Lufta kylsystem?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
clioclio12345

Lufta kylsystem?

Post by clioclio12345 »

Hej!

Tror att min Clio -00 kan ha fått luft i kylsystemet. När jag gasar (oavsett om jag har växel i eller ej) skvalpar det till från vänstra sidan. Det hörs även vid svängar och lutning/backe.

Har fyllt på kylvätska från att nivån låg under min. till max. Det sjönk efter ett tag till min. och jag har fyllt på igen. Skvalpandet blev inte bättre.

Kan det ha kommit in luft i kylsystemet?

Det ska ju vara ett slutet system och det är konstigt att det överhuvudtaget töms på vatten...?
(syns inte nåt vatten som runnit ut under bilen eller så)

Hur luftar jag systemet?
Hur felsöker jag varför det börjat läcka?

/Karin
mange
Forumpolis

Post by mange »

Det är olika nivå beroende på om bilen är varm eller kall. Så om du fyller på när den är kall upp till max så när bilen blir varm så trycks vattnet ut. (har för mig att man fyller på till max när bilen är varm... men kolla i instruktionsboken där borde det stå förklarat... eller så vet nån anna på forumet hur det ska gå till :D )

Skvalpandet du hör är antagligen från när termostaten öppnar/stänger, vilket i sånt fall e normalt.

För säkerhets skull så kan du kolla efter läckor... glyckol blir vitaktigt och fast när det torkar så kolla om du ser nå vitaktigt vid slangarna.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Det kan vara luft, men det kan ev vara läkage i värmepaketet.Har du märkt om det luktar mystiskt från defrostern och det bildas någon slags imma eller fuktfilm på rutan då du kör så är det troligt att värmepaketet är läck.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply