Förväntad livslängd på växellåda?
Moderator: Forumpolisen
-
Förväntad livslängd på växellåda?
Någon som vet hur länge man kan begära att en växellåda ska hålla på en renault scenic -02 som gått 10.000 mil? Bilen står hos verkstan nu och det verkar som om lådan rasat, vet ej hur, har haft mycket problem med bilen över lag och börjar tröttna. Kan man begära kompensation från Renault på nått sätt? Jag är 2:a ägaren till bilen och den är inhandlad på Bildeve i Helsingborg
Tacksam för svar
Trollmalte
Tacksam för svar
Trollmalte
Re: Förväntad livslängd på växellåda?
Jag är långtifrån någon expert på detta, men som jag har fattat det - rätt eller fel - så är det enligt följande:trollmalte wrote:Någon som vet hur länge man kan begära att en växellåda ska hålla på en renault scenic -02 som gått 10.000 mil? Bilen står hos verkstan nu och det verkar som om lådan rasat, vet ej hur, har haft mycket problem med bilen över lag och börjar tröttna. Kan man begära kompensation från Renault på nått sätt? Jag är 2:a ägaren till bilen och den är inhandlad på Bildeve i Helsingborg
Tacksam för svar
Trollmalte
Eftersom du har köpt bilen begagnad så kan du inte visa för Renault att det har varit fel på bilen sedan den var ny. Det var den förste ägarens ansvar att ta garantifrågor med Renault. Att få ersättning från Renault ser jag därför som väldigt svårt i detta fall.
Då återstår bilhandlaren.
När man köper en begagnad bil så får man en garanti, den brukar vara på 6 månader. För fel som upptäcks efter garantiperioden måste du som kund kunna visa att felet redan fanns när du hämtade/köpte bilen och du måste visa att du inte kände till felet då. (bilar köps "i befintligt skick"). Det är konsumentköplagen som gäller. Konsumentköplagen täcker dock inte fel som uppkommer under brukande av en vara (felet måste finnas från början) utan då är man hänvisad till tillverkarens känsla för goodwill. Nu talar vi om en 4 år gammal bil som har gått 10 000 mil och jag tror den är för gammal och har gått för långt för att du ska få någon ersättning för dina problem, om du inte har begagnatgaranti kvar.
Konsumentköplagen sträcker sig visserligen i två år för köp gjorda före 1 april 2005 och sen tre år, men efter garantitidens slut är det köparens ansvar - i detta fall ditt ansvar - att visa att felet fanns vid leveranstillfället - att felet är s k ursprungligt.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Maskinskadeförsäkring? kolla med ditt bolag!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem