Belägg bak.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Belägg bak.

Post by Jolle_Pborn »

Hej! Har problem med mina belägg bak. Köpte nya Ferodo runt om, men det verkar som de bak är för tjocka :? Iaf så är det mycket svårt att få in dom. Kolven har jag försökt att få tillbaka men verkar vara stop där, fast det ser ut som att det går att pressa tillbaka den. Tog även bort bromsröret för att "lätta" på trycket lite, men kolven är helt stum!

Vet inte om det är handbromsen som håller emot kolven? Den är nu nästan helt stum efter att jag satt(slog) i beläggen på ena sidan. Såg att vajern rörde på sig när man pressade på kolven. Kanske kan släppa på handbromsen?

Tacksam för svar!

PS. Bilen i fråga är en Renault Clio Sport
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Kolvarna ska kanske vridas in, är så på många Renaulter. Pressar du så kan du förstöra gängan.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

japp dom skall nog skruvas in....finns det renaulter efter 70 talet med skivor bak som man inte skruvar in :?: :?: :?: :?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Hej! oj då, tack för ett snabbt svar :D Ska ut och testa på en gång. Sen ursäkta min okunighet, har bara haft volvo 740 innan sporten :oops:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Japp, kolven skall skruvas in. Tryck och och vrid.
Dessutom måste skårorna på kolven när man vridit klart "peka mot luftningsnippeln".
Kolven har lixom 4 anliggningsytor mot belägget. Två av dem (tror jag) är räfflade. Vrid kolven till ett läge där dessa är "uppåt" så blir det bra.

Har dina Ferodobelägg någon tapp på bakbeläggen som passar in i en av de fyra "skårorna" i kolven. Tappen gör att kolven inte kan vrida sig. Vissa racebelägg saknar sådan tapp. Det kan ge lite problem med självjusteringen av handbromsen... Bra att känna till.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tack för svaret Falk! Jo de har en sådan där "pigg" på ena belägget, exakt som på orginalet.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Post Reply