Avgjutning av spoiler.
Moderator: Forumpolisen
Avgjutning av spoiler.
Hej! Jag har funderingar på att göra en avgjutning av frontspoilern till min GTE. Jag lykades att spräcka orginalspoilern redan andra dagen jag ägde bilen. Nu har jag lagt ner mängder med jobb på att få ordning på den och dessutom modifierat den en smula.
Med tanke på "Lagen om allmän jävlighet" och det faktum att bilen kommer att bli ännu lägre när den är färdigbyggd gör att jag är säker på att det kommer att ske igen. Tanken som slog mig var då att man kanske kunde gjuta av spoilern så det går att få fram fler utan att behöva lägga ner samma arbete och pengar om det nu skulle ske igen.
Problemet är att jag har inte den blekaste aning om hur jag går till väga. Finns det någon som vet och skulle vilja dela med sig av sina kunskaper?
Tack på förhand
Tobias medlem nr:1704
Med tanke på "Lagen om allmän jävlighet" och det faktum att bilen kommer att bli ännu lägre när den är färdigbyggd gör att jag är säker på att det kommer att ske igen. Tanken som slog mig var då att man kanske kunde gjuta av spoilern så det går att få fram fler utan att behöva lägga ner samma arbete och pengar om det nu skulle ske igen.
Problemet är att jag har inte den blekaste aning om hur jag går till väga. Finns det någon som vet och skulle vilja dela med sig av sina kunskaper?
Tack på förhand
Tobias medlem nr:1704
i princip använder man den befintliga som form,för att kunna göra en "plugg" som man sedan använder för att göra flera spoilers.....man vaxar orginalspoilern så att inte plasten fastnar på den,sedan plastar man,det man får målar man invändigt med gelcoat,sedan kan man vaxa den och göra så många spoilers som man vill......ungefär så gör man.........
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Plast ....görs allt av ,dvs glasfibermatta och plast anpassad för det.. billigast är att åka till något varv lr liknande och köpa sånt kostar en del det där ...gör tillräckligt många lager matta så pluggen blir tillräckligt hård så den håller formen.....
det viktigaste att tänka på är att när man gör pluggen är att den inte får fastna på orginalspoilern då har man problem ,annars är det bara att pröva sig fram....spoilers som man köper har lite olika typer av plaster ,men när man gör själv får man hålla på med glasfiber.....
det viktigaste att tänka på är att när man gör pluggen är att den inte får fastna på orginalspoilern då har man problem ,annars är det bara att pröva sig fram....spoilers som man köper har lite olika typer av plaster ,men när man gör själv får man hålla på med glasfiber.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hej!
Tvätta orginalet och vattenslipa bort ojämnheter som döda flugor och cyklister m.m som kan ha fastnat på din spoiler. Vaxa den flera ggr med ett speciellt släppvax som man använder när man gjuter i glasfiber.
OM du använder vanligt vax så kommer glasfibern och plasten att "bränna" fast i din orginal spoliler och sitta fast som berget.
När du vaxat så kan man måla spoilern med formgelcoat några ggr så du får en hård yta i din kommande gjutplugg. Sedan så lägger du en tunn matta närmast orginalet för den formar sej lättare i hörn och vid radier.
Plasten du helst ska använda är en speciell formplast som man använder vid tillverkning av gjutpluggar. Efter du laggt ett par tunna mattor lägger du tjocka tills du tycker det är lagomt tjockt ( ca 10-12mm ) mellan varje lager så slipar du bort e.v. ojämnheter så det blir lätt att lägga nästa lager.
När allt plastande är färdigt och allt är härdat så är det "bara" att försöka att släppa på spoilern från din form. Tillverkningen av formen är det värsta när den väl är klar så kan du gjuta spoilers hela dagarna, men glöm inte att vaxa formen mellan gjutningarna. Mitt tips är att ta det fösiktigt med härdaren och prova på nåt som är litet och lätt att gjuta av så du förstår principen innan du börjar med spoilern.
Lycka till.
Tvätta orginalet och vattenslipa bort ojämnheter som döda flugor och cyklister m.m som kan ha fastnat på din spoiler. Vaxa den flera ggr med ett speciellt släppvax som man använder när man gjuter i glasfiber.
OM du använder vanligt vax så kommer glasfibern och plasten att "bränna" fast i din orginal spoliler och sitta fast som berget.
När du vaxat så kan man måla spoilern med formgelcoat några ggr så du får en hård yta i din kommande gjutplugg. Sedan så lägger du en tunn matta närmast orginalet för den formar sej lättare i hörn och vid radier.
Plasten du helst ska använda är en speciell formplast som man använder vid tillverkning av gjutpluggar. Efter du laggt ett par tunna mattor lägger du tjocka tills du tycker det är lagomt tjockt ( ca 10-12mm ) mellan varje lager så slipar du bort e.v. ojämnheter så det blir lätt att lägga nästa lager.
När allt plastande är färdigt och allt är härdat så är det "bara" att försöka att släppa på spoilern från din form. Tillverkningen av formen är det värsta när den väl är klar så kan du gjuta spoilers hela dagarna, men glöm inte att vaxa formen mellan gjutningarna. Mitt tips är att ta det fösiktigt med härdaren och prova på nåt som är litet och lätt att gjuta av så du förstår principen innan du börjar med spoilern.
Lycka till.
När pluggen är klar så se till att den är ren och snygg, vaxa den några ggr med släppvax och torka av den ordentligt. Sen målar man formen med gelcoat det är det som blir färgen utåt och den ger en hård och skyddande yta och det förhindrar att plasten och glasfibern suger åt sej vatten.
Sedan börjar plastandet börja med tunna mattor närmast formen och öka sedan med tjockare för att öka hållfastheten. Som verktyg så använder man en speciell typ av roller och hjul samt en vass mattkniv. Rollern är ribbad för att få ut luften och hjulet använder man i skarpa veck för att komma in i små radier. I mellan de olika skikten så skär du bort överflödig matta som hamnar utanför formen (när den väl börjar att härda) då bli allt så mycket lättare när du ska bryta ur formen. När allt är härat ordentligt så slipa försiktigt på kanterna på formen så du ser en tydlig kant mellan formen och detaljen sedan slår du in plastkilar mellan formen och detaljen och förhoppningsvis så släpper det.
Sedan börjar plastandet börja med tunna mattor närmast formen och öka sedan med tjockare för att öka hållfastheten. Som verktyg så använder man en speciell typ av roller och hjul samt en vass mattkniv. Rollern är ribbad för att få ut luften och hjulet använder man i skarpa veck för att komma in i små radier. I mellan de olika skikten så skär du bort överflödig matta som hamnar utanför formen (när den väl börjar att härda) då bli allt så mycket lättare när du ska bryta ur formen. När allt är härat ordentligt så slipa försiktigt på kanterna på formen så du ser en tydlig kant mellan formen och detaljen sedan slår du in plastkilar mellan formen och detaljen och förhoppningsvis så släpper det.
När du tillverkar din form så gjör den lite större än detaljen så du får lite kanter att bryta i så du inte bryter direkt på din färdiga detalj.
Överflödigt matrial kapar du lätt bort så spoilern blir i samma mått som orginalet. När du plastar så tänk på tjockleken så den inte blir för tunn för då spricker den lätt, det gäller även åt andra hållet så det blir tjockt så kommunen kan hyra in dej som plogbil till vintern och den blir onödigt tung. En annan smart detalj är att gjuta in tunna rör som du kan dra kablar i till e.v. belysning.
Lite överkurs när det gäller formen är att borra små hål i den på strategiskt lämliga ställen. De små hålen lägger du lite tunn tape över innan du målar med gelcoat. När du ska bryta ut så blåser du med tryckluft i dina små hål och detaljen släpper lättare. Det blir naturligtvis små märken efter tapen men det våtslipar man bort. Härdaren som man använder till Polyesterplast är en otäck produkt som man ska ha respekt för, den luktar, den är frätande, den brinner, och som avslutning så kan den i vissa extrema fall bli explosiv - trevligt va ! Det glömde jag, vaxa även tapen annars fastnar det.
Har du fler funderingar så hör av dej!
Mvh: Kent, R12 idiot från Värmland.
Överflödigt matrial kapar du lätt bort så spoilern blir i samma mått som orginalet. När du plastar så tänk på tjockleken så den inte blir för tunn för då spricker den lätt, det gäller även åt andra hållet så det blir tjockt så kommunen kan hyra in dej som plogbil till vintern och den blir onödigt tung. En annan smart detalj är att gjuta in tunna rör som du kan dra kablar i till e.v. belysning.
Lite överkurs när det gäller formen är att borra små hål i den på strategiskt lämliga ställen. De små hålen lägger du lite tunn tape över innan du målar med gelcoat. När du ska bryta ut så blåser du med tryckluft i dina små hål och detaljen släpper lättare. Det blir naturligtvis små märken efter tapen men det våtslipar man bort. Härdaren som man använder till Polyesterplast är en otäck produkt som man ska ha respekt för, den luktar, den är frätande, den brinner, och som avslutning så kan den i vissa extrema fall bli explosiv - trevligt va ! Det glömde jag, vaxa även tapen annars fastnar det.
Har du fler funderingar så hör av dej!
Mvh: Kent, R12 idiot från Värmland.
ansiktsmask och handskar och allmän försiktigthetkan va att rekommendera med härdaren då. Vore ju lite synd att bränna ner farsans mack hehe. Storebro royal cruises ligger bara nån mil ifrån Hultsfred så jag ska åka dit och försöka få köpa loss materialet som behövs och kanske se hur det går tillväga. Tack för tipsen.