Köpråd Laguna Euroline -02 eller Megane -02

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

RolandM

Post by RolandM »

Kolla avgassystem och bromsar! Kryp under bilen, ser det rostigt ut? Kolla besiktningsprotokoll! Gör gärna M test. De grejjerna borde vara bytta på den som har gått längre, men på den som har gått kortare kan det snart vara dags för byte. På min Laguna I fick jag byta avgassystem (hela biten från katalysatorn) nu och min har gått 7 700 mil. Förra året bytte jag bromsskivor fram och nu bytte jag bromsskivor bak. Kolla även däcken så de har fint mönster, om den med kortare mil har haft samma sen bilen var ny så finns det risk att mönstret börjar bli tunt.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
chh

Post by chh »

RolandM wrote:Kolla avgassystem och bromsar! Kryp under bilen, ser det rostigt ut? Kolla besiktningsprotokoll! Gör gärna M test. De grejjerna borde vara bytta på den som har gått längre, men på den som har gått kortare kan det snart vara dags för byte. På min Laguna I fick jag byta avgassystem (hela biten från katalysatorn) nu och min har gått 7 700 mil. Förra året bytte jag bromsskivor fram och nu bytte jag bromsskivor bak. Kolla även däcken så de har fint mönster, om den med kortare mil har haft samma sen bilen var ny så finns det risk att mönstret börjar bli tunt.
På LagunaII är avgas systemet rostfritt. På tidiga bilar kunde det spricka men skall vara fixat på alla nu.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
RolandM

Post by RolandM »

Proxyon wrote:
En annan sak jag precis fått höra är att den mer fler mil har metallic-kaross (säger man så?) och den med mindre min har en vanlig färg-kaross?
Metallic är en mer gnistrande, glänsande färg som är dyrare än vanlig färg som kallas för solid färg. De flesta bilar har idag metallicfärg, solida färger brukar vara vitt, röd och eventuellt någon blå. (finns röda och blå metallicfärger också). Vid nyköp så ligger tillägget för metallicfärg på runt 3 500 SEK.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Proxyon

Post by Proxyon »

En annan fråga jag har.. idag var jag och provkörde en Megane som utannonseras som -03'a men gör man en kolla på vägverket så är den tillverkad och uttagen/registrerad i slutet av oktober 02?

Jag frågade försäljaren (bilia i hisingen, göteborg) varför den utannonserades som -03'a och då svarade han mig att alla biler som tillverkas efter sommaren (efter semester i regel) förfaller till kommande år?

Kan detta verkligen stämma?

Jag gjorde också en koll på Lagunan som "bara" gått 6800 mil och den är också uttagen/registrerad ett år tidigare en vad privatpersonen annonserade ut den som, med andra ord -02 och inte -01 som vägverkets info gav mig?

Skapligt förvirrad...

Kan också tillägga att att jag fått reda på att den laguna som gått längre har gått färre mil än vad som tidigare berättats till mig, dvs 10.700 mil och kamremmen var ej bytt på den som tidigare sagts till mig. Fick ner priset till 74.000 nu tack vare den felaktiga infon.

Den laguna för 79.000 har helt nya sommardäck, har gått 6.800 mil, har även vinterdäck men framhjulen måste köpas nya troligen till kommande vinter. Spindelleden (tror det hette så) är bytt på den och bilen har genomgått den stora servicen vid 6000 mil.

Min magkänsla säger mig att den bil som gått längre har en mer väl genomförd service medans den med färre mil kanske är den jag borde satsa på trots att jag vet mindre om den?

Hmm... förövrigt kan jag säga att skillnaden att köra en laguna och en megane var otrolig... Blev lite besviken på Meganen som jag tidigare att upplevt som rolig att köra =) Som det känns nu är inte en Megane något för mig längre =)
Last edited by Proxyon on 09 May 2006, 16:43, edited 1 time in total.
chh

Post by chh »

Det där med årsmodeller är en stor bluff som alla säljare försöker trixa med. När du byter in så förlorar du ett år när dom säljer plussar dom på ett år.
Man tog bort årsmodell tjafset för att firmor började sälja tex 05or i början av 04… nu börjas det igen. Vad jag vet, så ska man gå på första registrerings datum när bilen satts i trafik första gången. Om bilen är en hyllvärmare och har passerat 12månader efter tillvekning så får den inte säljas som ny.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
RolandM

Post by RolandM »

Årsmodeller... Biltillverkarna inför ändringar under modellserien, byter färger, nya klädslar, ändrar någon komponent här och där, de förbättrar alltså bilarna. De brukar börja tillverka nästa års modell under sommaren eller strax efter sommaren. Så, bilar tillverkade på hösten är normalt identiska med bilar tillverkade efterföljande år. Så, en bil kan ha årsmodell 02 men vara tillverkad 01. Nu har man slopat detta med årsmodeller och gått till att tala om tillverkningsår istället, dvs en bil tillverkad hösten 05 blir en 05:a även fast den är årsmodell 06. Så här är det på nya bilar, men på begagnade bilar råder total förvirring.

(I USA är det hemskt, där börjar de tillverka nästa år under våren. Dvs, en bil tillverkad under senvåren 06 blir en 07:a. Amerikanarna införde detta så att de skulle kunna sälja bilar skenbart nyare än importmärkena).

Om kamremmen inte är bytt så ska den bytas, om säljaren inte vill göra det åt dig så tvingas du se till själv så detta görs hos en annan och det kan fladdra iväg många tusenlappar där. Det är enklare för säljaren att sätta ner priset något på bilen än att byta kamrem, men om säljaren byter kamremmen så betalar han ju ett lägre pris än du behöver göra (köper du hos en bilfirma så har bilfirman antingen en egen verkstad eller kontakt med en verkstad som fixar jobben billigare än vad de skulle göra om en utomstående tog in sin bil).
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Proxyon

Post by Proxyon »

Gillar inte det där med (enligt mig) fel marknadsföring gällande årtalen.

Så i princip är den med färre mil en 01'a i mina ögon sett medans den med fler gående mil är en 02'a?

Blir inte andrahandsvärdet sämre för 01'an och är det därför den privatpersonen säljer den för 79.000 kr medans andra 02'or ligger runt 90.000 - 100.000 om man tittar på antalet körda mil?

Hmm...Det här är svårt.. nu känns det mer som att jag borde satsa på den bil med fler körda mil? Där vet jag vad jag får och har faktiskt råd med ett kamremsbyte nu när priset gått ner till 74.000. Det kan vara värt att göra det och samtidigt får jag också total kontroll???

Jag vill också nu passa på att tacka alla ni som svarat för er underbara support och hjälp så här långt. Det är inte lätt att köpa bil har jag märkt! =)
RolandM

Post by RolandM »

Man skiljer på årsmodell och tillverkningsår. Efter sommaren så byter man serie och den bil som tillverkas under hösten fram till nästa vår har genomgått en del ändringar jämfört med den bil som tillverkades fram till och med sommaren. Kan vara kosmetiska saker som andra färger, andra klädslar, men oftast rör det sig om förändringar under skalet. En nyare årsmodell kan vara bättre än en äldre och därför står en bil tillverkad under hösten högre i pris jämfört med en bil tillverkad tidigare under samma år.

Såldes den med högre miltal av en bilfirma? Hos en firma får du begagnatgaranti som i de flesta fall brukar vara 3 månader. Köper du av en privatperson så får du ingen garanti alls. Om du efter köp upptäcker fel på bilen, så är det lättare att få hjälp av en firma än av en privatperson.

Det är knappt 4 000 mil som skiljer dessa bilar åt och jag tycker det är för lite, den med lägre miltal måste ju också byta kamrem förr eller senare. :)
Be en offert på kamremsbyte av bilfirman, kolla även icke märkesverkstäder vad de kan ta för ett byte.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Proxyon

Post by Proxyon »

RolandM wrote:Såldes den med högre miltal av en bilfirma? Hos en firma får du begagnatgaranti som i de flesta fall brukar vara 3 månader. Köper du av en privatperson så får du ingen garanti alls. Om du efter köp upptäcker fel på bilen, så är det lättare att få hjälp av en firma än av en privatperson.
Nej, ingen av bilarna är en bilfirma.. men den med fler gjorda mil säljs av en bilhandlare som håller på att starta upp en bilfirma (en bekant till mig känner den personen ifråga och det är just därför jag känner mer förtroende för denna bil för tillfället men givetvis förstår jag att man ska vara aktsam ändå).
RolandM wrote:Det är knappt 4 000 mil som skiljer dessa bilar åt och jag tycker det är för lite, den med lägre miltal måste ju också byta kamrem förr eller senare. :)
Be en offert på kamremsbyte av bilfirman, kolla även icke märkesverkstäder vad de kan ta för ett byte.
Jag lovar att jag ska kolla upp detta under morgondagen =)

Låt säga att jag då byter kamrem så kanske jag är uppe i 80.000 kr och det känns som helt godkänt tycker jag med tanke på att jag då vet att kemremmen är bytt + att jag vet att dem går för det priset privat utan att kamremmen har ordnats?

Bilen med 10.700 körda är utrustad med:

-ECC
-Motorvärmare
-Avtagbar dragkrok
-Backsensor (PDC)
-Regnsensor
-Infällbara yttre backspeglar
-Automatiskt avbländande inre backspegel
-CD Radio
-Färddator
-Talande varningssystem
-Plastmatta med höga kanter och utrymmesavdelare i bagageutrymmet
-Extra eluttag i baksäte och i bagageutrymme
-Dryckeshållare
-Solgardiner
-Fjärrstyrt centrallås
-Elektriska fönsterhissar runt om
-Sommar & Vinterdäck på alufälgar.
-2st. Kort (nycklar)

Här är en länk till vägverkets utdrag (vet ej om jag får sprida detta och är så fallet kan ni ta bort länken eller be mig ta bort den).

http://www.sammy.se/laguna0210700/fax.pdf

Men hjälpa av denna kanske ni kan komma med några råd/tips?

Här är också några bilder:

http://www.sammy.se/laguna0210700/DSC00103.JPG
http://www.sammy.se/laguna0210700/DSC00104.JPG
http://www.sammy.se/laguna0210700/DSC00105.JPG
http://www.sammy.se/laguna0210700/DSC00106.JPG
http://www.sammy.se/laguna0210700/DSC00107.JPG
A-K

Post by A-K »

Där står ju på utdraget att det är en leasing bil.
Sedan skulle jag aldrig köpa begagnat privat, efter mina erfarenheter, så hade jag nytta av de 12 månaders garanti som jag fick på min bil.

Skulle jag köpa privat skulle jag lägga de 1500 kr som ett M-test kostar för att kolla upp bilen.
Proxyon wrote:
RolandM wrote:Såldes den med högre miltal av en bilfirma? Hos en firma får du begagnatgaranti som i de flesta fall brukar vara 3 månader. Köper du av en privatperson så får du ingen garanti alls. Om du efter köp upptäcker fel på bilen, så är det lättare att få hjälp av en firma än av en privatperson.
Nej, ingen av bilarna är en bilfirma.. men den med fler gjorda mil säljs av en bilhandlare som håller på att starta upp en bilfirma (en bekant till mig känner den personen ifråga och det är just därför jag känner mer förtroende för denna bil för tillfället men givetvis förstår jag att man ska vara aktsam ändå).
RolandM wrote:Det är knappt 4 000 mil som skiljer dessa bilar åt och jag tycker det är för lite, den med lägre miltal måste ju också byta kamrem förr eller senare. :)
Jag lovar att jag ska kolla upp detta under morgondagen =)

Låt säga att jag då byter kamrem så kanske jag är uppe i 80.000 kr och det känns som helt godkänt tycker jag med tanke på att jag då vet att kemremmen är bytt + att jag vet att dem går för det priset privat utan att kamremmen har ordnats?

Bilen med 10.700 körda är utrustad med:

-ECC
-Motorvärmare
-Avtagbar dragkrok
-Backsensor (PDC)
-Regnsensor
-Infällbara yttre backspeglar
-Automatiskt avbländande inre backspegel
-CD Radio
-Färddator
-Talande varningssystem
-Plastmatta med höga kanter och utrymmesavdelare i bagageutrymmet
-Extra eluttag i baksäte och i bagageutrymme
-Dryckeshållare
-Solgardiner
-Fjärrstyrt centrallås
-Elektriska fönsterhissar runt om
-Sommar & Vinterdäck på alufälgar.
-2st. Kort (nycklar)

Här är en länk till vägverkets utdrag (vet ej om jag får sprida detta och är så fallet kan ni ta bort länken eller be mig ta bort den).

http://www.sammy.se/laguna0210700/fax.pdf

Men hjälpa av denna kanske ni kan komma med några råd/tips?

