megane II broms återkallese

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
darel

Post by darel »

Hej,

Först , ursäkta min svenska, jag kommer från England ;)

Bara undrade varför jag har inte hört något från Renault (volvo) sverige om ett viktigt broms återkallese. Jag har pratat med Bilia och dom hade inget aning att det finns vissa Renault Megane II innan 2004 som hade ett problem med broms systemet.

se och läs : http://www.meganeownersclub.co.uk/forum ... php?t=2758

Känns inte bra om dom dröjar för länge tycker jag..

Någon här som veta lite mer?

mvh
Darel
(äger ett sent 2003 meg II 2.0L dynamique).
sredna

Någon som hört något om detta i sverige?

Post by sredna »

Hej,

Någon som har koll på vad detta gäller exakt? Jag har en sen -03 och man blir lite orolig när man läser sånt här. Jag har tjafsat med bilia nu i mer änn 3 månader om mina bromsar, men dem vägrar göra något. Jag har problem med att det kommer ett gnisslande ljud från mina bromsar så fort jag bara nuddar bromsen.

Jag har inte hört något mer änn att Renault ska ha släppt ett åtgärdspacket mot gnisslande bromsar. Det ska enligt en tekniker på bilia kosta ca 3500 SEK att byta.

Hade varit värt mkt om det är någon som har någon mer info om detta...!

Mvh
Anders
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

säger bara skippa bilia.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sredna

Post by sredna »

OK...men vad/var ska man då vända sig? Har ringt Renault Sverige, men dem hänvisar bara till Bilia hela tiden...

Jag blir oehört irriterad att Renault bara avfärdar detta missljud som om det inte vore något problem. Jag skulle aldrig ha fått för mig att köpa en Renault om jag hade kännt till detta problem. Kommer förmodligen inte att köpa en Renault till i framtiden då man kanske ska byta bil eller köpa en andra bil. Att säga att det har att göra med dem asbets fria bromsarna köper jag inte riktigt. Man har använt asbets fria bromsar ett bra tag nu.

Nä, dålig service är vad det är!

/Anders
MrSmecker

Post by MrSmecker »

Anledningen till gnisslandet är att materialet i bromsklotsarna är anpassade till att ge så kort bromssträcka som möjligt. Oftast kompromissar biltillverkare och gör bromsklotsar som låter mindre men som ger en längre bromssträcka. Renault har valt att satsa på säkerheten. Därför har Megane II en av de kortaste bromssträckorna i klassen.
Spiff

Post by Spiff »

Vet att vissa bilar blivit återkallade.. men dom som hade bilar som hade dom problemen har blivigt återkallade och tillrättade... Vad det var som var fel vet jag inte, men om jag inte minns fel så byttes både skivor, klossar och handbromsvajrar eller kanske det bara var skivor och klossar minns inte så väl är ju typ 2-3 år sen, dom här bilarna återkallades..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Post Reply