rost och plåtrent i skärmkanter bak - hur skydda?
Moderator: Forumpolisen
rost och plåtrent i skärmkanter bak - hur skydda?
Hej!
Dyrt att hålla bilen i gott skick
Har tyvärr upptäckt att det börjar släppa lack i skärmkanterna bak, och dyka upp lite rost samt plåtrena ytor. Det bådar inte gott...kollade med Bilia vad det ungefär skulle landa på att fixa det, och minst 4000 kr för båda skärmarna. Det går ju inte att bara lacka skärmkanterna, utan det blir i så fall hela bakskärmarna eftersom de inte har något avslut eller nån skarv.
Inser dock att det är mycket oklokt att inte försöka skydda skadorna i vinter, men vad kan man göra? Har inte råd att kasta ut pengar på lack nu...möjligtvis till våren.
Nån "x-pert" eller högre vetande som har tips på hur man kan göra för att det skall hållas i schack och inte förvärras?
Ibland är det jobbigt att bry sig så mycket om bilen
Dyrt att hålla bilen i gott skick
Har tyvärr upptäckt att det börjar släppa lack i skärmkanterna bak, och dyka upp lite rost samt plåtrena ytor. Det bådar inte gott...kollade med Bilia vad det ungefär skulle landa på att fixa det, och minst 4000 kr för båda skärmarna. Det går ju inte att bara lacka skärmkanterna, utan det blir i så fall hela bakskärmarna eftersom de inte har något avslut eller nån skarv.
Inser dock att det är mycket oklokt att inte försöka skydda skadorna i vinter, men vad kan man göra? Har inte råd att kasta ut pengar på lack nu...möjligtvis till våren.
Nån "x-pert" eller högre vetande som har tips på hur man kan göra för att det skall hållas i schack och inte förvärras?
Ibland är det jobbigt att bry sig så mycket om bilen
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Stackare, välkommen till klubben
Jag vet inte om det finns något vax eller någon typ av tunt rostskyddsmedel som kan skydda temporärt, annars kan du smeta på hammarlack om du ändå skall lackera om i framtiden?
Om du vill lägga ner mer jobb så kan du kanske blästra ytan och täcka med grundfärg.
Jag har behandlat insidan av skärmarna med ~ 5 lager tectyl.
En lackeringsfirma får blästra bort rosten & fixa det till sedan.
Du har inte hittat någon firma med lägre pris?
Fast du kanske är nöjd med Bilia?
Det finns säkert de som är duktigare på området än vad jag är som kan hjälpa dig Pia
& tänk på att bilen inte är allt här i livet
Jag vet inte om det finns något vax eller någon typ av tunt rostskyddsmedel som kan skydda temporärt, annars kan du smeta på hammarlack om du ändå skall lackera om i framtiden?
Om du vill lägga ner mer jobb så kan du kanske blästra ytan och täcka med grundfärg.
Jag har behandlat insidan av skärmarna med ~ 5 lager tectyl.
En lackeringsfirma får blästra bort rosten & fixa det till sedan.
Du har inte hittat någon firma med lägre pris?
Fast du kanske är nöjd med Bilia?
Det finns säkert de som är duktigare på området än vad jag är som kan hjälpa dig Pia
& tänk på att bilen inte är allt här i livet
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Om du inte vill ha en hel omlackning på skärmen, så funkar det att pilla bort lacken som börjat att släppa. Sen tar du sandpapper och slipar bort rosten som börjat komma fram.
Och slipa gärna lite på början av den fina lacken så det blir en fin övergång. Gör sedan rent ordentligt, om det behövs så kanske du ska spackla för att få en jämn yta.
Nu är det dax för lackning! Så bara att maskera det som inte ska lackas(inom vissa gränser). Grunda, lacka ev. flera gånger så det täcker. Sen några lager med klarlack för att skydda lacken. Klart! Är man bar noga med att göra rent och få bort rosten så kommer det att hålla flera år!
/joel
Och slipa gärna lite på början av den fina lacken så det blir en fin övergång. Gör sedan rent ordentligt, om det behövs så kanske du ska spackla för att få en jämn yta.
Nu är det dax för lackning! Så bara att maskera det som inte ska lackas(inom vissa gränser). Grunda, lacka ev. flera gånger så det täcker. Sen några lager med klarlack för att skydda lacken. Klart! Är man bar noga med att göra rent och få bort rosten så kommer det att hålla flera år!
/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Thanx! Får väl ta tag i det, å kanske be plastpappa om hjälp...
Nån på jobbet snackade om rostätare, nåt medel som finns att köpa på Biltema. Är det nån idé att smeta på sånt på innerskärmskanterna?
Fuzzion - har du märkt på din coupé att det skavs av färg lite lätt på dörrarna i överkant? Tror det samlas små finkornigt damm/sand/partiklar mellan gummilist och dörr, så slipas lacken av sakta sakta, ner till det vita (grundlacken?). Man kan se grönt på den svarta gummilisten efter lacken. Det är väl ytterligare ett projekt. Undrar varför det blir så? Dom listerna kan man ju inte hålla smidiga med silicon heller.
Bilen är inte allt - men mycket Egentligen vore det väl billigare att ha en skrothög å strunta i hur den ser ut och mår
Nån på jobbet snackade om rostätare, nåt medel som finns att köpa på Biltema. Är det nån idé att smeta på sånt på innerskärmskanterna?
Fuzzion - har du märkt på din coupé att det skavs av färg lite lätt på dörrarna i överkant? Tror det samlas små finkornigt damm/sand/partiklar mellan gummilist och dörr, så slipas lacken av sakta sakta, ner till det vita (grundlacken?). Man kan se grönt på den svarta gummilisten efter lacken. Det är väl ytterligare ett projekt. Undrar varför det blir så? Dom listerna kan man ju inte hålla smidiga med silicon heller.
Bilen är inte allt - men mycket Egentligen vore det väl billigare att ha en skrothög å strunta i hur den ser ut och mår
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Rostätare (och speciellt från biltema, det) kan du glömma, finns bara ett fabrikat som funkar och det får man inte tag på i landet lagom.kmfdm wrote:...Nån på jobbet snackade om rostätare, nåt medel som finns att köpa på Biltema. Är det nån idé att smeta på sånt på innerskärmskanterna?...
Mvh
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Så här brukar jag göra (har haft några skador pga av repor/stenskott som "växt till lite"):
Ta bort så mycket färg att hela det rostangripna blir synligt. Här måste man vara noggrann. Skrapa/slipa bort rost. Använd vinsyra löst i en liten skvätt vatten och pensla på. Vänta några minuter, pensla mer. Upprepa igen. Tvätta bort med vatten. Slipa lite till. Rengör med vatten och sist kemiskt ren bensin.
Lägg på rostskyddsfärg med lämplig storlek på pensel. Var noga att täcka allt. Torka Ett dygn. Lägg på ett lager till. Torka ett dygn. Smärgla med fint sandpapper. Rengör. För färg har jag sedan använd touch-up färg (små ytor) och lagt på ganska tjockt men jämnt lager. En eller två lager. Sedan torkat en vecka innan jag slipar, polerar. Visst syns det, men det är bättre än rost...
Ta bort så mycket färg att hela det rostangripna blir synligt. Här måste man vara noggrann. Skrapa/slipa bort rost. Använd vinsyra löst i en liten skvätt vatten och pensla på. Vänta några minuter, pensla mer. Upprepa igen. Tvätta bort med vatten. Slipa lite till. Rengör med vatten och sist kemiskt ren bensin.
Lägg på rostskyddsfärg med lämplig storlek på pensel. Var noga att täcka allt. Torka Ett dygn. Lägg på ett lager till. Torka ett dygn. Smärgla med fint sandpapper. Rengör. För färg har jag sedan använd touch-up färg (små ytor) och lagt på ganska tjockt men jämnt lager. En eller två lager. Sedan torkat en vecka innan jag slipar, polerar. Visst syns det, men det är bättre än rost...
Jaha, vilket fabrikat av rostätare kan det vara då? Skall lämna landet lagom i oktober å åka till Renaults hemland. Kanske kanske, det finns där?mrMegane wrote:Rostätare (och speciellt från biltema, det) kan du glömma, finns bara ett fabrikat som funkar och det får man inte tag på i landet lagom.kmfdm wrote:...Nån på jobbet snackade om rostätare, nåt medel som finns att köpa på Biltema. Är det nån idé att smeta på sånt på innerskärmskanterna?...
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
ah.. hopplöst att lacka över rost utan att det börjar igen efter några år.
Antagligen finns det kvar mikroskopiska rostporer även om man har slipat plåtrent. Det jag tycker har funkat bäst av mina egna försök är att slipa rent, dra på rostomvandlare (feltemas modell som ska duga som grundfärg), sen slipa bort rostomvandlaren (den släpper som grundfärg efter ett år) och sen lägga på någon 2-komponentsfärg eller helt enkelt epoxylim om det är en liten yta. Sen på med bättringskulör.. Zink-primer som säljs på mackarna är skräp. Antagligen blir 2-kompfärg nästan diffusionstät medan 1-komponent blir perforerad av gasblåsor då lösningsmedlet avdunstar. Originalbehandlingen bygger på ett dussin lager där de understa är elektrokemiskt pålagda, inte lätt att åstadkomma något i den klassen...
Och orkar man inte fixa detta innan vintern så är det bättre att kleta på lite smörjfett så händer det praktiskt taget ingenting...
Lacka eller lägga rostskyddsmedel på rostig yta skapar bara en skorpa som stänger in fukt så rosten härjar ostört.
Antagligen finns det kvar mikroskopiska rostporer även om man har slipat plåtrent. Det jag tycker har funkat bäst av mina egna försök är att slipa rent, dra på rostomvandlare (feltemas modell som ska duga som grundfärg), sen slipa bort rostomvandlaren (den släpper som grundfärg efter ett år) och sen lägga på någon 2-komponentsfärg eller helt enkelt epoxylim om det är en liten yta. Sen på med bättringskulör.. Zink-primer som säljs på mackarna är skräp. Antagligen blir 2-kompfärg nästan diffusionstät medan 1-komponent blir perforerad av gasblåsor då lösningsmedlet avdunstar. Originalbehandlingen bygger på ett dussin lager där de understa är elektrokemiskt pålagda, inte lätt att åstadkomma något i den klassen...
Och orkar man inte fixa detta innan vintern så är det bättre att kleta på lite smörjfett så händer det praktiskt taget ingenting...
Lacka eller lägga rostskyddsmedel på rostig yta skapar bara en skorpa som stänger in fukt så rosten härjar ostört.
Skall roa plastpappa med lite pyssel, så blir det ordentligt gjort. I alla fall konsultera honom. Han snackade också om nån två komponentsfärg alternativt olja...(bilar i norrland brukar ju inte rosta...host-host...spruta med olja under är tydligen bättre än rostskydd... )
Surt när man inte har nåt garage att pyssla i, det får gå ändå...
Får besöka Meca å lite andra ställen å kolla vad dom har för medicin.
Surt när man inte har nåt garage att pyssla i, det får gå ändå...
Får besöka Meca å lite andra ställen å kolla vad dom har för medicin.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Okidoki, har kollat lite olika rostskyddsprodukter på MECA. Hittade bla nåt tvåkomponentsjox för lite över 200 kr. Fanns även Zinkprimer som någon ratade, och grå grundfärg. Till å med rostätare från TURTLE. Men det var väl åxxå bortkastade pengar, eller hur var det?
Lite dumma frågor
När man skall maskera, vad använder man? Plast och maskeringstejp, eller papper och maskeringstejp? Kan man tejpa på lacken med maskeringstejp utan att det blir fult?
Antar att det här är ett rent inomhus jobb så att inte ha tillgång till verkstad/garage är rena döden!?!
Kanske man med fördel även skall ta av hjulen bak...även om det bara är lite rost i innerskärmskanterna? Hjulen kan man ju skydda med plast om man är lat och inte orkar ta av dem
Som ni ser räknar jag inte med att plastpappa skall få göra jobbet själv. Kan nog tänka mig att göra en hel del själv också
Lite dumma frågor
När man skall maskera, vad använder man? Plast och maskeringstejp, eller papper och maskeringstejp? Kan man tejpa på lacken med maskeringstejp utan att det blir fult?
Antar att det här är ett rent inomhus jobb så att inte ha tillgång till verkstad/garage är rena döden!?!
Kanske man med fördel även skall ta av hjulen bak...även om det bara är lite rost i innerskärmskanterna? Hjulen kan man ju skydda med plast om man är lat och inte orkar ta av dem
Som ni ser räknar jag inte med att plastpappa skall få göra jobbet själv. Kan nog tänka mig att göra en hel del själv också
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Lycka till! Maskera om så behövs men lämna inte kvar tejp för länge bara.. Se till att allt är riktigt torrt innan du lackar, instängd fukt är inte bra
Sköldpadde-zink-grundfärgen har jag testat, den blev rödprickig efter en enda vinter. Rostätare tror jag kan vara bra till att passivera osynliga rostprickar på renslipad plåt men som sagt jag skulle slipa bort den innan jag lackar.
Syrabaserad rostätare (sån som ska sköljas bort med vatten) är jag skeptisk till, den borde kunna lämna syrarester som startar ny korrosion.
Har gjort mina senaste stenskottsreparationer genom att röra in lite bättringsfärg i professional epoxy, nackdelen var att "lacken" aldrig ville sluta rinna. Epoxy har iaf superb vidhäftningsförmåga och blir väldigt tät.
Olja funkar fint mitt under bilen men spolas bort ganska snabbt i hjulhusen, sen löser den upp underredsmassan också
Har rosten krupit in i fogar och hörn där man inte kommer åt att slipa rent har man inget val, enda lösningen jag har hittat är att hålla problemområdet inoljat eller infettat... labbar sen förra vintern med vaxbaserad hålrumsvätska blandad med lika mycket motorolja för att få ett fett skydd som hänger kvar bättre.
En bekant påstod att rostangreppen återkommer för att det finns mikroskopiska rosthål in till insidan av plåten så det kanske är klokt att försöka rostskydda insidan också om man nu kommer åt.
Undrar vad man använder för lacksystem på fartygsskrov numera, de ligger ju i saltvatten hela tiden och klarar många år utan att rosta! Bilvårdsprodukterna skulle nog inte palla en vecka Undrar om man kan hitta info på nätet...ska leta. Eller kan man ringa något varv och fråga hehe
Sköldpadde-zink-grundfärgen har jag testat, den blev rödprickig efter en enda vinter. Rostätare tror jag kan vara bra till att passivera osynliga rostprickar på renslipad plåt men som sagt jag skulle slipa bort den innan jag lackar.
Syrabaserad rostätare (sån som ska sköljas bort med vatten) är jag skeptisk till, den borde kunna lämna syrarester som startar ny korrosion.
Har gjort mina senaste stenskottsreparationer genom att röra in lite bättringsfärg i professional epoxy, nackdelen var att "lacken" aldrig ville sluta rinna. Epoxy har iaf superb vidhäftningsförmåga och blir väldigt tät.
Olja funkar fint mitt under bilen men spolas bort ganska snabbt i hjulhusen, sen löser den upp underredsmassan också
Har rosten krupit in i fogar och hörn där man inte kommer åt att slipa rent har man inget val, enda lösningen jag har hittat är att hålla problemområdet inoljat eller infettat... labbar sen förra vintern med vaxbaserad hålrumsvätska blandad med lika mycket motorolja för att få ett fett skydd som hänger kvar bättre.
En bekant påstod att rostangreppen återkommer för att det finns mikroskopiska rosthål in till insidan av plåten så det kanske är klokt att försöka rostskydda insidan också om man nu kommer åt.
Undrar vad man använder för lacksystem på fartygsskrov numera, de ligger ju i saltvatten hela tiden och klarar många år utan att rosta! Bilvårdsprodukterna skulle nog inte palla en vecka Undrar om man kan hitta info på nätet...ska leta. Eller kan man ringa något varv och fråga hehe
Nu har jag löst rost-problemet...kanske inte fullt så som jag tänkte göra från början, men ibland får man vara lite lat även om det kostar...Lämnade bilen till plåt/kaross/lack Bilia Sisjön imorse kl 07:00. Fick bilen vid 16-tiden. Nej, det var inte gratis, men billigare än att åka till Norrland och engagera sig själv, sin plastpappa, och köra 150 mil ToR...och sitta vid ratten i ca 16-18 timmar (beroende på väglag). Får väl ändå räkna med minst 20 kr milen, så bara där var det 3000 kr.
2500 gick kalaset på, å då blev det bara drygt 3-3,5 mil ToR...och säkert blev det proffsigare gjort än om man hade gjort det själv.
Nu överlever hon vintern och matte kan tillfälligt slappna av
2500 gick kalaset på, å då blev det bara drygt 3-3,5 mil ToR...och säkert blev det proffsigare gjort än om man hade gjort det själv.
Nu överlever hon vintern och matte kan tillfälligt slappna av
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
En blandning av lika delar tectyl, spillolja och diesel lär vara bra att spruta in i hålrum. Man skall bara inte drälla var som helst, för då kan det lukta i bilen.Erik R19X wrote: Har rosten krupit in i fogar och hörn där man inte kommer åt att slipa rent har man inget val, enda lösningen jag har hittat är att hålla problemområdet inoljat eller infettat... labbar sen förra vintern med vaxbaserad hålrumsvätska blandad med lika mycket motorolja för att få ett fett skydd som hänger kvar bättre.
En skillnad med fartygsskrov är tjockleken. Om det rostar bort en mm gods är inte hela världen. Gör det det på bilen finns inget kvar. Den tjocka plåten böjs inte lika lätt, och följdaktligen spricker inte lacken lika lätt.Undrar vad man använder för lacksystem på fartygsskrov numera, de ligger ju i saltvatten hela tiden och klarar många år utan att rosta! :P Bilvårdsprodukterna skulle nog inte palla en vecka :? Undrar om man kan hitta info på nätet...ska leta. Eller kan man ringa något varv och fråga hehe :P
Erik Avemo, Södertälje
Där finns en firma i Kungälv som jag lämna in min bil via en kontakt, förra bil rättare sagt. Kommer ej på vad de heter just nu. De var mkt billigare. Bilia skullle ha 3-4000 för att fix en liten lackskada. Jag betalade 1000 kr.kmfdm wrote:Nu har jag löst rost-problemet...kanske inte fullt så som jag tänkte göra från början, men ibland får man vara lite lat även om det kostar...Lämnade bilen till plåt/kaross/lack Bilia Sisjön imorse kl 07:00. Fick bilen vid 16-tiden. Nej, det var inte gratis, men billigare än att åka till Norrland och engagera sig själv, sin plastpappa, och köra 150 mil ToR...och sitta vid ratten i ca 16-18 timmar (beroende på väglag). Får väl ändå räkna med minst 20 kr milen, så bara där var det 3000 kr.
2500 gick kalaset på, å då blev det bara drygt 3-3,5 mil ToR...och säkert blev det proffsigare gjort än om man hade gjort det själv.
Nu överlever hon vintern och matte kan tillfälligt slappna av
Ann-Kathrine Berner - Göteborg