Här är också några bilder:

http://www.sammy.se/laguna0210700/DSC00103.JPG
http://www.sammy.se/laguna0210700/DSC00104.JPG
http://www.sammy.se/laguna0210700/DSC00105.JPG
http://www.sammy.se/laguna0210700/DSC00106.JPG
http://www.sammy.se/laguna0210700/DSC00107.JPG
Proxyon

Post by Proxyon »

A-K wrote:Där står ju på utdraget att det är en leasing bil.
Jo det stämmer, men jag har ju från början sagt att det har varit en företagsbil, som en privatperson alldelles nyligen tagit över.

Skiljer sig leasingbil från en företagsbil menar du?
RolandM

Post by RolandM »

Fördelen med en leasingbil är att den har servats, inget bekymmer där med en ägare som snålar på servicen. Leasingbilar är i regel välhållna. Nackdelen med leasingbil är att de ofta körs hårdare än privatägd bil, föraren behöver ju inte bry sig (inte den egna bilen) och gasar på lite extra, tar kurvorna lite tightare, håller högre farter, utsätter alltså bilen för mer påfrestningar som sliter på grejjerna jämfört med en försiktigare körd privatbil. Fast nu har jag svårt tro detta skulle vara ett problem inom Renaultsfären, för Lagunan är en komfortbil och de mer rallyintresserade förarna väljer nog BMW eller liknande som tjänstebil. :)

Men det är ju omöjligt att för oss säga vilken du ska ta, eftersom vi inte har sett bilen "in flesh" så att säga. Det är iaf en fördel att det är en Euroline, för utrustning håller upp värdet på bilen i andra hand.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Teemu

Post by Teemu »

tror nog att dom flesta som kör bil i yrkeslivet tröttnar ganska fort på att ta snäva kurvor med lite provocerande fart. Det blir ju deras vardag och personligen skulle jag nog uppskatta bekvämligheten mer. Fast alla är vi ju olika.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
RolandM

Post by RolandM »

Proxyon wrote:Skiljer sig leasingbil från en företagsbil menar du?
Det finns två leasingformer - företagsleasing och privatleasing.
Företagsleasing är företagsbil, tjänstebil, firmabil etc.
En förmån från företaget som tjänstemannen får.

Privatleasing är en form av avbetalning som tillhandahålls av bilfirmans finansbolag och som erbjuds till privatpersoner. (ofta är det bättre och billigare ta lån på banken, men privatleasing kan vara ett alternativ, man får lusläsa villkoren bara...)

I det här fallet verkar det uppenbart att det är en företagsbil eller tjänstebil.:)
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Proxyon

Post by Proxyon »

Roland... tack för dina utförliga svar (förövrigt till er andra också)! =)

Jag är en person som aldrig ens tidigare tittat på bilar och att ens ha tänkt tanken på att skita ner mina "data-fingrar" där mitt stora intresse ligger =)

Här är iaf. en länk (pdf-fil) på det utdrag jag lyckades få där bilen har varit servad. Kanske ni kan hjälpa mig tolka detta?

Det var en självrisk utförd på bilen om jag tolkar det rätt, innebär det att bilen har varit skadad, ev. krockskadad?

http://www.sammy.se/laguna0210700/fax1.pdf

Ringde och kollade.. det var ingen större skada.. dem hade bytt ena dörren baktill och ena bakskärmen och jag var noga med att fråga om det var en större skada och det var det absolut inte sa dem, och de frågade tom. om jag ville se bilden på skadan.. de kunde dock inte skicka den tyvärr men en servicefirma är väl att lita på...

Det är förövrigt ett heltidsjobb att införskaffa sig en beg. bil har jag märkt =)

Förövrigt så har jag tagit reda lite på vad ett kamremsbyte kommer att kosta mig (hos aukt. verkstäder).

Bilia Almedal/Göteborg: 7753 kr (stora service vid 12.000 mil 12400kr)
Bil-Nilsson Alingsås: 7625kr (stora service vid 12.000 mil 11900kr)

På bil-nilsson sa dem att byter jag kamrem nu så dras den summan av vid 12000 servicen och det kan jag ju vara bra att ha i vetskap.
Post Reply