Vibrationer i inredning eller dålig bas?
Moderator: Forumpolisen
- ansk@hotmail.com
Vibrationer i inredning eller dålig bas?
Jag har tyvärr inte tekniska detaljer tillgängliga när jag skriver detta, men vi har en Renault Grand Espace -04 med originalstereo och ljudet är i nån sorts normalklass allmänt sett. Vi har en CD-växlare bak och på den står det Alpine, har jag för mig.
Däremot finns ett problem med basåtergivning. Vid väldigt distinkta basljud som t ex när någon tar toner på en elbas, cello eller liknande instrument blir återgivningen jättedålig. Jag är osäker på om det är förstärkaren, högtalarna eller rentav dörrpanelen där högtalarna sitter, som sviktar.
Basljud ger rejält missljud från högtalarna i förardörren och främre passagerardörren. Högtalarna kan knappast vara sönderspelade eftersom vi är första ägarna och försiktiga av oss. Förresten låter det inte rassligt sönderspelat, utan förvrängt på ett konstigt sätt.
Ljud i mellanregister och diskant låter ganska bra. När jag skriver "ganska" menar jag att jag fått ställa in mig på att ha ganska låga krav på originalstereo även på relativt fina bilar bland vilka jag räknar Volvo, Saab, Renaults dyrare modeller och en del annat bra i bilväg.
Jag tänkte ev prova att byta högtalare till sådana som klarar högre effekt, men än så länge har jag inte vågat peta av fronterna och kolla vad som sitter där bakom.
Tips om vad man kan göra för att få starkt och bra ljud utan sådan här svikt i basen emottages med tacksamhet.
Anders
Däremot finns ett problem med basåtergivning. Vid väldigt distinkta basljud som t ex när någon tar toner på en elbas, cello eller liknande instrument blir återgivningen jättedålig. Jag är osäker på om det är förstärkaren, högtalarna eller rentav dörrpanelen där högtalarna sitter, som sviktar.
Basljud ger rejält missljud från högtalarna i förardörren och främre passagerardörren. Högtalarna kan knappast vara sönderspelade eftersom vi är första ägarna och försiktiga av oss. Förresten låter det inte rassligt sönderspelat, utan förvrängt på ett konstigt sätt.
Ljud i mellanregister och diskant låter ganska bra. När jag skriver "ganska" menar jag att jag fått ställa in mig på att ha ganska låga krav på originalstereo även på relativt fina bilar bland vilka jag räknar Volvo, Saab, Renaults dyrare modeller och en del annat bra i bilväg.
Jag tänkte ev prova att byta högtalare till sådana som klarar högre effekt, men än så länge har jag inte vågat peta av fronterna och kolla vad som sitter där bakom.
Tips om vad man kan göra för att få starkt och bra ljud utan sådan här svikt i basen emottages med tacksamhet.
Anders
Re: Vibrationer i inredning eller dålig bas?
sätta i en baslåda,så man låter den ta hand om basen ,sedan kan man dra ner basen på orginalhögtalarna som ändå inte klarar av att spela bas bra,behöver ju inte vara en jätte låda. Ett annat sätt är att öka effekten till orginalhögtalarna,samt att se till att man inte får oönskade resonanser,oftas låter högtalare illa pga för lite effekt,inte att högtalarna är för små.basenlådan ger nog mest valuta för pengarna ljudmässigt,för orginalhögtalarna funkar nog bra som dom gör om dom får spela diskant och mellanregister som inte kräver så mycket effekt.ansk@hotmail.com wrote:Jag har tyvärr inte tekniska detaljer tillgängliga när jag skriver detta, men vi har en Renault Grand Espace -04 med originalstereo och ljudet är i nån sorts normalklass allmänt sett. Vi har en CD-växlare bak och på den står det Alpine, har jag för mig.
Anders
Testa att sänka basen på stereon till 0 läget,och spela sedan högt då får du säker klart ljud, visserligen ingen bas,men det är det man har en riktig bas till...
Har en R25 med orginal högtalarna,dom är på 25w med bättre effekt till dom låt det riktigt bra.vet inte hur din orginalstereo är specad effekt mässigt,men dom största ligger väl på 4*40 w vilket man med lätthet kan dela för att komma nära sanningen det är wrms effekten man vill ha,inte kalle anka watten.ja till och med en 3e del är väl mer sanning.
Har tex ett steg som det står 2*30w på ,men det lämnar 230 riktiga watt monokopplat i 2ohm,jag driver med lätthet 2 st normalstora 10" på det,tillräkligt högt för att man inte vill vara i bilen en längre tid.gissa om det skulle gå på en 4*40w stereo...tex en vanlig cd spelare har väl en 10 amp säkring ca 12v i bilen ger 12*10 =120watt /4 = 30 watt per kanal ,med 100% verkningsgrad så 15 watt kanske om man har tur..
Så vill du ha bra ljud skaffa en låda,det finns lådor som är färdigbyggda med förstärkare klart enklast, man kan få hjälp att dra kablar och dyl på tex BRL,går ju göra själv åxå om man tycker det är kul att bygga ljud och vill testa sig fram, jag har tex köpt ett lådberäkningsprogram så jag bygger allt själv... Lycka till...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- ansk@hotmail.com
Re: Vibrationer i inredning eller dålig bas?
Tack för svar!Tony wrote: sätta i en baslåda,så man låter den ta hand om basen ,sedan kan man dra ner basen på orginalhögtalarna som ändå inte klarar av att spela bas bra,behöver ju inte vara en jätte låda. Ett annat sätt är att öka effekten till orginalhögtalarna,samt att se till att man inte får oönskade resonanser,oftas låter högtalare illa pga för lite effekt,inte att högtalarna är för små.basenlådan ger nog mest valuta för pengarna ljudmässigt,för orginalhögtalarna funkar nog bra som dom gör om dom får spela diskant och mellanregister som inte kräver så mycket effekt.
Testa att sänka basen på stereon till 0 läget,och spela sedan högt då får du säker klart ljud, visserligen ingen bas,men det är det man har en riktig bas till...
Har en R25 med orginal högtalarna,dom är på 25w med bättre effekt till dom låt det riktigt bra.vet inte hur din orginalstereo är specad effekt mässigt,men dom största ligger väl på 4*40 w vilket man med lätthet kan dela för att komma nära sanningen det är wrms effekten man vill ha,inte kalle anka watten.ja till och med en 3e del är väl mer sanning.
Har tex ett steg som det står 2*30w på ,men det lämnar 230 riktiga watt monokopplat i 2ohm,jag driver med lätthet 2 st normalstora 10" på det,tillräkligt högt för att man inte vill vara i bilen en längre tid.gissa om det skulle gå på en 4*40w stereo...tex en vanlig cd spelare har väl en 10 amp säkring ca 12v i bilen ger 12*10 =120watt /4 = 30 watt per kanal ,med 100% verkningsgrad så 15 watt kanske om man har tur..
Så vill du ha bra ljud skaffa en låda,det finns lådor som är färdigbyggda med förstärkare klart enklast, man kan få hjälp att dra kablar och dyl på tex BRL,går ju göra själv åxå om man tycker det är kul att bygga ljud och vill testa sig fram, jag har tex köpt ett lådberäkningsprogram så jag bygger allt själv... Lycka till...
Anders
- Jolle_Pborn
Det spelar ingen roll igentligen hur bra grejor man har om inte grejorna sitter ordentligt monterade. Alla högtalare måste sitta helt stumt för att de ska kunna spela bra.
Kom ihåg en polare som hade monterat in fin fina grejor i framdörrarna. Tror det var 6.5" kit med slutsteg. Vi åkte runt lite på stan och lyssnade lite och vi tyckte det lät ganska grumligt liksom. Sen senare virade han ner rutan och la handen på plåten och märkte att den rörde sig ca 2-3 cm!? När vi spelade på ganska bra. Inte konstigt att det lät konstigt.
Så jag rekomenderar att limma dit asfaltsmattor på plåten innanför dörrsidan. Och sätt fast högtalaren ordentligt!
Kom ihåg en polare som hade monterat in fin fina grejor i framdörrarna. Tror det var 6.5" kit med slutsteg. Vi åkte runt lite på stan och lyssnade lite och vi tyckte det lät ganska grumligt liksom. Sen senare virade han ner rutan och la handen på plåten och märkte att den rörde sig ca 2-3 cm!? När vi spelade på ganska bra. Inte konstigt att det lät konstigt.
Så jag rekomenderar att limma dit asfaltsmattor på plåten innanför dörrsidan. Och sätt fast högtalaren ordentligt!
- ansk@hotmail.com
Karossen kan i det här fallet vara gjord av kompositmaterial, inte av traditionell plåt. Har inte kollat med magnet, men stora delar av Espacen lär vara i komposit.Jolle_Pborn wrote:Det spelar ingen roll igentligen hur bra grejor man har om inte grejorna sitter ordentligt monterade. Alla högtalare måste sitta helt stumt för att de ska kunna spela bra.
Jag förstår problemet du beskriver, men tror att originalhögtalarna är så klena att de knappast kan sätta inredningen i gungning. Dvs jag tror att problemet med Espacen ligger på en mer lättåtgärdad nivå. Eller vad tror du?
Om jag var säker på att inte skråma inredningen, skulle jag försöka peta av högtalarfronterna och se efter vad som finns där bakom. Måhända finns det en bok från Haynes eller liknande som visar hur man plockar isär och sätter tillbaka delar i interiören.
Anders
Denna sista generationens espace är till största delen byggd i metall.Baklucka är dock komposit. Omdu har runda högtalar galler så brukar dessa gå att lossa genom att vrida gallret moturs ca:3cm (bajonettgänga)sedan sitter högtalarn skruvad på vanligt sätt
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem