lindqvist
Posts: 37
Joined: 06 May 2003, 09:27
Location: Sweden

Re: Clio -01 Avgasrenings Lampa

Post by Lilja Lindqvist »

A-K wrote:
acidrob wrote:Jag har just köpt mig en Clio -01:a och idag tändes avgasrenings lampan, nu undrar jag om någon har nått förslag om vaför den tänts, eller om det finns någont lätt sätt att felsöka det...

Kan man köra med bilen iaf??
På min var det tändstiften, men bilen hoppade fram.
Tror de säger att man bör kolla det snarast.

Vatten i katalysatorn, eller lambdasonden har pajat. Detta råkade jag ut för 3 ggr på min förra bil. Det gick på nybilsgaratin.
acidrob
Posts: 4
Joined: 28 Sep 2006, 19:32

Post by acidrob »

Om det är vatten i katalysatorn borde inte det avdunsta när den blivit varm isf??

Om det är Lambda sonden, borde inte det märkas på att bilen går konstigt??

Men det är ju sant att det var första dan med dåligt väder sedan jag köpt bilen, men jag tycker att det borde märkas på något sätt...

Tacksam för mer ideer... Tänkte åka till polarens garage ikväll och kolla lite om man kanske kan hitta nått själv....

MVH rob
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

acidrob wrote:Om det är Lambda sonden, borde inte det märkas på att bilen går konstigt??
Det fanns en tid då inga bilar hade lambdasond, och de gick inte konstigt för det. En motor kan gå utmärkt utan lambdasond, men avgasreningen fungerar inte och den kan dra mer bensin.

Det finns inget sätt för styrdatorn att detektera vatten i katalysatorn och det borde mycket riktigt avdunsta.

Om bilen går bra så tror inte jag på tändstiften.

Om bränsletrycket av en eller annan orsak är felaktigt så kan datorn larma. Det kan bero på spänningsfall till bränslepumpen eller gammalt bränslefilter. Eventuellt en vakuumläcka, men slangarna borde inte börja spricka på en så ny bil.
Erik Avemo, Södertälje
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Erik A wrote:
acidrob wrote:Om det är Lambda sonden, borde inte det märkas på att bilen går konstigt??
Det fanns en tid då inga bilar hade lambdasond, och de gick inte konstigt för det. En motor kan gå utmärkt utan lambdasond, men avgasreningen fungerar inte och den kan dra mer bensin.

Det finns inget sätt för styrdatorn att detektera vatten i katalysatorn och det borde mycket riktigt avdunsta.

Om bilen går bra så tror inte jag på tändstiften.

Om bränsletrycket av en eller annan orsak är felaktigt så kan datorn larma. Det kan bero på spänningsfall till bränslepumpen eller gammalt bränslefilter. Eventuellt en vakuumläcka, men slangarna borde inte börja spricka på en så ny bil.
ja men då var inte bilarna gjorda för att gå bra med lambdasond,utan utan..stor skillnad
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
acidrob
Posts: 4
Joined: 28 Sep 2006, 19:32

Post by acidrob »

Igår tänkte jag att jag skulle testa att hänga av en pol på batteriet så att datorn resetade sig, hade av polen i ca 2 timmar, men datorn hade ju inte nollställts för det..

Någon som vet hur jag kan nolla datorn, eller om det är en pol som man hänger av hur lång tid det tar...

Jag är tacksam för andra ideer om vad som kan va fel med, men ha i åtanke att bilen går och låter helt normalt...

Thx Rob
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Det finns många givare inblandade i motorstyrsystemet. Vissa viktiga och andra mindre viktiga. Vevvinkelgivaren är ett absolut måste. Utan den går motorn inte alls. Det finns en givare för att mäta gaspådraget, (trottelpotentiometer, tryckgivare eller flödesgivare). Utan denna kan motorn gå, men den lär gå dåligt.

Temperaturgivare för luft och vatten samt lambdasond är givare som motorn kan gå utmärkt utan, men med ökad förbrukning och / eller ökade utsläpp som följd. Dessa givare och kablarna till dem kan det löna sig att kolla upp. Lampan tänds av någon orsak, och slocknar troligen om felet åtgärdas.
Erik Avemo, Södertälje
Post Reply