Var dra kabeln mellan motorummet och kupén? (safrane) (LÖST)
Moderator: Forumpolisen
Var dra kabeln mellan motorummet och kupén? (safrane) (LÖST)
Hade tänkt installera mitt slutsteg i min Safrane.
Jag kan inte hitta nånstans att dra kabel mellan motroummet och kupén.
Har nån ett förslag var jag kan dra kabel utan att behöva borra hål.
Tacksam för snabbt svar.
Tack på förhand.
Jag kan inte hitta nånstans att dra kabel mellan motroummet och kupén.
Har nån ett förslag var jag kan dra kabel utan att behöva borra hål.
Tacksam för snabbt svar.
Tack på förhand.
Last edited by webdiddy on 22 Sep 2006, 20:32, edited 2 times in total.
Re: Var dra kabeln mella motorummet och kupén? (safrane)
Generellt sett kan man byta ut gummigenomföringen på både gasvajern och vajern till huvöppningen, till en med större hål.webdiddy wrote:Hade tänkt installera mitt slutsteg i min Safrane...
Täta med silikon vid behov.
Annars brukar man i stort sett alltid hitta någon plugg som döljer ett ledigt hål i torpedväggen.
Mvh
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Paul J - Svea Rike
Okay, men varför samma sida som batteriet?Tony wrote:ja borra där du inte förstör något och på den sidan batteriet sitter...
Hur vet jag om jag inte förstör nått där jag borrar? Alltså finns det nått bra specifikt ställe?
Sen har jag en fråga till, var drar man lättast högtalarkabel in framdörrarna så att man kan dra dem i listen sen?
Tony Graf GBG
Renault Safrane -97 (snik modellen)
du får en kortare kabel om du borrar på den sidan,dvs mindre väg att dra,nej bara att du skall kolla så du inte borrar sönder något på andra sidan,
enklast är väl att använda den kabel som sitter där i dörren,för det gör det väl ?
eftersom kontakterna till dörrarna inte tillåter att man drar mer kablar utan att dra den bredvid, du kan ju sätta en bättre kabel från dörrstolpen om du vill ha tjockare kabel..
enklast är väl att använda den kabel som sitter där i dörren,för det gör det väl ?
eftersom kontakterna till dörrarna inte tillåter att man drar mer kablar utan att dra den bredvid, du kan ju sätta en bättre kabel från dörrstolpen om du vill ha tjockare kabel..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jag var nyss nere vid bilen med borrmasiknen i handen.
Inga hål belv det dock. Jag vet inte var man vågra borra.
Man måste ju ha i åtanke att det inte ska läcka in lukter eller vatten i kupen.
Dessutom är jag rädd för att jag ska råka ha sönder något.
Är det inte nån som har ett konkret förslag på var jag kan borra?
Tony Graf GBG
du måste sätta en gummitätning i hålet annars kan du få kortis i kabeln,om det nöter,det finns nog inte så många här som ens sett en safrane i verkligheten än mindre dragit stereo i en sådan..så du får nog pröva dig fram..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Re: Var dra kabeln mella motorummet och kupén? (safrane)
mrMegane wrote:Generellt sett kan man byta ut gummigenomföringen på både gasvajern och vajern till huvöppningen, till en med större hål.
Täta med silikon vid behov.
Annars brukar man i stort sett alltid hitta någon plugg som döljer ett ledigt hål i torpedväggen
Man behöver inte borra eller dra kabeln genom ett hål på samma sida som batteriet.webdiddy wrote:Okay, men varför samma sida som batteriet?Tony wrote:...på den sidan batteriet sitter...
Hur vet jag om jag inte förstör nått där jag borrar? Alltså finns det nått bra specifikt ställe?
Sen har jag en fråga till, var drar man lättast högtalarkabel in framdörrarna så att man kan dra dem i listen sen?
Men det finns många fördelar med att se till att strömkabeln blir så kort som möjligt
Ang strömkabel så köp Biltemas 30mm2 (röd 6meter) för 269 spänn
Högtalarkablarna drar man med inuti gummibälgen som de andra övriga kablarna går genom.
Och om den består av kontaktstycken så kopplar man in sig på den gamla befintliga platsen eller en ny ledig i kontaktstycket.
Man drar aldrig en högtalarkabel på sidan om och utan gummibälg, för dels är det så förbann## tattaraktigt och så kommer man snart som ögat nöta sönder kabelns isolering. När man öppnar och stänger dörren + att den kan fastna i dörren.
Man behöver inte vara ett dugg orolig för "vatten och lukter", för man tätar såklart ev hål/springor rikligt med silikonwebdiddy wrote:Jag var nyss nere vid bilen med borrmasiknen i handen.
Har inte sett någon Safrane, så jag kan omöjligt tipsa om det perfekta ställe att borra på.
Har du vägarna förbi Örebro så hör av dig, så kan jag hjälpa dig att hitta hål/jordpunkt osv och planera inköpslistan inför själva installationen, vad du behöver osv.
Men jag säger det igen, man hittar nästan jämt dvs i 99,9% av fallen ett bra ställe att dra kabeln igenom torpedväggen.
Och om ägarn sagt att det inte finns nåt ställe då brukar man hitta nåt bra hål efter minuten (egen erfarenhet)
Segt för dig och er andra kanske men så är det...
Som sagt gummigenomföringen kan behöva bytas till en med större hål i... tipsade för er som läser inläggen om det i 2:a inlägget och det gäller ju alla hål med ex elkablar i karossenTony wrote:du måste sätta en gummitätning i hålet annars kan du få kortis i kabeln,om det nöter,det finns nog inte så många här som ens sett en safrane i verkligheten än mindre dragit stereo i en sådan..så du får nog pröva dig fram..
Överkurs men såklart bra för den som har tid och lust, dock... lägg hellre tiden på att fixa en bra jordpunkt för slutsteget.Teemu wrote:BRL tipsade en kompis till mig som också åkte på att borra att måla kanterna och lite runt om där du borrat för att ha ett fortsatt rostskydd. Sedan på med gummigenomföringen i lämplig storlek
Och till sist -> Dra ALDRIG kabeln under eller utanför på er vanliga bil, handlar det däremot om en demobil så visst... men aldrig annars
Mvh
Paul J - Svea Rike
Paul J - Svea Rike
Tack för ditt detaljerade svar mrMegane!
Tack också för erbjudandet med hjälp av installation men tyvärr är jag sällan i örebo trakterna.
Kablar har jag redan (Rockford Fosgate 8,36mm).
Jag får ställa upp bilen imorgon på pallbockarna och ta mig en ordenklig titt efter nått lämpligt hål eller dyligt.
Tack också för erbjudandet med hjälp av installation men tyvärr är jag sällan i örebo trakterna.
Kablar har jag redan (Rockford Fosgate 8,36mm).
Jag får ställa upp bilen imorgon på pallbockarna och ta mig en ordenklig titt efter nått lämpligt hål eller dyligt.
Tony Graf GBG
Är själv en gammal Rockford Fosgate galningwebdiddy wrote:Kablar har jag redan (Rockford Fosgate 8,36mm).
Men jag tycker du ska skaffa en grövre strömkabel, för man vill ha tunna fina kardeler och stor kvadrat på kabeln om man ska transportera en massa ström i kabeln.
Rekomenderar som sagt biltemakabeln som är rackarns billig med tanke på vad man får för pengarna. Har kört den själv, dock med Selga krympslang utanpå. Hursom helst, petade ur dryga 260 A ur en 4,5 meters längd utan att den smälte
Använd istället din RF 8,36mm2 kabel til högtalarkabeln till basarna, så tillvida att den är fintrådig *tummen upp*
Ska du borra så kolla på insidan först eller borra med fördel inifrån kupén och ut till motorutrymmet genom torpedväggen.
Borrar du genom torpedväggen från motroutrymmet så är det bra om du har en borrmaskin med mothåll.
För då ställer du mothållet så du bara kan borra ex max 10mm djupt. och då brukar man komma igenom plåten och trycka in borren lite lagom i isoleringen på andra sidan.
Dra strömkabeln på ena sidan av bilen (vid/efter tröskeln) och lågnivån efter den andra sidan (vid/efter tröskeln).
Ev högnivåkablar (högtalarkablar) drar du med fördel i mitten av bilen på den sk kardantunneln.
Skriv gärna om det är nåt annat du undrar.
Mvh
Paul J - Svea Rike
Paul J - Svea Rike