Original stereo - uppgradera till lite roligare ljud?

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

kmfdm

Original stereo - uppgradera till lite roligare ljud?

Post by kmfdm »

:oops: Blev lite avundsjuk på ljudet i min kompis bil...Auditorium cabasse 4x40 watt, 6 högtalare. Det var :shock: Lite skillnad mot 4x15 watt, 6 högtalare originalstereo (CD) i min Mégane coupé. Har inte varit jätte missnöjd förut, men det kanske är värt att göra nåt?

Är ingen ljudbyggare själv, och inte ens intresserad av att x-perimentera med inredning å kabeldragning i bilen.
Det behöver inte vara extremt - för då blir det ju genast intressant att stjäla...
:!: Tribal: Vet att du har lite roligare ljud i din bil. Vem fixade det till dig?
Eller, nån som vet nåt bra ställe i Göteborg där dom är duktiga och prisvärda/seriösa? Bra om det funkar med rattfjärren åxxå...
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Byt ut Cd spelaren mot en bra,så får du Mp3 funktion åxå,jag kan lova dig att bara byta ut cd kommer göra ett stort lyft,om du är nöjd nu..Nästan alla nya cdspelare har adaptrar till rattfjärr..bara fråga innan du köper
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kmfdm

Post by kmfdm »

Är ute efter lite fylligare ljud. Att bara byta CD-spelare, skulle det vara fullt tillräckligt menar du? MP3 funktionen är inte så viktig för min del...har inte börjat utforska det området :oops: Är fortfarande så "hederlig" att jag köper mina CD-skivor :roll:

Får väl kolla upp vilka firmor som finns i GBG och se vad dom har för "godis".
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Ja till att börja med räcker det att byta spelaren,Dom uppgivna 4*15w kanske är 5-7riktiga watt,dom nya 4*50w är ca 25w. Vilket gör att orginalhögtalarna får lite bättre kontroll, vilket gör ljudet roligare,enda skillnaden på din kompis stereo och din är antagligen bara effekten på stereon,tror inte högtalare och kablar är något bättre. Jasså du har inga mp3,kanske någon som du känner har ,fördelar 150+ med låtar på en skiva, blir den repig kan man kasta den,behöver inte köpa en ny, Jag vill helst ha en spelare med Giga mp3 1000 låtar på en dvd skiva.....behöver inte ha så många skivor då :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Tribal

Re: Original stereo - uppgradera till lite roligare ljud?

Post by Tribal »

kmfdm wrote::oops: Blev lite avundsjuk på ljudet i min kompis bil...Auditorium cabasse 4x40 watt, 6 högtalare. Det var :shock: Lite skillnad mot 4x15 watt, 6 högtalare originalstereo (CD) i min Mégane coupé. Har inte varit jätte missnöjd förut, men det kanske är värt att göra nåt?

Är ingen ljudbyggare själv, och inte ens intresserad av att x-perimentera med inredning å kabeldragning i bilen.
Det behöver inte vara extremt - för då blir det ju genast intressant att stjäla...
:!: Tribal: Vet att du har lite roligare ljud i din bil. Vem fixade det till dig?
Eller, nån som vet nåt bra ställe i Göteborg där dom är duktiga och prisvärda/seriösa? Bra om det funkar med rattfjärren åxxå...
:!: Hasse på CDR (grönt fult hus på backaplan) hjälpte mig med mitt system, bytte från 5½ till 6½ framdörrar(såga). Bättre tryck i grejerna. Köpte ny stereo(mp3 :D ) trots att jag hade en sprillans....så jag har en Pioneer liggande.
http://www.pioneer.se/se/product_detail ... _id=25-121
Mycket lättstyrd huvudenhet.
RolandM

Post by RolandM »

kmfdm wrote:Är ute efter lite fylligare ljud. Att bara byta CD-spelare, skulle det vara fullt tillräckligt menar du? MP3 funktionen är inte så viktig för min del...har inte börjat utforska det området :oops: Är fortfarande så "hederlig" att jag köper mina CD-skivor :roll:
Finns ett test i senaste Hifi&Musik på CD-radios för runt 2 000 kr. Sony vinner, LG har bra pris, Blaupunkt och Pioneer får goda omdömen, JVC, Clarion halkar efter - men i stort är spelarna likvärdiga. Mest en fråga om design. (Pioneer har bäst utbud av rattfjärr+skärm adapter, Blaupunkt och Sony ska fungera också, iaf rattfjärr). Fördelen med att byta CD spelare är att du får mer effekt och därmed bättre kontroll. Rekommenderas även byta högtalare. MDS har bra grejjer.

Apropå MP3... jag köper också främst mina skivor, men jag har kört över mycket till MP3 via iTunes därför att jag slipper byta skiva. En CD rymmer 10-12 timmar med MP3 i klart godkänt kvalite (128kbps). Känns trafiksäkrare köra en CD i bilen istället för fiddla mellan olika.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
kmfdm

Post by kmfdm »

Tribal!
Får åka till det gröna fula huset och kolla :D Finns ju nåt ställe i HCJ-huset intill åxxå som pysslar med ljud...Passar Pioneer´en du har till rattfjärren utan problem?
Är han duktig han som fixade ljudet i din bil? Dyr?
Daxx att börja jobba över igen :lol: Är väl tur att Volvo har stor efterfrågan på sina lastbilar, så man kan fylla på sitt "Renault-konto" för oförutsedda investeringar och planerade investeringar :wink:
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström

Tribal

Post by Tribal »

kmfdm wrote:Tribal!
Får åka till det gröna fula huset och kolla :D Finns ju nåt ställe i HCJ-huset intill åxxå som pysslar med ljud...Passar Pioneer´en du har till rattfjärren utan problem?
Är han duktig han som fixade ljudet i din bil? Dyr?
Daxx att börja jobba över igen :lol: Är väl tur att Volvo har stor efterfrågan på sina lastbilar, så man kan fylla på sitt "Renault-konto" för oförutsedda investeringar och planerade investeringar :wink:

Jag kan faktiskt inte svara på om han e dyr då jag fick bra pris på komponenterna utan mont.kostnad.......hur mycket ska du göra? han kommer säket att pressa dig på hela sem.ersättningen och dom surt inarbetade övertidspengarna...skattepengarna med....allt!! :D ...men allt roligt har ju sitt pris.

BRL har ju sitt i HCJ-huset...men jag skulle välja Sisjön, gillar personalen bättre där

Jag ska kolla om det bara är att koppla kablar direkt till spelaren för att få tillgång till rattfjärren,annars har jag fjärrkontroll till spelaren oxå :)
RolandM

Post by RolandM »

Tribal wrote:
kmfdm wrote:Jag ska kolla om det bara är att koppla kablar direkt till spelaren för att få tillgång till rattfjärren,annars har jag fjärrkontroll till spelaren oxå :)
En adapter behövs emellan stereon och rattfjärren, som omvandlar signalerna till rätt koder. Den där lösa fjärren har jag inte förstått vad man ska med. Jag tycker det är enklare sköta knapparna på själva stereon än leta efter fjärren och sen försöka tyda de små knapparna medan man kör... ojoj.

Gunga mjukt :)
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Tribal

Post by Tribal »

Det går snabbare att göra ljudjusteringar via fjärren när man showar på utställningar..... 8)
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Hade en kenwood i min R25 använde deras rattfjärr,som jag satte bakom ratten den var jätte enkel att sköta trots det var en del knappar på den.det funkar ju att göra så om man har fri sikt till stereon...

kmfdm

Post by kmfdm »

Har varit i det fula gula huset å kollat lite, tagit broschyrer...blivit sugen på att göra nåt med ljudet. Stor fördel är att killen jag pratade med har haft en Mégane Cabbe, och den hade samma originalstereo som min har nu, innan han fixade lite med sin. Det betyder att dom inte är helt oerfarna när det gäller vad som funkar och inte funkar.
Som nån sade så kan det räcka att bara byta CD-spelare, kanske ev. andra högtalare. Vi får se vad det blir, och OM det blir nåt.

Okej, det åker ju aldrig nån i baksätet på bilen...men jag vill inte inkräkta på utrymmet i bagaget, å reservdäcket måste ju få bo kvar...Hmm..kan man göra nåt som inte är så synligt utifrån? Han nämnde nåt om att man kan trycka upp bashögtalare vid fötterna. Finns det verkligen plats för det?

Nån som sett nån sida där man kan hitta lite bilder å berättelser om ljudbyggen i bilar? Gärna Renault...
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

roligast är ju kolla på bilmässor massor med bilar med stereos som är snygga att kolla på ,så en kangoo på en bilmässa med baslådan i taket...

kmfdm

Post by kmfdm »

Lyfter upp tråden lite... :oops:
Av ren nyfikenhet - hur mycket har ni lagt ut i $$$ på uppgadering av ljudet, ni som har förverkligat drömmarna?
Vad "behöver" man? Ny CD-spelare har nån föreslagit som tillräcklig åtgärd för att få mycket bättre ljud. Kanske lika bra att "göra allt på en gång", istället för att köpa lite då och då?
Har det krävts stora ingrepp i bilens inredning?

Vore trevligt om nån vill berätta lite vad ni gjort, kanske bilder etc.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström

mjaak

Post by mjaak »

Tjena !

Jag har än så länge lagt ut runt 11'.

Har två st kicker CompVR 10" basar
Kicker KS13 diskanter
2st Focal polyglass 130 CV1 i framdörrarna och original bak

Ett Jensen steg till framsystemet på 2*250 W och Ett Mutant fyra-kanals steg som driver basarna.

Har visserligen fått skippa bagagen för plats för basarna men använder inte det området så mycket ändå :D

Fick riva bort överdelen på instrumentbrädan också för att få dit diskanterna.

Tänkte slänga upp lite bilder på bagagen men får se när man lånar en vettig kamera att fota med ... !
Marcus Olsson | Ronneby
Clio sport 2.0 16V -00 (rasad)
Kör nu Saab 93 SS Aero -04
Post Reply