Problem med bromsskivor.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Jolle_Pborn

Problem med bromsskivor.

Post by Jolle_Pborn »

Halo! Håller nu på med en liten uppgradering av bromsar till min Clio Sport. Det som kommer att göras är nya belägg, stålomspunna slangar, bromsvätska och omlackering av bromsoken. Ska även svarva skivorna. Mer info kommer på projekt forumet.

Nu till problemet! Jag får inte bort framskivan, har tagit bort oket samt två st. torx skruvar som sitter på skivan. Finns bara en stor mutter kvar, och den lär vara till navet. Jo jag vet att skivor kan sitta kanska bra, har slagit och bankat på den men med utan resultat. Några som har förslag? Annars är det väl bara att banka på! :roll:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
chh

Post by chh »

På lagunan sitter lagret pressat i skivan , kanske lika på din.. ABS kransen sitter där och på min är den magnetisk = ny om du slår på den med hammare.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Spiff

Post by Spiff »

Gå på gym i ett halv år, sen ger du på skivan med samma medecin så ska du se att den lossnar... Den som säger att våld inte löser något är dum, våld är lösningen på allt i mer eller mindere mängder.. :lol:
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Falk

Post by Falk »

Skivorna fram kan sitta hårt, de nyper på navet när det blivit rostigt. Knacka och slå växelvis så vickar de loss...
Men satsa på nya skivor. De är inte så dyra. T.ex. Autoexperten har Brembo "original"-skivor till rimliga pengar.

Vad blir det för belägg?
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
chh

Post by chh »

Är det vanlig ABS med kuggar på clion? Är det magnetisk på nya modellen?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

chh wrote:På lagunan sitter lagret pressat i skivan , kanske lika på din.. ABS kransen sitter där och på min är den magnetisk = ny om du slår på den med hammare.
nej christer skivan fram har inget lager..men skivan bak ........om inte din är någon special modell....mina framskivor är bara skruvade på navet i navet sitter lagret och i lagret sitter magneten till abs....
Last edited by Tony on 02 Jul 2006, 00:49, edited 1 time in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ska du ha bort skivan så slår då med hammare runt navet..tills den lossnar.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Erik R19X

Post by Erik R19X »

ta det varligt med hammaren, hjullagren är sköra...
Skivan kläms fast mellan nav och fälg, det är hjulbultarna som gör huvudjobbet. Antagligen rost som får dem att tjura
Se upp med tjockleken om du ger dig på att bearbeta skivorna, en bekant la timmar på slipning och sen slog bilprovningen ner på att skivorna låg under min-tjocklek.
Nu ska jag gå och slipa bak-skivorna på v70:n på plats.. vänder skivan "ut och in" för att slipa insidan :) Nya bromsok ska dit också!
chh

Post by chh »

Tony wrote:
chh wrote:På lagunan sitter lagret pressat i skivan , kanske lika på din.. ABS kransen sitter där och på min är den magnetisk = ny om du slår på den med hammare.
nej christer skivan fram har inget lager..men skivan bak ........om inte din är någon special modell....mina framskivor är bara skruvade på navet i navet sitter lagret och i lagret sitter magneten till abs....
Vet ej, men det stod så på Volvos räkning när dom bytte skivorna pga vibrationer i framvagnen(men å andra sidan så skriver dom alltid lite luddigt) . Tydligen är dom annorlunda på 2.0T (iaf större en dom andra modellerna) efter 04.
Spiff

Post by Spiff »

Erik R19X wrote:ta det varligt med hammaren, hjullagren är sköra...
Skivan kläms fast mellan nav och fälg, det är hjulbultarna som gör huvudjobbet. Antagligen rost som får dem att tjura
Se upp med tjockleken om du ger dig på att bearbeta skivorna, en bekant la timmar på slipning och sen slog bilprovningen ner på att skivorna låg under min-tjocklek.
Nu ska jag gå och slipa bak-skivorna på v70:n på plats.. vänder skivan "ut och in" för att slipa insidan :) Nya bromsok ska dit också!
slipa på bromsskivorna???
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

chh wrote:
Tony wrote:
Vet ej, men det stod så på Volvos räkning när dom bytte skivorna pga vibrationer i framvagnen(men å andra sidan så skriver dom alltid lite luddigt) . Tydligen är dom annorlunda på 2.0T (iaf större en dom andra modellerna) efter 04.
jag har 300mm skivorna finns det större?? http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog ... 074.10.jpg

chh

Post by chh »

Min har 308mm x 28mm skivor fram. Passar bara på 2.0T 2004 framåt.

Efter jag bytte min 02a mot 04an så fick jag byta fälgar, för att bromsoken tog i dom gamla.
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Falk wrote:Skivorna fram kan sitta hårt, de nyper på navet när det blivit rostigt. Knacka och slå växelvis så vickar de loss...
Men satsa på nya skivor. De är inte så dyra. T.ex. Autoexperten har Brembo "original"-skivor till rimliga pengar.

Vad blir det för belägg?
Ok! Då är det bara att fortsätta slå, om jag fattat rätt? Kör nog på mina skivor, de såg ganska fräscha ut. Sen är det bara den yttre och inre "kanten" som ska svarvas bort. Ytan där beläggen ligger på såg jämn och fin ut.

När det gäller bakskivorna, sitter de lika som fram? De ska också bort, så kanske behöver lite tips där också :D Om det inte är för mycket begärt!

Beläggen som ska på är Ferodo DS2500, Per på Pean Sweden rekomenderade dom. Men de köptes på Selholm Tuning, fick 25% rabatt. Sen köpte jag ATE Super Blue Racing bromsvätska. Hoppas det blir lite skillnad 8)
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

sitter nog som på min.... lossa den stora muttern i mitten så lossnar skivan med lagret och hela skiten...

Teemu

Post by Teemu »

kanske ett tele samtal till någon lämplig verkstad eller Renault sverige kan ge dig svaret på hur det sitter fast...
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Post Reply