hastighetsmätare r5ts
Moderator: Forumpolisen
Det är ju bara att följa den genom torpeden, tryck ut den gamla genom torpeden å följ den ner i motorrummet.
Den sitter på baksidan av motorn i närheten av rattstången fastsatt med en sprint.
Den sitter på baksidan av motorn i närheten av rattstången fastsatt med en sprint.
Johan Sondell, Piteå #1639
R5 GTS -87 33000 mil
Bilen: http://img71.imageshack.us/img71/2161/dscf14565je.jpg
Rephandbok R5: http://jester.com.ua/renault/Super5/
R5 GTS -87 33000 mil
Bilen: http://img71.imageshack.us/img71/2161/dscf14565je.jpg
Rephandbok R5: http://jester.com.ua/renault/Super5/
Du borde se sprinten, den låser bara fast hylsan på ovansidan.
Vet inte vad den heter men ser nästan ut som en hårnål.
Vet inte vad den heter men ser nästan ut som en hårnål.
Johan Sondell, Piteå #1639
R5 GTS -87 33000 mil
Bilen: http://img71.imageshack.us/img71/2161/dscf14565je.jpg
Rephandbok R5: http://jester.com.ua/renault/Super5/
R5 GTS -87 33000 mil
Bilen: http://img71.imageshack.us/img71/2161/dscf14565je.jpg
Rephandbok R5: http://jester.com.ua/renault/Super5/
bytte på Tjejjens Femma nyligen ! Det var en baggis !
In i bilen. Sätt tummarna under "locket" ovanför instrumentpanelen och tryck till. Den ska då lossna. Dra bort den och skruva bort dom två torx skruvarna som sitter i ovankant på instrumentbrädan. Tryck och bryt uppåt på instrumentbrädan så ramlar den loss ganska lätt.
Klicka ur vajern och dra ur den ur torpedväggen. OBS kom ihåg vilken väg den går från torpedvägg och instrumentpanel.
Titta ner i motorutrymmet och mot torpedväggen på förar sidan. Där ser du vajern komma ut och leda ner till bakkant av växellådan. Lys med en ficklampa eller dylikt så ser du att vajern går ner i lådan. Där ser du också en sprint som är stor nog att kunna dra ut med fingrarna. Denna sprint håller bara vajern på plats så den inte ska ramla bort. Ryck ur vajern (dra den rätt upp) med ett handryck och göra bara tvärtom när du ska montera nya.
Jag hade aldrig gjort detta förut men löste det på en timme !
Lycka Till !
/Robin
In i bilen. Sätt tummarna under "locket" ovanför instrumentpanelen och tryck till. Den ska då lossna. Dra bort den och skruva bort dom två torx skruvarna som sitter i ovankant på instrumentbrädan. Tryck och bryt uppåt på instrumentbrädan så ramlar den loss ganska lätt.
Klicka ur vajern och dra ur den ur torpedväggen. OBS kom ihåg vilken väg den går från torpedvägg och instrumentpanel.
Titta ner i motorutrymmet och mot torpedväggen på förar sidan. Där ser du vajern komma ut och leda ner till bakkant av växellådan. Lys med en ficklampa eller dylikt så ser du att vajern går ner i lådan. Där ser du också en sprint som är stor nog att kunna dra ut med fingrarna. Denna sprint håller bara vajern på plats så den inte ska ramla bort. Ryck ur vajern (dra den rätt upp) med ett handryck och göra bara tvärtom när du ska montera nya.
Jag hade aldrig gjort detta förut men löste det på en timme !
Lycka Till !
/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Är det den lilla aluminium klumpen som sitter kvar ?
Den som sprinten låser ?
Ta en polygrip och rucka loss den. Den ska bara sitta i en O-ring
Den som sprinten låser ?
Ta en polygrip och rucka loss den. Den ska bara sitta i en O-ring
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: