Spolarpumpen?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jakgun02

Spolarpumpen?

Post by jakgun02 »

Tror min spolarpump till min Clio -00 gett upp, det rinner bara ut spolarvätska ur munstyckena, både fram och bak. Kan det vara nåt annat fel? Var får man tag på en ny billigast och är det svårt/jobbigt att byta den. Nåt speciellt man ska tänka på?
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Tror inte det ska vara spolarpumpen, det kommer ju vatten. Kanske sk*t i munstycket? Kommer det vatten på fönstret bak?
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
jakgun02

Post by jakgun02 »

Jolle_Pborn wrote:Tror inte det ska vara spolarpumpen, det kommer ju vatten. Kanske sk*t i munstycket? Kommer det vatten på fönstret bak?
Japp det kommer både bak och fram, men det rinner bara ur munstyckena, verkar som pumpen inte får upp tillräckligt tryck??
Spiff

Post by Spiff »

att pumpen går sönder är ett vanligt fel, så byt den...
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
ab

Post by ab »

hehe,lycka till med bytet om du gör det själv...lite bök är det på de där cliosarna...
och som sagt:vanligt fel
jakgun02

Post by jakgun02 »

Nån som kan ge lite tips på hur man enklast går tillväga?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jakgun02 wrote:Nån som kan ge lite tips på hur man enklast går tillväga?
tar bort fronten ..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jakgun02

Post by jakgun02 »

Har inte orkat ta mig ner till garaget och kolla var pumpen sitter. Nån som kan upplysa mig om det..
ab

Post by ab »

om jag minns rätt så är det på undersidan av spolarvätskebehålllaren,som sitter bakom vänster stötdämparben ungefär.
tror att det går att komma åt underifrån,ta bort hjulet o innerskärmen i plast kan du lossa på lite.
det var ett tag sen...lycka till
MrSmecker

Post by MrSmecker »

om jag minns rätt så är det på undersidan av spolarvätskebehålllaren,som sitter bakom vänster stötdämparben ungefär.
Det gör den på mégane men på clion sitter den till vänster i torkardiket. Man plockar av torkararmar, kåpan över torkardiket och om man vill även torkarlänkaget, lossar behållaren för att sedan dra ut pumpen som har en vinklad anslutning in i behållarens sida. Men kolla först så att du plockar av rätt. Det ska vara den med två smala slangar(en fram och en bak). Det största problemet är torkararmarna som kan sitta fast ganska rejält i splinsen. :evil: Så en avdragare är att rekommendera. :wink:
ab

Post by ab »

ok collegeboy...tack för det.

jag vet att de kan vara bökiga på renaultisarna...
A-K

Re: Spolarpumpen?

Post by A-K »

jakgun02 wrote:Tror min spolarpump till min Clio -00 gett upp, det rinner bara ut spolarvätska ur munstyckena, både fram och bak. Kan det vara nåt annat fel? Var får man tag på en ny billigast och är det svårt/jobbigt att byta den. Nåt speciellt man ska tänka på?

Mina spolare till framlyktorna rann också bara så där, då bytte de backventilarna o sedan dess är det okej.
jakgun02

Re: Spolarpumpen?

Post by jakgun02 »

A-K wrote:
jakgun02 wrote:Tror min spolarpump till min Clio -00 gett upp, det rinner bara ut spolarvätska ur munstyckena, både fram och bak. Kan det vara nåt annat fel? Var får man tag på en ny billigast och är det svårt/jobbigt att byta den. Nåt speciellt man ska tänka på?

Mina spolare till framlyktorna rann också bara så där, då bytte de backventilarna o sedan dess är det okej.
Kan man köpa lösa delar till pumpen, trodde bara de sålde den som en enhet.
Post Reply