Klonkande ljud framvagn. Bromsar?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hoffa

Klonkande ljud framvagn. Bromsar?

Post by Hoffa »

Har en Clio RS FasII som gått 5000 mil. I förrgår började jag höra ett klonkande ljud ifrån framvagnen, som klonkade i takt med att däcket rullade (om ni förstår vad jag menar). Jag tyckte det lät från höger hjulhus (men det tycker man iofs alltid när man sitter i förarsätet). Ett klonkande ljud som kom först när man kom upp i ungefär 10 km/h. Låter ungefär som när ett hjullager är slut tänkte jag först. Men det kommer och går, låter inte mer när man svänger åt nått håll. Lyfte upp bilen och snurrade framdäcken men då hördes inget klonk alls och inget låg mot något som kunde ha skapat dessa ljud.

Åkte lite till för att lyssna och då upptäckte jag att det har med bromsarna att göra. Om man rullar lite sakta tills klonket startar och då lägger på lite broms då försvinner det, testade fler gånger och det är inget snack, lägg på lite broms och det blir knäpptyst. Testade även att bromsa in lite kraftigare, då när man släppte bromsen hördes varje gång ett sånt klonk ljud, en gång direkt efter man släppt upp bromsen men ändå att man hade lite fart kvar så man rullar ifrån inbromsningen.

Jag fattar verkligen inte vad det kan vara för något, dom verkstäder jag har snackat med hade inte tid att kolla idag så förhoppningsvis kan nån av er knäcka denna nöt?!
Medlem nr. 1493
attwood

Post by attwood »

Du har väl dragit åt hjulmuttrarna?? :wink:
Hoffa

Post by Hoffa »

attwood wrote:Du har väl dragit åt hjulmuttrarna?? :wink:
Nä, måste man verkligen göra det? :wink:

Däremot har jag tänkt lite till och funderat på om man inte ska lyfta av däck och lossa oken och kolla hur beläggen ser ut, dom kanske har gått av eller nått.
Medlem nr. 1493
PV
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil men det låter ju som något är löst och att det har med bromsarna att göra. Hade jag varit som dig hade jag omgående dragit av framhjulen och kollat hur det ser ut med beläggen. På vissa bilar kan de lossna om monteringdetaljer eller liknande lossnar.
Hoffa

Post by Hoffa »

Tack för svaret!

Är dock inte lika säker på att det är nått med beläggen längre eftersom jag tycker klonkandet är alldeles för rytmiskt eller i takt (eller hur man nu ska förklara det). Men jag ska lyfta av och kolla i alla fall.
Medlem nr. 1493
Hoffa

Post by Hoffa »

Tänkte bara meddela att det var ordentligt glapp i höger spindelled.
Medlem nr. 1493
Post Reply