Däcktrycksensorer fel??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Däcktrycksensorer fel??

Post by Andy_83 »

Hejhej. Var idag och hämtade mina sommardäck. När jag körde hem från däckaren så påstod bilen att jag hade punka på vänster fram, vilket jag hade, ett spik i däcket :evil: Klarade mig åtminstone hem och fick bytt till sommardäck. När jag sedan skulle köra så varnade den fortfarande för punka (på nya däck), in på macken och kolla trycket och allt var ok. Efter en tids fortsatt resa så började "rösten" säga att det var fel på sensorerna typ. Frugan tog då fram instruktionsboken och började leta, och fann att hjulen måste sitta på rätt ställe "annars kan allvarliga problem uppstå" enligt boken. Har läst lite i forumet och funnit att det ska funka ändå men den skulle varna om fel hjul men min funkar inte alls? Snälla hjälp mig, blir så less när det är strul :cry: . Ha det gott
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Däcktrycksensorer fel??

Post by Tony »

Andy_83 wrote:Hejhej. Var idag och hämtade mina sommardäck. När jag körde hem från däckaren så påstod bilen att jag hade punka på vänster fram, vilket jag hade, ett spik i däcket :evil: Klarade mig åtminstone hem och fick bytt till sommardäck. När jag sedan skulle köra så varnade den fortfarande för punka (på nya däck), in på macken och kolla trycket och allt var ok. Efter en tids fortsatt resa så började "rösten" säga att det var fel på sensorerna typ. Frugan tog då fram instruktionsboken och började leta, och fann att hjulen måste sitta på rätt ställe "annars kan allvarliga problem uppstå" enligt boken. Har läst lite i forumet och funnit att det ska funka ändå men den skulle varna om fel hjul men min funkar inte alls? Snälla hjälp mig, blir så less när det är strul :cry: . Ha det gott
det funkar fast du har fel plats bara att om du har punka HB så kanske "bruden" säger VF typ så du kollade väl alla däcken,tänk om däckskillen sabba giveren när han fixade däcken???..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

lustigt för jag har också strul med vänster fram enligt displayen. Och den lokala auktoriserade verkstaden klarade inte av att lösa det, så jag skall ta kontakt med en annan verkstad framöver. Hojta gärna till om du hinner få ordning på ditt innan mig om vad det var för strul.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Vid däcksbyte så slutar datorn att leta efter däcken efter ca 10-20 min färd. Därefter letar den efter dom nya senorerna tar ungefär lika lång tid. ANledningen är att bilen inte ska bli "stressad" av en Laguna som parkerar brevid.

Det sitter en antenn mitt under bilen, det ända som händer är att dom däck som sitter fel anges på felställe vid tex punka.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Teemu wrote:lustigt för jag har också strul med vänster fram enligt displayen. Och den lokala auktoriserade verkstaden klarade inte av att lösa det, så jag skall ta kontakt med en annan verkstad framöver. Hojta gärna till om du hinner få ordning på ditt innan mig om vad det var för strul.
Har dom provat ny givare? Kan vara att den som sitter i däcket har frispel.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

vet inte vad dom provade under den dagen dom hölls. Det var ingen utav givarna som fungerade till en början, men dom fick igång 3 av 4. Vet bara att givarna fungerade när jag provkörde bilen i början på december 2005 och när jag hämtade ut bilen så satt vnterdäck på. Vet alltså inte vad som hänt där emellan. Skall ta kontakt med en annan verkstad istället för dom lokala klåparna.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Post by Andy_83 »

Det är ju rätt trist om han killen sabbat däcken, och man kan väl inte själv kolla det utan att ta av däcket från fälgen misstänker jag? Det går ju inte att höra eftersom sensorn i så fall ligger och rullar inne i däcket. Jaja, det blir väl till att vända tillbaka till däckaren igen då, sk*t roligt nästan jämt :twisted: Lovar att berätta så fort jag fått en lösning på detta. Ha det gott så länge då
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Andy_83 wrote:Det är ju rätt trist om han killen sabbat däcken, och man kan väl inte själv kolla det utan att ta av däcket från fälgen misstänker jag? Det går ju inte att höra eftersom sensorn i så fall ligger och rullar inne i däcket. Jaja, det blir väl till att vända tillbaka till däckaren igen då, sk*t roligt nästan jämt :twisted: Lovar att berätta så fort jag fått en lösning på detta. Ha det gott så länge då
kan ju vara svårt,om det inte var en däckskille med koll på att det var till en laguna med däckstryckskontroll ,så är väl sannorlikheten stor att givaren är skadad,kan ju vara något annat,.....Teknik är roligt när det fungerar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Post by Andy_83 »

Grejen är den att jag köpte bilen där, verkstaden och bilfirman hör ihop och går under samma namn. Men oavsett vilket så måste jag ju se till att få plockat av alla däck och se efter. Upptäckte igår att båda fram hjulen sitter rätt enligt dessa ringar på ventilerna så idag ska jag skifta plats på bakhjulen för dom sitter fel. Se om något händer då, annars vet jag inte? Blir man inte bara så less på sånt här? Jag blir......... :?
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Post by Andy_83 »

Såja, nu har jag pratat med chefen för firman/verkstaden och ska lämna in bilen på måndag morgon. Han sa att det var ett jäkla meck att fixa det? Jaja, inte mitt problem, det får dom ju ta så. Tack för all hjälp iaf

Ha det gott
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

99% av fallen när givarna krånglar är pga klåpare som ej fattar hur det funkar. När dom programerar tex så kollar dom ej vilka däck som sitter på, vilka som är vinterdäck utan köra bara in dom i minnet. Med påföljden att prylarna ej lirar 7månader senare vid däcksbyte. Har själv varit tvungen att påminna däcksnissar 2-3 ggr att dom ska akta givarna..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
tallmilan
Posts: 6
Joined: 27 Dec 2006, 16:19

Post by tallmilan »

Spam igen :-)

Det enda som ska hända när man har satt fel hjul på fel ställe är att den visar fel position när du får punka. För att få systemet att fatta att du har fyra NYA givare ( första gången) så måste de programmeras inmed clip'en.
Det finns ett sätt att få systemet att förstå att du bytt till vinter hjul etc, och det är att köra i 30 km/h en viss sträcka och då ska systemet gå ut igen och söka efter nya givare. Dock har jag bara behövt göra det en gång.

Henrik
Renault Laguna II -01/02 -> 35+ verkstadsbesök
Mathias H
Posts: 5
Joined: 21 Jan 2007, 06:58

Post by Mathias H »

Hej

Hade liknande problem med min Laguna. När jag bytte till sommar/vinterdäck tog det ca en vecka innan den hittade de nya däcken. Under tiden var det inga däck alls på displayen i bilen. Däremot när man pumpar däcken verkar det som om "uppdateringen" går fortare, så det verkar alltså bara uppstå när det kommer nya givare på plats, vilket sker när man skiftar från sommar till vinter eller tvärtom.

//Mathias
Post Reply