Köpråd Laguna Euroline -02 eller Megane -02
Moderator: Forumpolisen
Köpråd Laguna Euroline -02 eller Megane -02
Trevligt med ett forum för oss som går i köptankar vad gäller Renault.
Jag är i behov av experthjälp gällande inköp av en bil.
Jag har länge gått i köptankar gällande en Renault Megane 1.6 årsmodell -01 eller -02, men nu är det så att jag har fått ett som jag tror bra erbjudande på en Laguna Euroline 1.8 -02.
Lagunan har varit en företagsbil och har gått straxt över 11000 mil, den har varit servad varje 1500 mil (senast för ca: 200 mil sedan enligt uppgift).
Bilen är maximalt utrustad med både sommar och vinterdäck och jag har fått ett pris på 77.000 kr vilket jag tycker låter som ett bra pris men tyvärr kan jag inget om bilar så jag har egentligen inte en aning?
Och när jag säger att jag inte kan något om bilar så menar jag det verkligen. Har aldrig ägt någon och jag tog så sent som förra sommaren körkort. Är det en dyr eller billig bil att äga jämfört med ex. Meganen?
Jag kommer att pendla en hel del mellan Göteborg och Motala (ca: 60 mil totalt tur och retur) så det kanske också har en betydelse gällande bilval?
Ska jag kanske satsa på en Megane istället för denna fullutrustade bil som jag förmodligen får till samma pris men som gått färre mil?
Behöver alla expertråd jag kan få och jag blir jättetacksam för alla svar ni har att ge mig.
Att det blir en Renault som första bil är ganska säkert men jag har även tittat på bilar som ex. Ford Focus och Peagot. Förstår att de flesta kommer att säga att jag ska köpa en Renault men även åsikter om detta är egentligen av intresse för mig gällande bilval.
Tack på förhand..
Jag är i behov av experthjälp gällande inköp av en bil.
Jag har länge gått i köptankar gällande en Renault Megane 1.6 årsmodell -01 eller -02, men nu är det så att jag har fått ett som jag tror bra erbjudande på en Laguna Euroline 1.8 -02.
Lagunan har varit en företagsbil och har gått straxt över 11000 mil, den har varit servad varje 1500 mil (senast för ca: 200 mil sedan enligt uppgift).
Bilen är maximalt utrustad med både sommar och vinterdäck och jag har fått ett pris på 77.000 kr vilket jag tycker låter som ett bra pris men tyvärr kan jag inget om bilar så jag har egentligen inte en aning?
Och när jag säger att jag inte kan något om bilar så menar jag det verkligen. Har aldrig ägt någon och jag tog så sent som förra sommaren körkort. Är det en dyr eller billig bil att äga jämfört med ex. Meganen?
Jag kommer att pendla en hel del mellan Göteborg och Motala (ca: 60 mil totalt tur och retur) så det kanske också har en betydelse gällande bilval?
Ska jag kanske satsa på en Megane istället för denna fullutrustade bil som jag förmodligen får till samma pris men som gått färre mil?
Behöver alla expertråd jag kan få och jag blir jättetacksam för alla svar ni har att ge mig.
Att det blir en Renault som första bil är ganska säkert men jag har även tittat på bilar som ex. Ford Focus och Peagot. Förstår att de flesta kommer att säga att jag ska köpa en Renault men även åsikter om detta är egentligen av intresse för mig gällande bilval.
Tack på förhand..
Ska kolla när/om kamrem är bytt.. tack för dessa tips.. angående snålheten du talar om så misstänker jag att det är motorn du refererar till? Om så är fallet så har jag inget att referera mot eftersom jag aldrig ägt en bil så jag tror inte jag kommer uppleva den snålhetenchh wrote:1.8an är snål på landsväg, som föregående talare sade, kolla kamrem ..
Vad tycker ni annars i jämförelse med Laguna v/s Megane? Megane har jag kört vid några tillfällen och jag tycker det är en hur trevlig bil som helst att köra men å andra sidan har jag inte kört många bilar.
2002 var första årsmodellen för Laguna II och första året var det en del barnsjukdomar, främst av elektrisk art som inte verkade så utprovad i svenska vinterförhållanden, men det torde vara åtgärdat på garantin på de gamla bilarna nu. Det är en väldigt skön bil, mjuk och tyst, stabil och lugn, ligger fint på vägen och har högsta säkerhet (första bilen som fick 5 stjärnor i krocksäkerhet i Euro NCAP). 1,8 motorn räcker till bra, jag tycker om den motorn. Snål på landsväg! Skön rymlighet och fina säten.
Megané är en enklare bil. Den har visserligen skön komfort (typiskt Renault), men i och med att den är en mindre bil så går den inte riktigt lika lugnt och mjukt på vägen som Lagunan. 1,6 motorn gör bilen kvick och den är också snål. Ägandekostnaderna blir något lägre för Megané (lägre vägskatt, billigare försäkring) men det är ingen jätteskillnad. En bra bil med fin kvalitet och med barnsjukdomar utrotade sedan länge. Hög driftsäkerhet bara den har servats ordentligt och regelbundet.
Jag skulle ta Lagunan, för det är en speciell känsla som är lätt beroendeframkallande, men Megane kan vara det ekonomiskt bättre valet.
Se till så att allting funkar, vad du än väljer. Att allt elektriskt fungerar! Klimatanläggning (provkör bilen i varmt väder och kolla så anläggningen ger kyla), tryck på alla knappar, prova alla fönsterhissar, elbackspeglar etc. Kolla färddatorn. Kolla bromsar och avgassystem, har de bytts (borde ha gjorts), när byttes grejjerna? Gå igenom seviceprotokollen och kolla vad som har gjorts. Kamrem är viktigt och dyrt! Om kamremmen inte har bytts, se till få kamrembyte med "på köpet". Oerhört viktig och dyr grej.
Kolla däcken, har de mönster kvar?
Ja, detta gäller ju oavsett bil man kollar på... kolla så grejjerna funkar.
Gällande Ford och Peugeot... Ford fordrar ordentliga reparationer dagligen, eller iaf ganska ofta. Sköna bilar, körglada, på många sätt vettiga, men Ford har haft kvalitetsproblem. Peugeot har en annan profil än Renault, inte lika fransk (på gott och ont). Renault är mjukare, skönare tycker jag. Peugeot lite sportigare. Renaults nackdel i Sverige är Volvo som servar och reparerar bilarna, de har höga priser. Kolla andra verkstäder än märkesverkstäderna, de kan ofta göra ett lika bra (även bättre) jobb till lägre priser...
Megané är en enklare bil. Den har visserligen skön komfort (typiskt Renault), men i och med att den är en mindre bil så går den inte riktigt lika lugnt och mjukt på vägen som Lagunan. 1,6 motorn gör bilen kvick och den är också snål. Ägandekostnaderna blir något lägre för Megané (lägre vägskatt, billigare försäkring) men det är ingen jätteskillnad. En bra bil med fin kvalitet och med barnsjukdomar utrotade sedan länge. Hög driftsäkerhet bara den har servats ordentligt och regelbundet.
Jag skulle ta Lagunan, för det är en speciell känsla som är lätt beroendeframkallande, men Megane kan vara det ekonomiskt bättre valet.
Se till så att allting funkar, vad du än väljer. Att allt elektriskt fungerar! Klimatanläggning (provkör bilen i varmt väder och kolla så anläggningen ger kyla), tryck på alla knappar, prova alla fönsterhissar, elbackspeglar etc. Kolla färddatorn. Kolla bromsar och avgassystem, har de bytts (borde ha gjorts), när byttes grejjerna? Gå igenom seviceprotokollen och kolla vad som har gjorts. Kamrem är viktigt och dyrt! Om kamremmen inte har bytts, se till få kamrembyte med "på köpet". Oerhört viktig och dyr grej.
Kolla däcken, har de mönster kvar?
Ja, detta gäller ju oavsett bil man kollar på... kolla så grejjerna funkar.
Gällande Ford och Peugeot... Ford fordrar ordentliga reparationer dagligen, eller iaf ganska ofta. Sköna bilar, körglada, på många sätt vettiga, men Ford har haft kvalitetsproblem. Peugeot har en annan profil än Renault, inte lika fransk (på gott och ont). Renault är mjukare, skönare tycker jag. Peugeot lite sportigare. Renaults nackdel i Sverige är Volvo som servar och reparerar bilarna, de har höga priser. Kolla andra verkstäder än märkesverkstäderna, de kan ofta göra ett lika bra (även bättre) jobb till lägre priser...
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
laguna är en bil i en klass för sig...fransk o komfortabel men ändå pigg med rätt motor.
om du frågar mig så är det den perfekta bilen...
jag skulle inte rekomendera min värsta fiende en ford,kvalitet och rostproblem säger jag bara.
peugeot känner jag inget speciellt för.
om man ändå hade pengar så man kunde köpa en sån laguna...
välkommen att pendla till mina hemtrakter,motala,i en laguna.
om du frågar mig så är det den perfekta bilen...
jag skulle inte rekomendera min värsta fiende en ford,kvalitet och rostproblem säger jag bara.
peugeot känner jag inget speciellt för.
om man ändå hade pengar så man kunde köpa en sån laguna...
välkommen att pendla till mina hemtrakter,motala,i en laguna.
Vill inte vara petig men Laguna II kom 2001 ..RolandM wrote:2002 var första årsmodellen för Laguna II och första året var det en del barnsjukdomar, främst av elektrisk art som inte verkade så utprovad i svenska vinterförhållanden, men det torde vara åtgärdat på garantin på de gamla bilarna nu. Det är en väldigt skön bil, mjuk och tyst, stabil och lugn, ligger fint på vägen och har högsta säkerhet (första bilen som fick 5 stjärnor i krocksäkerhet i Euro NCAP). 1,8 motorn räcker till bra, jag tycker om den motorn. Snål på landsväg! Skön rymlighet och fina säten.
Megané är en enklare bil. Den har visserligen skön komfort (typiskt Renault), men i och med att den är en mindre bil så går den inte riktigt lika lugnt och mjukt på vägen som Lagunan. 1,6 motorn gör bilen kvick och den är också snål. Ägandekostnaderna blir något lägre för Megané (lägre vägskatt, billigare försäkring) men det är ingen jätteskillnad. En bra bil med fin kvalitet och med barnsjukdomar utrotade sedan länge. Hög driftsäkerhet bara den har servats ordentligt och regelbundet.
Jag skulle ta Lagunan, för det är en speciell känsla som är lätt beroendeframkallande, men Megane kan vara det ekonomiskt bättre valet.
Se till så att allting funkar, vad du än väljer. Att allt elektriskt fungerar! Klimatanläggning (provkör bilen i varmt väder och kolla så anläggningen ger kyla), tryck på alla knappar, prova alla fönsterhissar, elbackspeglar etc. Kolla färddatorn. Kolla bromsar och avgassystem, har de bytts (borde ha gjorts), när byttes grejjerna? Gå igenom seviceprotokollen och kolla vad som har gjorts. Kamrem är viktigt och dyrt! Om kamremmen inte har bytts, se till få kamrembyte med "på köpet". Oerhört viktig och dyr grej.
Kolla däcken, har de mönster kvar?
Ja, detta gäller ju oavsett bil man kollar på... kolla så grejjerna funkar.
Gällande Ford och Peugeot... Ford fordrar ordentliga reparationer dagligen, eller iaf ganska ofta. Sköna bilar, körglada, på många sätt vettiga, men Ford har haft kvalitetsproblem. Peugeot har en annan profil än Renault, inte lika fransk (på gott och ont). Renault är mjukare, skönare tycker jag. Peugeot lite sportigare. Renaults nackdel i Sverige är Volvo som servar och reparerar bilarna, de har höga priser. Kolla andra verkstäder än märkesverkstäderna, de kan ofta göra ett lika bra (även bättre) jobb till lägre priser...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Då har jag idag tillsammans med min flickvän varit och testkört en Laguna -02, vissterligen en Komfort och vi är både relativt frälsta just nu. Känns som att man får otroligt mycket bil för pengarna (!).ab wrote:laguna är en bil i en klass för sig...fransk o komfortabel men ändå pigg med rätt motor.
om du frågar mig så är det den perfekta bilen...
jag skulle inte rekomendera min värsta fiende en ford,kvalitet och rostproblem säger jag bara.
peugeot känner jag inget speciellt för.
om man ändå hade pengar så man kunde köpa en sån laguna...
välkommen att pendla till mina hemtrakter,motala,i en laguna.
Frågan är då om 77.000 kr är prisvärt för en Laguna som gått över 11.000 mil. Jag har också nu kollat så att kamremmen var bytt och så var fallet.
Har också sett än exakt likadan bil (t.om färg) för 79.000 kr men som bara gått 6.800 mil men då är ju ej kamremmen bytt. Vad ska man då satsa på?
Den bilen som gått ca: 11.000 mil är ju servad var 1500 mil och det måste väl vara ett plus ändå?
Börjar få panik gällande val? Vad säger ni som är insatta?
Om boken är ok på den med 6800 mil skulle jag ta den.Proxyon wrote:Då har jag idag tillsammans med min flickvän varit och testkört en Laguna -02, vissterligen en Komfort och vi är både relativt frälsta just nu. Känns som att man får otroligt mycket bil för pengarna (!).ab wrote:laguna är en bil i en klass för sig...fransk o komfortabel men ändå pigg med rätt motor.
om du frågar mig så är det den perfekta bilen...
jag skulle inte rekomendera min värsta fiende en ford,kvalitet och rostproblem säger jag bara.
peugeot känner jag inget speciellt för.
om man ändå hade pengar så man kunde köpa en sån laguna...
välkommen att pendla till mina hemtrakter,motala,i en laguna.
Frågan är då om 77.000 kr är prisvärt för en Laguna som gått över 11.000 mil. Jag har också nu kollat så att kamremmen var bytt och så var fallet.
Har också sett än exakt likadan bil (t.om färg) för 79.000 kr men som bara gått 6.800 mil men då är ju ej kamremmen bytt. Vad ska man då satsa på?
Den bilen som gått ca: 11.000 mil är ju servad var 1500 mil och det måste väl vara ett plus ändå?
Börjar få panik gällande val? Vad säger ni som är insatta?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
[qutoe]Om boken är ok på den med 6800 mil skulle jag ta den.[/quote]
Av vilka anledningar? För sina lägre mil? Kan tillägga att den med färre är stadskörd och den med mer mil är landvägskörd om det har någon betydelse?
Som sagt.. jag är inte alls så kunnig och vill gärna veta varför osv om ni har tid med mig =)
Tack alla för era svar så här långt iaf..
Av vilka anledningar? För sina lägre mil? Kan tillägga att den med färre är stadskörd och den med mer mil är landvägskörd om det har någon betydelse?
Som sagt.. jag är inte alls så kunnig och vill gärna veta varför osv om ni har tid med mig =)
Tack alla för era svar så här långt iaf..
snälla alla ni som köper renault:gör det,köp renault.
nej skämtar,skulle göra er uppmärksamma på att kamremmarna har en tendens att bli kaputt...(vet ej om det är fel i tillverkning eller den oseriösa märkesverkstan-volvo-)
serviceboken är mycket viktig,och sen hur den är körd.
jag vet inte vilken jag ska rekomendera,sorry men att det ska vara laguna är självklart...
och ja,laguna 2 kom 2001,laguna 1 kom 93.
lycka till,verkligen och berätta hur det går och PRUTA
nej skämtar,skulle göra er uppmärksamma på att kamremmarna har en tendens att bli kaputt...(vet ej om det är fel i tillverkning eller den oseriösa märkesverkstan-volvo-)
serviceboken är mycket viktig,och sen hur den är körd.
jag vet inte vilken jag ska rekomendera,sorry men att det ska vara laguna är självklart...
och ja,laguna 2 kom 2001,laguna 1 kom 93.
lycka till,verkligen och berätta hur det går och PRUTA
Du får kolla på det allmänna skicket och se vad som tilltalar dig samt ta reda på vad det kostar att byta kamremmen på den som gått mindre... är det värt pengarna jämfört mot den som gått längre.
Jag vet inte hur priset på dessa ska vara men en allmännregel är ju att försöka pruta (ibland så går det ibland så går det inte)
Ska bilen köpas på firma försök att få med nyttogrejer som vinterdäck nya (eller bättre) sommardäck om de andra är slitna. motorvärmare kupe värmare.....
Lycka till med köpet
Jag vet inte hur priset på dessa ska vara men en allmännregel är ju att försöka pruta (ibland så går det ibland så går det inte)
Ska bilen köpas på firma försök att få med nyttogrejer som vinterdäck nya (eller bättre) sommardäck om de andra är slitna. motorvärmare kupe värmare.....
Lycka till med köpet
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Jag vet inte hur det fungerar men eftersom den bilen varit en företagsbil kanske den har behandlats annorlunda?Teemu wrote:servad var 1500mil? Det är ju 3000mils serviceintervall på Lagunan väl? Visserligen med lite vätskekontroller emellan...
En annan sak jag precis fått höra är att den mer fler mil har metallic-kaross (säger man så?) och den med mindre min har en vanlig färg-kaross?
Som ni märker så vet jag inget om bilar och i ärlighetens namn har vare sig jag eller min flickvän kunnigt folk att ta hjälp av tyvärr.
Det är just här mitt dilemma ligger.. Jag kan INGET om bilar, varav mina förfrågningar här men jag får nog gå på det som tilltalar mig som du säger.mange wrote:Du får kolla på det allmänna skicket och se vad som tilltalar dig samt ta reda på vad det kostar att byta kamremmen på den som gått mindre... är det värt pengarna jämfört mot den som gått längre.
Båda bilarna är privatägda. Den med mer mil har varit en företagsbil men har köpts upp av en privatperson som i några år har sysslat med bilhandel och byten. Den med färre mil har haft två ägare.
Ska forska lite mer kring bilarna och till helgen ska jag åka och titta på båda dessa är det tänkt. Kanske får låna den med fler mil ett dygn och det kan kanske vara avgörande?
En annan sak jag lagt märke till är att Laguna Euroline -02 ligger runt 89.000 kr för bilar körda över 10.000 mil och de med färre mil ligger runt 99.000 kr om det har någon betydelse i detta fall (hos bilhandlare förstås).