Snälla, hjälp en stackars fattig student med sin renault 5

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Para
Posts: 1
Joined: 22 May 2006, 02:35

Snälla, hjälp en stackars fattig student med sin renault 5

Post by Para »

Jag köpte min Renault 5, 87:a för ett år sen i lite halvtaskigt skick. I februari så märkte jag att grenröret höll på att lossna varvid jag tog bort förgasare och alla slangar och sk*t och sen skruvade fast grenröret och försökte sätta tillbaka alla slangar ordentligt.....Hmmmm skulle nog inte ha gjort detta utan lite professionell hjälp, bilen startar numer och dör direkt om inte jag chokar och pumpgasar hela tiden. tomgången går även som en jojo mellan 300 och 1500 varv. Vissa dagar går den dock helt ok utan choke men sen efter nån timme är det bedrövligt igen. Vad kan ha hänt under detta ingrepp? har jag satt slangarna fel eller har jag kommit åt på nått speciellt ställe? Jag har Haynes bok och har försökt hitta inlägg om hur slangarna ska kopplas men hittar inte rätt. Kan jag ha haft sönder en vacuumslang eller som jag kanske tror, satt en slang fel? Har en WEBER förgasare. Ska inte glömma att säga att jag efter detta oxå bytt, tändstift, rotor, fördelardosa, olja, oljefilter, slangar till och från förgasare samt kollat att bensinpumpen fungerar, ingen speciell färg på avgaserna, ingen olja i kylarvattnet men ett högre konstigt ljud från motorn har kunnat höras senaste 10-15 milen.

Snälla, hjälp mig, håller på att bli tokig!
Snälla hjälp en student......
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Pröva om inte motorn får "tjuvluft" på något ställe där du inte fått tätt. Låt motorn gå på tomgång och spruta försiktigt startgas runt grenrör och slangar. Om motorvarvet ökar tar motorn in luft + startgas som där du sprutar!
Håkan Kjellin, Storå
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Fögasarversionen har en slang som är ansluten under förgasarfoten och kopplad till vevhusventilationen.Inne i den sitter en kalibrerad strypnippel så att inte motorn "drar" förmycket tjuvluft.Det är vanligt att den kommer bort ifall någon som inte vet om den bytt slangar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply