Gnisslande koppling/ Motorn stängde av sig själv.
Moderator: Forumpolisen
Gnisslande koppling/ Motorn stängde av sig själv.
Idag efter en lång färd med min otursförföljda Clio - 99 så uptäckte jag att växel lådan börjar "gnissla" men bara när jag lägger i växel 3 och fem. Mycket konstigt
Till min förvåning så la bilen helt plötsligt av vid 2 tillfälle när jag snigel körde i Kolmårdens safari park. Inga konstiga ljud utan den stängdes bara av.
Var bara att vrida om nyckeln igen så startade den igen och hela resan hem gick den som den skulle förutom gnisslandet vid växling.
Men är ju ändå inte mormalt att den bara lägger av så där..
Någon som ahr något tips vad det kan vara med framförallt kopplingen men gärna också lite förslag på att den dog...
Lite tips på var och hur jag ska åtgärda det med kopplingen..Öppen för alla förslag och ideer!
Ha en bra sommardag alla!
Mvh
Sebban!
Till min förvåning så la bilen helt plötsligt av vid 2 tillfälle när jag snigel körde i Kolmårdens safari park. Inga konstiga ljud utan den stängdes bara av.
Var bara att vrida om nyckeln igen så startade den igen och hela resan hem gick den som den skulle förutom gnisslandet vid växling.
Men är ju ändå inte mormalt att den bara lägger av så där..
Någon som ahr något tips vad det kan vara med framförallt kopplingen men gärna också lite förslag på att den dog...
Lite tips på var och hur jag ska åtgärda det med kopplingen..Öppen för alla förslag och ideer!
Ha en bra sommardag alla!
Mvh
Sebban!
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
Sala
Clio B
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
lite hypoteser.
gnisslandet kan komma från kulleden till växelspake och så länge det bara hörs inne ifrån bilen och inte utanför (från växellådan-i motorrummet) så är det inget att oroa sig över.
Vill du bli av med det så kan du testa att smörja lederna.
Det finns även plastkåpor mm som kan ligga och "skava" som gnisslar.
Ett känt fenomen på nyare bilar som har mycket plast i interiören.
Du nämner även kopplingen?
Samma sak där. allt är av plast på kopplingspedalen, smörj.
Att bilen dör kan t.ex. bero på att du kört länge på krypfart och då kan vissa elektronik detaljer bli överhettade och "dö", t.ex. tändspolen. Men då borde felet ha uppkommit oftare.
Det kan också vara en kontakt eller liknande som glappar.
jordfel.
mm.
Kanske bara tomgångsmotorn som inte klarar av att kompensera last vid krypkörning.
Uppkommer felet oftare, rekommenderar jag en felsökning
Men så länge det bara händer i krypfart borde det inte vara något oroande.
mvh Fredrik
gnisslandet kan komma från kulleden till växelspake och så länge det bara hörs inne ifrån bilen och inte utanför (från växellådan-i motorrummet) så är det inget att oroa sig över.
Vill du bli av med det så kan du testa att smörja lederna.
Det finns även plastkåpor mm som kan ligga och "skava" som gnisslar.
Ett känt fenomen på nyare bilar som har mycket plast i interiören.
Du nämner även kopplingen?
Samma sak där. allt är av plast på kopplingspedalen, smörj.
Att bilen dör kan t.ex. bero på att du kört länge på krypfart och då kan vissa elektronik detaljer bli överhettade och "dö", t.ex. tändspolen. Men då borde felet ha uppkommit oftare.
Det kan också vara en kontakt eller liknande som glappar.
jordfel.
mm.
Kanske bara tomgångsmotorn som inte klarar av att kompensera last vid krypkörning.
Uppkommer felet oftare, rekommenderar jag en felsökning
Men så länge det bara händer i krypfart borde det inte vara något oroande.
mvh Fredrik
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Det finns en switch på tryck röret till servostyrningen som skall kompensera varvtalet vid belastning av servo pumpen.Den kan ha pajjat.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem