Espace, inget vaakum.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
nissebus
Posts: 10
Joined: 03 Jul 2006, 21:46
Location: Stockholm

Espace, inget vaakum.

Post by nissebus »

Hej. Tänkte ställa en fråga som verkar skapa huvudbry.

En Espace -04 med automat råkade ut för följande.

Vid inbromsning mot rödljus försvann motorbroms + viss bromsförmåga. Den gick något hackigt samt drog kraftigt framåt. Vid omstart rusade motorn eller så gick varvtalet upp och ner av egen kraft.

Bärgaren kom och han gjorde en liten felsökning. Han konstaterade att den röda hatten som skall sitta över vaakumnippeln, precis till vänster om gasspjället hade hoppat iväg. Det fixades med tre varv eltejp och att trycka dit den röda hatten.

Men, hur kan detta hända? Om det är vaakum så borde det vara sug? Är det nån klok människa som kan förklara detta ?
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

märkligt. det enda jag kommer att tänka på är att du har fått positivt tryck från bromsservon som har pressats mot gasspjället och pressat bort den röda nippeln.

Men. motorn borde ju suga in detta överskottet... så det verkar mycket märkligt.

Funkar motorn bra igen efter att nippeln tejpades på?

Testa att ta av den och se om det verkligen var detta som orsakade problemet.

det sitter kanske någon givare som ger fel värden om denna tas bort. te.x. mapsensor? är inte så bekant med espace's motorfamiljer.


Någon annan kanske har någon susning om detta?

/Fredrik
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
nissebus
Posts: 10
Joined: 03 Jul 2006, 21:46
Location: Stockholm

Post by nissebus »

En del av felet hittad. Det var en slang på ungefär en dm som saknades, denna slang inkluderade en backventil. Den andra änden av den var pluggad med en gul plasthatt som hade smält.....

Och sen var vevhusventen lös, med oljedimma i motorrummet som följd. Precis ovanför turbon dessutom

Den var på service nyligen (3000 mil ) på en auktoriserad renault verkstad. Den verkstaden har nu en del jobb med att förklara hur en vital slang kan försvinna ur motorrummet samt hur dom kan lämna ut en bil i trafikfarligt skick. Och dessutom ta betalt för det.

Det som jag är oroligt för nu är att turbon eller katalysatorn tagit skada.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja det kan man undra...man ska inte lämna in bilen på sommaren då händer det bara en massa sk*t..köpte min bil på upplandsmotor,dom hade bytt en spindelled innan köpet,det var bara det att dom glömde skruva fast vissa vitala delar i framvagnen,bla fattades en bult helt(tror jag hörde när den trillade av)fast jag visste inte att det var det då....som tur var så hände ingen olycka...men all servoolja hade runnit ur och det smällde om framvagnen

Bilen hade även en anmärkning på bromsarna bak,detta rördes alldrig bara köra en sväng till bilprovningen . Resultat klossarna slut på insidan 400mil efter köp, dom yttre satt fastrostade fick slå bort dom med en slägga efter att jag tagit bort oken ,dom yttre var som nya......så man skall akta sig för stora auktoriserade volvo verkstäder....speciellt runt STOCKHOLM........
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply