Renault megane Scenic -97:a startar inte efter starthjälp!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

mafghan

Renault megane Scenic -97:a startar inte efter starthjälp!

Post by mafghan »

Som ovan.

Vi skulle få igång min gamla ford med hjälp av startkablar från vår renault. Allt frid och fröjd, men dagen efter så startar inte vår renault. Lampor lyser när man slår på tändningen men edt händer inget när man vrider om nyckeln.

Batteriet sitter under passagerarsätet, men det finns en punkt under huven där man kan koppla på startkablar, det var där jag kopplade på det. Och idag är det spänning fram dit, så jag fattar inte vad som hänt?? Vi har laddat upp batteriet och det ska funka.

Det är mina föräldrars bil så vore tacksam för akut hjälp att få igång den. Det är en automat så det går ju inte att rulla igång heller?

Vad har hänt? Det enda jag gjorde var att låna lite batteri??!!?!? :cry:
mafghan

Post by mafghan »

Jag har mätt på batteriet, det mäter 12.40V. Har kollat de flesta anslutningar men hittar inget fel. 1 säkring hade gått, bytte den, inget verkar hjälpa. Det är en kontakt som sitter direkt på motorn...känns som att det är nån jordning av nåt slag. Har tagit lite bilder, får se om det syns. Kontakten har spruckit lite och glappar, frågan är vad den har för funktion.

Tacksam för hjälp...

Image

Image

Image

Image
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Den svarta "lådan" är en avstörningskondensator. Den bruna kontakten och givaren är knackningsensorn.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mafghan

Post by mafghan »

Dennis wrote:Den svarta "lådan" är en avstörningskondensator. Den bruna kontakten och givaren är knackningsensorn.
Ok, kan den svarta grejen ha att göra med att bilen inte startar? Vad har den för funktion?
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

mafghan wrote:
Dennis wrote:Den svarta "lådan" är en avstörningskondensator. Den bruna kontakten och givaren är knackningsensorn.
Ok, kan den svarta grejen ha att göra med att bilen inte startar? Vad har den för funktion?
Nej :!:
Har du avaktiverat startspärren :?:
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mafghan

Post by mafghan »

Dennis wrote:
mafghan wrote:
Nej :!:
Har du avaktiverat startspärren :?:
Nej, hur avaktiverar jag den??

Har btw bytt den svarta grejen, funkade inte.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Du måste låsa/låsa upp med fjärrsändaren, (infraljusstyrd rikta på mottagaren vid innerbackspegelen) starta innom 5minuter annars aktiverar sej startspärren automatiskt.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mafghan

Post by mafghan »

Dennis wrote:Du måste låsa/låsa upp med fjärrsändaren, (infraljusstyrd rikta på mottagaren vid innerbackspegelen) starta innom 5minuter annars aktiverar sej startspärren automatiskt.
Jaha....men självklart har jag testat det...

Men bilen startar inte. Det är skumt. Har mätt över batteriet som sagt, tips på vart man ska mäta efter batteriet? Någon sa nåt om styrboxen, hur kontrollerar jag den??

Tack för era snabba svar! Det uppskattas!
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

När du ställer nyckelen i tändningsläget men ej startar. Slocknar den röda dioden i instrumentgruppen :?:
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mafghan

Post by mafghan »

Dennis wrote:När du ställer nyckelen i tändningsläget men ej startar. Slocknar den röda dioden i instrumentgruppen :?:
Japp, om du menar den som har med startspärren att göra...man ska ju vänta på att den ska slockna innan man tänder...har testat både och, att vänta och att inte vänta...Men den slocknar iallafall.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Då är ju start godkänd av dekoder , bra :) Har du kollat krockknappen i motorrummet en gummihätta stor som en pingisboll.Återställes genom nedtryckning.
Hör du ifall bränslepumpen surrar till :?:
Om inte kolla ev glapp i tändlägesgivaren.Sitter vid svänghjulskåpans ovansida
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mafghan

Post by mafghan »

Dennis wrote:Då är ju start godkänd av dekoder , bra :) Har du kollat krockknappen i motorrummet en gummihätta stor som en pingisboll.Återställes genom nedtryckning.
Hör du ifall bränslepumpen surrar till :?:
Om inte kolla ev glapp i tändlägesgivaren.Sitter vid svänghjulskåpans ovansida
Har tryck in knappen. Om det är den som sitter vid säkringsboxen i motorrummet. Funkar fortfarande inte.

Det är något som surrar men svårt att säga vad, vart sitter bränslepumpen?? Låter som att det kommer från instrumentpanelen på passagerarsidan.

Svänghjulskåpans ovansida? Grekiska:) Hittar inte den, men det låter som att det är en viktig detalj. Så om du kan guida genom att kolla på bilderna jag lagt upp här...

Tack så mycket för dina snabba svar dennis, det UPPSKATTAS!!!!
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Svänghjulskåpan= huset runt kopplingen, skarven mellan motor och växellåda.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mafghan

Post by mafghan »

Dennis wrote:Svänghjulskåpan= huset runt kopplingen, skarven mellan motor och växellåda.
Den verkar sitta fint. Fått tips om att kolla solenoiden, kan det ha något med saken att göra?? ska springa ut och se om jag hittar den.
mrMegane

Post by mrMegane »

mafghan wrote:Den verkar sitta fint. Fått tips om att kolla solenoiden, kan det ha något med saken att göra?? ska springa ut och se om jag hittar den.
Man kan knacka lite på solenoiden för att se om den hoppar rätt.
Solenoiden sitter parallellt med (på) startmotorn, fast som en liten klump/rör (minikopia av den stora delen av startmotorn) på ena sidan.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Post Reply