R19 16v - Motor dör
Moderator: Forumpolisen
R19 16v - Motor dör
Tjena, nu var det R19 16v igen.
har nyss renoverat motorn på den och den fungerar fint, förutom att motorn ibland dör när man trycker ner kopplingen. Varvralet går ner under vad motorn klarar av och motorn dör.
sen ligger tomgången och flämtar upp och ner, tror båda felen har med varandra att göra. sen vill den gärna bli överdrivet varm, den har kokat 2 - 3 gånger efter renoveringen, någon som vet vad allt detta kan bero på?
har nyss renoverat motorn på den och den fungerar fint, förutom att motorn ibland dör när man trycker ner kopplingen. Varvralet går ner under vad motorn klarar av och motorn dör.
sen ligger tomgången och flämtar upp och ner, tror båda felen har med varandra att göra. sen vill den gärna bli överdrivet varm, den har kokat 2 - 3 gånger efter renoveringen, någon som vet vad allt detta kan bero på?
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
Re: R19 16v - Motor dör
Ha först så funkar den fint sedan så är det en massa fel..??? så den funkar ju inte fint.......... troliga fel,topplockspackning,topplock skevt ,tempgivare, termostat, dålig kylare ..... ja det finns lite att välja på.....Lanne wrote:Tjena, nu var det R19 16v igen.
har nyss renoverat motorn på den och den fungerar fint, förutom att motorn ibland dör när man trycker ner kopplingen. Varvralet går ner under vad motorn klarar av och motorn dör.
sen ligger tomgången och flämtar upp och ner, tror båda felen har med varandra att göra. sen vill den gärna bli överdrivet varm, den har kokat 2 - 3 gånger efter renoveringen, någon som vet vad allt detta kan bero på?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Den fungerar fint att köra med och temperaturfelen har löst sig efter byte av båda termostaterna. så det problemet är löst, men att den går ner under tomgångsnivån när man trycker i kopplingen förbryllar mig, den ligger och flämtar upp och ner med +-500 rpm ibland.
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
Den reglerar antingen gasspjällets vilo läge, eller som på din motor bypassar tomgångsluft förbi gasspjället för att reglera in tomgångsvarvet till förprogramerat värde ca:900r/m.Så du har igentligen en tomgångsventil som är motoriserad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Tony - det är nog sant.
Eller,
för lågt undertryck på mapsensorn -> kompenseras med stängt gasspjäll -> motorn får för mkt bensin. surnar till och tomgången sjunker / går ojämnt.
Men det kan nog bero på flera faktorer.
Men jag tror på de gamla vanliga tricken.
"Erik: kolla mapsensor slangen + Jordflätan vid växellådan"
/Fredrik
Eller,
för lågt undertryck på mapsensorn -> kompenseras med stängt gasspjäll -> motorn får för mkt bensin. surnar till och tomgången sjunker / går ojämnt.
Men det kan nog bero på flera faktorer.
Men jag tror på de gamla vanliga tricken.
"Erik: kolla mapsensor slangen + Jordflätan vid växellådan"

/Fredrik
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
jo precis, drar man loss map-slangen så tynar tomgången bort och motorn hickar och stannar. B53B gör så iaf...
Lanne, har du kört några mil sen du meckade sist? När man bryter batterimatningen så glömmer elektroniken all inlärd bränslemängdsdata och återgår till default-värden. Min står och jojar på tomgångsvarvet när jag har haft loss batteriet men efter några mils körning blir den bra igen.
Just ja, hade ju en vacuumläcka på insugningsröret en gång, då pendlade tomgången upp och ner lite slumpmässigt
Lanne, har du kört några mil sen du meckade sist? När man bryter batterimatningen så glömmer elektroniken all inlärd bränslemängdsdata och återgår till default-värden. Min står och jojar på tomgångsvarvet när jag har haft loss batteriet men efter några mils körning blir den bra igen.
Just ja, hade ju en vacuumläcka på insugningsröret en gång, då pendlade tomgången upp och ner lite slumpmässigt
Då beror det på mest troligt på insugningsslangen. Den är väldigt otät, har en väldans stor spricka i den (ungefär av typ :P) men en ny är på G från Frankrike... leveranstider. blää..
kan också ha med minnet i elektroniken att göra
men det är skitsamma just nu. lyckades blåsa lådan pga dumdristighet, den läckte olja från drivaxeln men tyckte alltid att "en liten tur till ska nog gå, finns säkert kvar olja" men men, synden straffar sig själv. Det knäckte även Kamaxlarna och toppen (HUR? kan det varit för hårt spänd kamrem?)så det är prio 1 just nu. men men, bara att leva på nudlar ett tag till. :P
Så länge jag har kul så är det värt pengarna och man lär sig något nytt varje dag ;)
R19 = Privatskola i motormek.
kan också ha med minnet i elektroniken att göra
men det är skitsamma just nu. lyckades blåsa lådan pga dumdristighet, den läckte olja från drivaxeln men tyckte alltid att "en liten tur till ska nog gå, finns säkert kvar olja" men men, synden straffar sig själv. Det knäckte även Kamaxlarna och toppen (HUR? kan det varit för hårt spänd kamrem?)så det är prio 1 just nu. men men, bara att leva på nudlar ett tag till. :P
Så länge jag har kul så är det värt pengarna och man lär sig något nytt varje dag ;)
R19 = Privatskola i motormek.
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
R19 16v... Vrom! oj vad det går!