Baktung Renault 19

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
joaste

Baktung Renault 19

Post by joaste »

Min flickvän har fått ärva en Renault 19 i fint skick. Efter 1,5 år i garage gick den igenom besiktningen utan anmärkning. Dock ser den väldigt nerlastad ut i bak. Den gungar inte, den känns inte sladdrig på vägen så det borde inte vara stötdämparna men jag misstänker torsionsstavarna.

Efter att ha läst lite här på forumet så verkar det som torsionstavarna går att justera för lägre fjädring. Jag vill alltså göra det omvända, eller måste jag göra ett byte?

Har någon en sprängskiss på en Torsionsstav att maila mig? (joakim.stenbacka@bredband.net)?

Är de svåra att byta?

Om man skall lämna in bilen, har någon ett tips om någon bra verkstad i Stockholm?

Tacksam för alla tips om vad detta beror på och hur jag kan felsöka och åtgärda.

/Jocke
timolo

Post by timolo »

det är bara att göra det omvända men om du ska lämna in bilen så lämna den till anders udd på Udds bilservice hans nr finns på clubens sida
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

skaffa en sänksats ,så får du samma höjd fram.och en roligare bil..en torsionsstav är bara en järnstav med splines i varje ände,om du letar efter allt vi skrivit om sänkning, så kan du se hur det skall göras om du vill höja bilen...
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Har du kollat gummibussningarna och stötdämparna bak? Bussningarna är viktiga och bilen "rider" i viss mån på sina dämpare. Det är nog ganska ovanligt att torsionstavarrna ger med sig. Men var tidigare ägare murare och körde cement i bilen så kanske det är möjligt!
WoxY

Post by WoxY »

Inte för att det hjälper mycke men.. jag tog bort min vinge på min R19 och ersätte sen mot en lite större... ORGINAL vingen vägde BLY! den nya är lite större men hälften så tung om inte mer
Orginal vingen hade tryckt ner skuff luckan en ½ cm på ena stället..
borde vara nått att tänka på..
Inte för att det märks nått men jag blev glad när orginal vingen försvann =)
jonandersson

Jag tror jag har samma problem...

Post by jonandersson »

Drar upp en gammal tråd. Tror jag råkat ut för samma sak.

Efter att min Renault 19 har stått hela sommaren har den muterats till en citroen...

Såhär ser bilen ut: http://www.jon.se/?folder=renault-19

kjellin skriver att man kan kolla gummibussningarna... Hur gör man det?

MVH
Jon Andersson
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Det billigaste är att byta hela bakaxlen till en bra beg.Kolla bara så att du får rätt axel GTS och RN har en sämre variant. TXE, deflesta RT samt 16v har en öppen plåtprofil och 4 torsionsstavar, (2 fjäderstavar o 2 kränghämmarstavar)
16v har skivor, även de andra om de är utrustade med ABS.Men det är bara att byta bromsarna så att det passar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Tja !

ni har råkat ut för det som nu verkar vara det klassiska torisionsraset som verkar ske på var och varannan r19.

stavarna har gått av. Och är den inte tokstyv bak så har bara ena staven gett med sig.

vi har även stött på detta problem här uppe i norr. Detta på en TXE -91.

Nu till det finurliga ! vi har grunnat länge på detta. Men det verkar som om det bara är TXE som rasar. Alltså den med den lite tuffare bakaxeln med dubbla torisioner. Medans den snikigare med en grov håller bättre.

för man har aldrig sett en femma rasa tex !

Vi åkte på skroten och rotade fram en enkel bakvagn från en R19 GTS istället och mosade dit den på TXE:n passade rakt av sånär som att man bryta bromsrören liten annan väg ! (fågelvägen)

Den bilen går som en klocka med den bakvagnen och den bakvagnen har rullat 38 000mil !!!

så ett tips.. är ni inte så intresserad i den lilla väghållnings bättringen en TXE bakvagn gör... sätt då dit en GTS och kör i evigheter =)

Tackar för mig
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Erik R19X

Post by Erik R19X »

Ha! Äntligen fick jag glädja mig över att jag har snikmodellen :D
38000 hmm då har bakaxeln 12000 mil kvar hehe.. fast isåfall lär den överleva allt annat på denna bil :P
Undrar förresten om stavarna från Kangoo skulle passa, den borde väl vara dimensionerad för lite tyngre lass?
jonandersson

Post by jonandersson »

Tack för svaren!

Någon här som vill ge sig på bilen? (i Örebroområdet).
Alt är det någon som vill köpa den i befintligt skick? (I övrigt har den gått som en klocka!)

/Jon
Jon Andersson - Örebro
Riddaren

Post by Riddaren »

Eeeehmm....
En liten fråga: Passar en -95:a RT på en -90 TXE?
Carl II Segersson- Kareby
Flyter fram i en Scenic -98
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Riddaren wrote:Eeeehmm....
En liten fråga: Passar en -95:a RT på en -90 TXE?
Läs tidigare innlägg i samma tråd :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Riddaren

Post by Riddaren »

:oops: Eeh heh heh...humm...tack...heh heh heh... :oops:
Carl II Segersson- Kareby
Flyter fram i en Scenic -98
heavy_metal

Re: Baktung Renault 19

Post by heavy_metal »

Jag beställde tid för byte av torsionsstavar idag.. fy fan.. 5500 men men det är ju tur att man skiter pengar... för övrigt får jag vänta till den 28:e innan dom byter.. och enligt volvo så kommer bilen bli "styvare" när dom är bytta.. alltså inte lika gungig.. får la se... hur som helst så är det något jag är beredd på att lägga för att få rätt grejor samt att dom blir korrekt placerade. köpte bilen i mars för 8000 och efter det har jag väl lagt ner kanske lika mycket på att få den som jag vill ha den.. den blir fin iaf :D

over and out!
R19-1,7-TXE-92 EL DIABLO
Post Reply