Bensinlukt
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 2
- Joined: 11 Oct 2005, 12:16
Bensinlukt
Hejsan!
Har en Renault Scenic som helt plötsligt började lukta bensin. Lukten kommer ifrån motorrummet men jag kan inte lokalisera luktkällan, önskar att jag hade en riktningskänslig näsa!
Vissa dagar stinker bilen utifrån men värst blir problemet inuti bilen när kupéfläkten är igång. Lukten försvinner när man kört några kilometer vilket gör att man kan sätta på fläkten igen.
Har följt bränsleledningar men inte hittat några fuktiga kopplingar eller annat läckage. Bilen drar inte mer bensin än normalt och några droppmärken på parkeringsplatsen finns inte heller.
Blir snart galen men vet inte vad jag ska ta mig till. Vill inte lämna in den på Bilia eftersom jag har dåliga erfarenheter av vad de klarar av att hitta för fel.
Någon annan med liknande problem?
Har en Renault Scenic som helt plötsligt började lukta bensin. Lukten kommer ifrån motorrummet men jag kan inte lokalisera luktkällan, önskar att jag hade en riktningskänslig näsa!
Vissa dagar stinker bilen utifrån men värst blir problemet inuti bilen när kupéfläkten är igång. Lukten försvinner när man kört några kilometer vilket gör att man kan sätta på fläkten igen.
Har följt bränsleledningar men inte hittat några fuktiga kopplingar eller annat läckage. Bilen drar inte mer bensin än normalt och några droppmärken på parkeringsplatsen finns inte heller.
Blir snart galen men vet inte vad jag ska ta mig till. Vill inte lämna in den på Bilia eftersom jag har dåliga erfarenheter av vad de klarar av att hitta för fel.
Någon annan med liknande problem?
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
Jepp, min bil började också stinka bensin i somras. Upptäckte torksprickor på bränslereturslangen, den som kommer underifrån bilen och går upp bredvid avgassystemet. Dit med nya slangar och lukten försvann. Det skumma är att den gamla slangen faktiskt inte läcker, har trycksatt den med tryckluft och doppat den i en vattenhink i hopp om att se luftbubblor men nada... Men äh varför sörja över att man inte förstår varför felet försvann
Det kanske bara var något slangklammer som satt dåligt?
Det kanske bara var något slangklammer som satt dåligt?
Jag upptäckte häromdan, till min förfasan, att det fullkomligt stinker bensin genom kupéfläkten ibland. När jag stannade och öppnade huven stank det även där. Det gick inte då att lokalisera var det kom ifrån, men när jag idag gjorde samma sak inomhus tyckte jag mig känna doften bakom kamremmen. Tyvärr är det helt omöjligt att titta närmare därbak utan att veta vad man letar efter... (Varför gjorde dem det så svårt att komma åt?) Hur gjorde ni? Vilken slang menar ni? Hur kommer man åt den?
Idag körde jag extremt lättfotad och då luktade det ingenting. Kan det ha något att göra med vilket gaspådrag, och därmed tryck i slangen, man åstadkommer?
Tacksam för hjälp!
Idag körde jag extremt lättfotad och då luktade det ingenting. Kan det ha något att göra med vilket gaspådrag, och därmed tryck i slangen, man åstadkommer?
Tacksam för hjälp!
Daniel Lind - Umeå
Renault Megane Scenic 2.0 Euroline -97
Renault Megane Scenic 2.0 Euroline -97
Kika under bilen, där kommer ett par rör från tanken. Sen går dom upp i motorrummet och övergår till slangar ungefär vid fothöjd på passagerarplats. Följ sen slangarna, dom ansluter till rör igen nånstans uppe på motorn. Tror det var den senare skarven som läckte på min, där är det såpass varmt att bensinen avdustar utan att lämna några spår.. förutom lukt förstås
Tackar!
Ja, det låter ju som om det kan vara där det spökar även för mig. Ska försöka hissa upp henne på pallbockar igen och titta närmare. Är det vanliga slangar som finns på Mekonomen, eller är det special som måste beställas?
Är det farligt att köra så här? Dvs ska man rent av inte alls köra bilen förrän det är fixat?
Är det farligt att köra så här? Dvs ska man rent av inte alls köra bilen förrän det är fixat?
Daniel Lind - Umeå
Renault Megane Scenic 2.0 Euroline -97
Renault Megane Scenic 2.0 Euroline -97
JAg hade samma problem på min megane och började titta vid slanganslutningarna vid toppen. det visade sig att jag kunde med lätthet flytta båda slangarna längs nippeln trots att slängklämmorna satt på. gjorde ett enkelt test genom att trycka dom ända in mot toppen och sedan köra en bit för att stanna och titta och då hade båda slangarna krupit ut från toppen till ytterläget mot nippelflänsen. Bytte där efter genast till nya slängklämmor och problemet var löst.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm