Tuggar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zebran

Tuggar

Post by zebran »

Min koppling "tuggar" på första växeln
Med tuggar menar jag att det e svårt att hitta drag läga och bilen "guppar" gärna,typ som man körde när man nyss fått kör kort
Vad kan detta bero på?
Bilen har varit på verkstaden och dom sa att kopplingen är hel.
Men tycker ändå det verkar lite konstigt.
Några förslag vad det kan vara:?

Mvh
Z
ab

Post by ab »

olja på kopplingslamellen?

tuggar den på tvåan???????????
Erik R19X

Post by Erik R19X »

Berätta om du kommer på nåt, bytte koppling på min r19 förra sommaren just för att kopplingen högg och tuggade speciellt vid kall motor och fuktigt väder. Blev perfekt efter bytet men nu efter ett år kommer huggningarna tillbaka. Lamellen jag slängde ut var helfin, var knappt nött alls men rätt blankpolerad... Måste kanske slira lite mer på kopplingen så ytan rivs upp? :P
zebran

Efter verkstads besöket:

Post by zebran »

Hade bilen inne på verkstaden i veckan!
Dom kollade kopplingen och det var tydligen några fjädrar någonstans i kopplingen (!) som var slitna. Förstod inte så mycket utav förklaringen då jag inte ha en aning om hur en koppling är uppbygd.
Men det var tydligen inget som behövdes åtgärdas eftersom den inte slirar på kopplingen!
Så nu e man glad igen!

Mvh
Sebbe!
PS
KAn också avråda alla här från att någonsin sätta sin fot på Rejmes Örebro,var dä förra helgen pga lmissljud från däcket.
Enligt rejmes så var BÅDA hjulagrena helt slut och även kopplingen trasig.
Ringde då runt och donade lite och lämnade tillslut in den på en annan auk. verkstad
Rejmes nota skulle landat på 4900 för bara hjulagrena + många tusen för kopplingen.
Räkningen landade nu dock på 1700 kr eftersom kopplingen var HEL (!!) och det enbart var ett hjullager som behövdes bytas!
Så usch och BLÄ för rejmes. DS
Post Reply