Växellåda R 12...
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 4
- Joined: 24 May 2006, 22:20
Växellåda R 12...
Tjena alla snigelätarfordonsfantaster!
Behöver er experthjälp... har hört att en 5-växlad låda från nån annan modell, R14 eller R18(??) ska gå att montera in i min R12:a utan större problem... Stämmer det? Har bränt kopplingen och måste ändå ta ut eländet så då tänkte jag passa på att "trimma" min gamla bruksbil så den inte varvar så förskräckligt...
Tacksam för alla bra idéer!
v h Magnus
Behöver er experthjälp... har hört att en 5-växlad låda från nån annan modell, R14 eller R18(??) ska gå att montera in i min R12:a utan större problem... Stämmer det? Har bränt kopplingen och måste ändå ta ut eländet så då tänkte jag passa på att "trimma" min gamla bruksbil så den inte varvar så förskräckligt...
Tacksam för alla bra idéer!
v h Magnus
Jag har stoppat dit en 5-växlad R18-låda i en R12 en gång i tiden. Jag minns inte riktigt, men jag har för mig att det var lite att fixa med.
Jag tror att jag bytte de utgående diffdreven mot drivaxlarna så att de passade R12'ans drivaxlar. Jag fick bygga om växelspakslänkaget och "bakre" fästet för lådan. Dessutom har jag för mig att jag modifierade hastighetsmätaren med inkråm från en SAAB99-mätare för att den skulle visa rätt. Jag tror att Renault bytte utväxling på hastighetsmätaren från någon viss årsmodell. Tror oxå att jag modifierade golvet lite för att lådan skulle få plats.
Det var mer än 20 år sedan så jag kan ju ha glömt en del detaljer...
Jag tror att jag bytte de utgående diffdreven mot drivaxlarna så att de passade R12'ans drivaxlar. Jag fick bygga om växelspakslänkaget och "bakre" fästet för lådan. Dessutom har jag för mig att jag modifierade hastighetsmätaren med inkråm från en SAAB99-mätare för att den skulle visa rätt. Jag tror att Renault bytte utväxling på hastighetsmätaren från någon viss årsmodell. Tror oxå att jag modifierade golvet lite för att lådan skulle få plats.
Det var mer än 20 år sedan så jag kan ju ha glömt en del detaljer...
Just det, ingående axeln i lådan måste man byta oxå, men den passar rakt av...
Visste väl att jag skrivit/läst om detta förut...
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=1680
Visste väl att jag skrivit/läst om detta förut...
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=1680
-
- Posts: 4
- Joined: 24 May 2006, 22:20
Blod, svett och dårar...
På det viset.... det var ju en del att göra men får väl hyra in mig i polarens garage så ska väl operationen lyckas! Rom byggdes ju inte på en dag så...
Tack för tipset! Förresten är det någon som vet var jag kan få tag i en koppling till R12:an?
v h Magnus
Tack för tipset! Förresten är det någon som vet var jag kan få tag i en koppling till R12:an?
v h Magnus
En R18 låda kan byggas om till din R12a, men det är som Falk skriver detta är inte gjort på en kafferast. En detalj som jag kan lägga till är att du får ta kopplingskåpan från din R12 låda och sätta den på R18 lådan annars passar den inte på motorn. Men en liten fråga ? Varför?
Jag har varit inne på exakt samma sak att montera R18 låda och få fem växlat, men efter moget övervägande så lägger jag ner det projektet.
Bilen har klarat sej i över 30 år med en fyrväxlad låda så den får fortsätta med det. Men jag har bytt låda för den gamla tog slut .
När det gäller "trimmandet" så är väl inte 12an nåt hastighetsåk precis men jag har lite "grejer" liggande om du är intreserad. De är inte billiga - men roliga.
När det gäller kopplingen så kan Benny på Autofrancé hjälpa dej. Det finns två olika storlekar på dem, en 170mm och en 180mm detta beror på årsmodell och i visa fall även bilmodell för kombin har den större av dem.
Mvh: Kent - R12 idiot från Värmland.
Jag har varit inne på exakt samma sak att montera R18 låda och få fem växlat, men efter moget övervägande så lägger jag ner det projektet.
Bilen har klarat sej i över 30 år med en fyrväxlad låda så den får fortsätta med det. Men jag har bytt låda för den gamla tog slut .
När det gäller "trimmandet" så är väl inte 12an nåt hastighetsåk precis men jag har lite "grejer" liggande om du är intreserad. De är inte billiga - men roliga.
När det gäller kopplingen så kan Benny på Autofrancé hjälpa dej. Det finns två olika storlekar på dem, en 170mm och en 180mm detta beror på årsmodell och i visa fall även bilmodell för kombin har den större av dem.
Mvh: Kent - R12 idiot från Värmland.
-
- Posts: 4
- Joined: 24 May 2006, 22:20
Benny och de stooora pojkarna...
Har du möjligen nåt nummer till Benny på Autofrance?
Prova med: http://www.autofrance.se/
Bli inte förvånad över lådans storlek, den är faktiskt längre än motorn och den väger ca 35 Kg. Passa på att byta olja i lådan det går åt ca 1.6 lit och det ska vara EP 80 olja i den.
Lycka till med kopplingsbytet.
Bli inte förvånad över lådans storlek, den är faktiskt längre än motorn och den väger ca 35 Kg. Passa på att byta olja i lådan det går åt ca 1.6 lit och det ska vara EP 80 olja i den.
Lycka till med kopplingsbytet.