oljud vänster fram

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
blålagun
Posts: 11
Joined: 06 Feb 2006, 15:48

oljud vänster fram

Post by blålagun »

Har ett oljud vänster fram på min laguna -99 trodde såklart att det var framhjulslagret (tyst då man körde framåt, oljud då man svängde). Hade den på verkstaden för byte av framhjulslager men vi fick igen bilen utan att dom gjort nått för lagret var det inget fel på? men dom visste inte heller vad som lät illa. Kanske ljudet kom från växellådan trodde dom.
Ska växellådan påverkas om man svänger?
Kan tänka mig att någon motor/växellåds kudde är dålig så att allt rör sig då man svänger?
Har varit så här sedan i juni och det blir varken bättre eller sämre.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

en verkstad som inte byter något i onödan måste vara rekord.. om verkstaden inte bytte för att det var ok,hur avgjorde dom det,??och varför kunde dom inte avgöra vad som var fel,en drivaxel kan ju låta men inte på samma sätt som ett hjullager,låter det vi stort rattutslag lr vid litet.och hur låter det...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Så här spontant så låter det som ett självklart hjullagerbyte, men man måste naturligtvis provköra bilen för att avgöra.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
blålagun
Posts: 11
Joined: 06 Feb 2006, 15:48

oljud

Post by blålagun »

Det låter som brombeläggen är slut så det blir metall mot metall ljudet.
Det låter i rondeller eller om man kommer på en 70-90 väg och bromsar in och svänger då kan det låta rejält, även långkurvor som nyper lite kan det bli oljud. Kör jag sakta på ettans växel med fulla styrutslag åt höger så låter det även då men då låter det mer som ett lager som knastrar eller en drivknut som är dålig.
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Re: oljud

Post by mrMegane »

blålagun wrote:...metall mot metall ljudet.
Det låter i rondeller eller om man kommer på en 70-90 väg och bromsar in och svänger då kan det låta rejält, även långkurvor som nyper lite kan det bli oljud. Kör jag sakta på ettans växel med fulla styrutslag åt höger så låter det även då men då låter det mer som ett lager som knastrar eller en drivknut som är dålig.
Om det är den yttre drivknuten som håller på att gå sönder så klonkar det typ *dunk-dunk-dunk-...* (tätare/fortare klonk/dunk i högre fart resp. saktare i lägre hastighet)
, i början enbart när du gör styrutslag åt ena hållet beroende på om det är höger eller vänster knut som är dålig.
När det sedan har slitits än mer så kommer ljudet hela tiden vid acceleration /inbromsning och till slut hela tiden oavsett om du kör rakt eller svänger eller bromsar.
Och har du inte bytt då, då får du kalkylera med att kunna få gå hem när du är ute och kör med bilen.

Byt i tid.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Josse74
Posts: 1
Joined: 03 Jul 2006, 10:53

Re: oljud vänster fram

Post by Josse74 »

Garanterat hjullagret, byt bägge fram det gjorde jag då försvann ljudet



blålagun wrote:Har ett oljud vänster fram på min laguna -99 trodde såklart att det var framhjulslagret (tyst då man körde framåt, oljud då man svängde). Hade den på verkstaden för byte av framhjulslager men vi fick igen bilen utan att dom gjort nått för lagret var det inget fel på? men dom visste inte heller vad som lät illa. Kanske ljudet kom från växellådan trodde dom.
Ska växellådan påverkas om man svänger?
Kan tänka mig att någon motor/växellåds kudde är dålig så att allt rör sig då man svänger?
Har varit så här sedan i juni och det blir varken bättre eller sämre.
Post Reply